2013-06-13, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Men min undring handlar inte om huruvida det är snyggt eller inte utan om det är korrekt att byta tempus på det sättet?

Nästan som att skriva: Jag kunde inte somna, för jag känner inte för det. Borde det inte vara kände?

"Jag somnade inte. Och hur skulle jag kunna det, när det dunkar så i huvudet."

Kanske menar man att det dunkar fortfarande och därför skriver det i presens? I så fall är jag med.
Ja, men det kan fortfarande vara ett stilistiskt/retoriskt grepp ... På samma sätt som satsradning.
I något slags formell mening kanske det är felaktigt, det vet jag inte.
Det finns en del stilfigurer som är grammatiskt inkorrekta, men det är tveksamt om korrekt är detsamma som grammatiskt korrekt. Vi får anta att Apple vet vad som egentligen är korrekt: http://www.zeusbox.com/wallpapers/apple_think_different_1680_x_1050_widescreen_25110 9-1280x800.jpg. (Think differently.)
Senast redigerad av scheutz 2013-06-13 kl. 08:45.
Citera
2013-06-13, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Ja, om någon brukar somna 23:00 och fortfarande 01:30 ligger vaken med huvudvärk så är det en meningsfull tidsföljd.

Som språkligt experiment kan följande också fungera:
Klockan 02:00 somnade jag och strax kommer väckarklockan att ringa.
Av sammanhanget förstår man att berättaren har vaknat till exempel 06:30 medan väckarklockan är ställd på 07:00.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kan inte ha läst vad jag skrev:

Jag kan inte se att det borde vara några problem att förstå att "korrekt" och "inte fel" betyder samma sak i detta sammanhang.

Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Ja, men det kan fortfarande vara ett stilistiskt/retoriskt grepp ... På samma sätt som satsradning.
I något slags formell mening kanske det är felaktigt, det vet jag inte.
Det finns en del stilfigurer som är grammatiskt inkorrekta, men det är tveksamt om korrekt är detsamma som grammatiskt korrekt. Vi får anta att Apple vet vad som egentligen är korrekt: http://www.zeusbox.com/wallpapers/apple_think_different_1680_x_1050_widescreen_25110 9-1280x800.jpg. (Think differently.)

egon2b, jag förstår ditt inlägg helt och håller med. Jag tycker däremot inte att exemplet jag gav liknar ditt. För om det liknat ditt hade jag greppat det.

I detta exempel berättar personen om en händelse som redan har ägt rum, och vid berättandet ligger han inte för att försöka somna och har inte heller huvudvärk (av det jag förstått). Så då motstrider detta HerrGickhans påstående om att göra det på ett snyggt sätt för mig vetterligen är det inte snyggt för fem öre.

HerrGickhan, du kan väl förklara vad som menas att byta tempus på ett snyggt sätt och om det i exemplet jag givit är tillräckligt snyggt?

Scheutz, det är möjligt att det är som du säger men jag förstår i alla fall inte retoriken eller stilen att göra det på denna mening. Kanske har jag missuppfattat det, men låt gå.
Senast redigerad av flashfever 2013-06-13 kl. 10:04.
Citera
2013-06-18, 19:30
Medlem
RompeTodos avatar
Vad heter det när man använder ett ord/en liknelse för att beskriva något annat?
"Det var blåare än himlen". Kanske dåligt exempel men jag tror ni förstår vad jag är ute efter?

Mvh
Citera
2013-06-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Vad heter det när man använder ett ord/en liknelse för att beskriva något annat?
"Det var blåare än himlen". Kanske dåligt exempel men jag tror ni förstår vad jag är ute efter?

Mvh
Metafor? Vilket dock inte är samma sak som liknelse.
Citera
2013-06-18, 19:43
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Metafor? Vilket dock inte är samma sak som liknelse.

Nej, det var inte det jag tänkte på.

Jag ska försöka söka upp det så återkommer jag, om ingen annan lyckas hjälpa mig!

Ett till kankse halvkasst exempel.

"Då var jag jag så rädd så jag gjorde i byxan men denna gången, var det ännu värre".

EDIT: Ordet jag sökte var analogi
Senast redigerad av RompeTodo 2013-06-18 kl. 19:47.
Citera
2013-06-18, 20:00
Medlem
Citat:
Nej, det var inte det jag tänkte på.

Jag ska försöka söka upp det så återkommer jag, om ingen annan lyckas hjälpa mig!

Ett till kankse halvkasst exempel.

"Då var jag jag så rädd så jag gjorde i byxan men denna gången, var det ännu värre".

EDIT: Ordet jag sökte var analogi
Inte riktigt en analogi, skulle jag säga.
Citera
2013-06-18, 20:52
Medlem
RompeTodos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Inte riktigt en analogi, skulle jag säga.

Nej, men besläktat i alla fall

Det finns tydligen flera definitioner på "analogi" beroende på vilken subkategori man vistas i.
Filosofiska liksom psykoligiska definitioner.

Men en gängse definition bör vara, "Med hjälp av kända begrepp, "objektiva" känslor eller andra vedertagna upplevelser förklara något icke-känt eller något annat ointuitivt/abstrakt"?.

Måste en analogi definera något icke-känt eller abstrakt?
Vad är det som skiljer en analogi från "Blåare än himlen", "Grönare än gräset" eller varför inte "godare än pizza"?
Citera
2013-06-18, 22:26
Medlem
Citat:

Det finns tydligen flera definitioner på "analogi" beroende på vilken subkategori man vistas i.

Men en gängse definition bör vara, "Med hjälp av kända begrepp, "objektiva" känslor eller andra vedertagna upplevelser förklara något icke-känt eller något annat ointuitivt/abstrakt"?.

Vad är det som skiljer en analogi från "Blåare än himlen", "Grönare än gräset" eller varför inte "godare än pizza"?
Enligt min erfarenhet används ordet snarare i fråga om ett visst tänkesätt, tillvägagångssätt etc. Som vanligt räcker det inte att stirra sig blind på definitioner. Det är genom det faktiska bruket av ord som man lär sig innebörden.

Exempel (i högtravande stil):
Böjningsvarianten dåligast – vilken torde ha bildats i analogi med gängse böjningspraxis – bekräftar att fonologiska aspekter är överordnade de morfologiska.
Passar som vanligt på att ta i lite extra ... Och blir som vanligt gärna slagen på fingrarna, om det innebär att jag lär mig något.
Senast redigerad av scheutz 2013-06-18 kl. 22:32.
Citera
2013-06-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden
Jag söker någon kunnig inom latin som kan förklara om det här är böjt rätt: sanguis et honestas. Notera: Jag söker inte lekmän. Jag söker verkligen någon som vet vad denne talar om.

Det ska vara "blood and honor/honour" - "blod och ära", som i blod för familj, närstående, och "ära" för att vara att söka det som en bra människa.

Honestas? Honora? Sanguine? Böjt rätt? Det är ett jävla helvete det här.

Det finns en specifik tråd för tatu^H^H^H^Hlatinfrågor.
Citera
2013-06-19, 10:07
Medlem
DexterWardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Det finns en specifik tråd för tatu^H^H^H^Hlatinfrågor.
Jag som tyckte min fråga var en språkakutsfråga, en kort fråga och krävde ett kort svar. Helt ärligt förstår du väl att du får länka till en sådan tråd om du vill verka hjälpsam. Jag har trots allt inte gått OT i den här tråden.

EDIT: Såvida inte endast frågor om svenska får ställas i tråden, men det nämner inte trådstarten någonting om.
Citera
2013-06-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DexterWarden
Jag som tyckte min fråga var en språkakutsfråga, en kort fråga och krävde ett kort svar. Helt ärligt förstår du väl att du får länka till en sådan tråd om du vill verka hjälpsam. Jag har trots allt inte gått OT i den här tråden.

EDIT: Såvida inte endast frågor om svenska får ställas i tråden, men det nämner inte trådstarten någonting om.

Din fråga passar utmärkt här, men chansen att få bra svar är säkert större i latintråden. Jag har inget bokmärke till den, men du finner säkert tråden. Vad gäller själva frågan kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Citera
2013-06-19, 10:37
Medlem
Citat:

I en analogi finns alltid ett parallellt led mot bakgrund av vilket man förstår något annat. Blåare än himlen är bara en jämförelse; det finns inget som sammanlänkar de ingående orden.
Senast redigerad av In-Fredel 2013-06-19 kl. 10:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in