Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-03-12, 19:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kRRR
Det gör vi inte då vi trots de obskyrt höga buden inte hittat någon passande utvecklare, varför vi anställt en utvecklare i asien och en ute i europa på konsultbasis tillsvidare.

Har ingen lust att pma företagets namn, hoppas du ursäktar.

Tro mig jag tyckte också det lät vansinnigt men vad jag förstod så var det helt enkelt pga den bristande tillgången. Om jag inte missminner mig ville vi anställa en specifik på 80% för knappa 40 000 första 3 månaderna som "provanställning" och då skulle han sedan få kring 80 000 på 100% därefter om det funkade bra. Han gick någon annanstans. Om det är talande för branschen i Stockholm som helhet vet jag inte. Ägarna vet vikten av en duktig och engagerad utvecklare så han var väl förmodligen väldigt eftertraktad. På grund av löneläget vet jag även att vi tittat på att anställa någon på ett kontor i norr som då skulle vara separerad från övriga utvecklare då det då skulle vara tal om helt andra pengar.

Jag är själv inte inblandad i rekryteringsprocessen. EDIT: inte heller är jag själv utvecklare eller jobbar med något med IT på företaget.
...så trots att du enligt egen utsago är 23 år gammal och jobbar med sälj, inte besitter varken programmerings- eller rekryteringserfarenhet och inte är involverad de rekryteringar du nämner, så har du ändå örnkoll på att de just på er firma skulle tjäna 3 gånger mer än på alla andra ställen. I ingångslön.

Joråsåattehhh...
Citera
2013-03-13, 13:22
  #14
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kRRR
Det gör vi inte då vi trots de obskyrt höga buden inte hittat någon passande utvecklare, varför vi anställt en utvecklare i asien och en ute i europa på konsultbasis tillsvidare.

Har ingen lust att pma företagets namn, hoppas du ursäktar.

Tro mig jag tyckte också det lät vansinnigt men vad jag förstod så var det helt enkelt pga den bristande tillgången. Om jag inte missminner mig ville vi anställa en specifik på 80% för knappa 40 000 första 3 månaderna som "provanställning" och då skulle han sedan få kring 80 000 på 100% därefter om det funkade bra. Han gick någon annanstans. Om det är talande för branschen i Stockholm som helhet vet jag inte. Ägarna vet vikten av en duktig och engagerad utvecklare så han var väl förmodligen väldigt eftertraktad. På grund av löneläget vet jag även att vi tittat på att anställa någon på ett kontor i norr som då skulle vara separerad från övriga utvecklare då det då skulle vara tal om helt andra pengar.

Jag är själv inte inblandad i rekryteringsprocessen. EDIT: inte heller är jag själv utvecklare eller jobbar med något med IT på företaget.

Det här är dravvel.
Jag har arbetat som system och intergrationsansvarig för ett av världens största företag, vilket innebär att vi själva har en bred teknisk bas med ex. programmerare och att jag är kravställare mot alla större IT-företag i norden.

Lönen för en programmerare ligger generellt kring 25.000 - 30.000 kr.
Stockholm verkar ha satt 28000 kronor som standard under 2013 för utvecklare
Citera
2013-03-13, 14:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
...så trots att du enligt egen utsago är 23 år gammal och jobbar med sälj, inte besitter varken programmerings- eller rekryteringserfarenhet och inte är involverad de rekryteringar du nämner, så har du ändå örnkoll på att de just på er firma skulle tjäna 3 gånger mer än på alla andra ställen. I ingångslön.

Joråsåattehhh...

Just så. Örnkoll skulle jag väl inte påstå. Det är ett mindre företag och det är VD:n tillika rekryteringsansvariges egna ord, han beklagade sig över situationen med löneproblematiken och bristen på utvecklare till mig personligen. Så siffrorna kommer direkt från honom. Har ingen anledning att misstro honom. Men är det omöjligt att det är sant så är det väl det och då hittar han helt enkelt på eller överdriver, något som jag aldrig annars trott om honom.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunday
Det här är dravvel.
Jag har arbetat som system och intergrationsansvarig för ett av världens största företag, vilket innebär att vi själva har en bred teknisk bas med ex. programmerare och att jag är kravställare mot alla större IT-företag i norden.

Lönen för en programmerare ligger generellt kring 25.000 - 30.000 kr.
Stockholm verkar ha satt 28000 kronor som standard under 2013 för utvecklare

If you say so. Jag vet inte, och jag bryr mig inte. Jag redogjorde kort för min erfarenhet i frågan, det är väl främst för jag tyckte att det var så uppseendeväckande siffror som jag alls intresserar mig för frågan.
Citera
2013-03-13, 15:19
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kRRR
If you say so. Jag vet inte, och jag bryr mig inte. Jag redogjorde kort för min erfarenhet i frågan, det är väl främst för jag tyckte att det var så uppseendeväckande siffror som jag alls intresserar mig för frågan.
Men varför ens göra ett inlägg i debatten när du varken vet eller bryr dig, och dessutom har fel?
Citera
2013-03-13, 15:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Men varför ens göra ett inlägg i debatten när du varken vet eller bryr dig, och dessutom har fel?

Jag tydliggjorde att jag inte är något vidare insatt i frågan och berättade om min (begränsade) erfarenhet. Är du trögfattad?

Ni får gärna länka mig var det finns nyutexaminerade, duktiga systemutvecklare i Stockholm med löneanspråk runt 25 000. (ja, jag förstår såklart att man inte är särskilt beprövad som nyutexad) Det skulle nog göra sig gott hos chefen.
Citera
2013-03-13, 17:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kRRR
Jag tydliggjorde att jag inte är något vidare insatt i frågan och berättade om min (begränsade) erfarenhet. Är du trögfattad?
Nej, jag såg bara inte vitsen med att du kläckte ur dig något om du varken var insatt eller intresserad...
Tänk vilken kvalitetshöjning det skulle bli för detta forum om folk utan något att säga helt enkelt höll käften.
Citera
2013-03-13, 20:02
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Nej, jag såg bara inte vitsen med att du kläckte ur dig något om du varken var insatt eller intresserad...
Tänk vilken kvalitetshöjning det skulle bli för detta forum om folk utan något att säga helt enkelt höll käften.

Tänk vilken kvalitetshöjning det skulle bli på det här forumet om folk:

1. Betedde sig som folk.
2. Övade upp sin läsförståelse.

Jag utgav mig aldrig för att vara det heller. Jag svarade efter bästa förmåga och poängterade dessutom att jag inte var säker på det. Kanske hade jag helt fel och fått ta del av en rövarhistoria. Hade dock ingen anledning att inte tro vad jag hört. Kanske stämmer det visst för en viss typ av systemutvecklare, just för tillfället, just i Stockholmsområdet? Jag föreslår att du hoppar ner från din piedestal och växer upp.
Citera
2013-06-18, 19:40
  #20
Medlem
barnets avatar
En halvbra systemutvecklare går väl in på 50/60' i månaden.
Citera
2013-06-18, 20:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
...
Har även ett diplom från MENSA
...
Tips: bara osäkra individer utan riktiga meriter känner sig manade att nämna en sådan grej i CVt. Eller ens vara delaktiga i en sådan klubb för inbördes beundran.

Citat:
Ursprungligen postat av barnet
En halvbra systemutvecklare går väl in på 50/60' i månaden.
Javisst, på samma planet som kossor kan flyga och Jimmy Åkesson är neger.
Citera
2013-06-18, 21:03
  #22
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ingångslön som högskoleingenjör oavsett inriktning ligger i landet mellan 20-25 om du har tur.

Visst kan du lägga ett önskemål på 28 men räkna inte med det och låt det inte avgöra om du tar jobbet eller inte. Vad du hör från andra angående ingångslöner ska du alltid ta med en nypa salt. Människor har en tendens att överdriva ordentligt när det kommer till snack om löner.


Ingen i min klass har fått under 27 tkr som hög.ing.
Citera
2013-06-19, 01:06
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Tips: bara osäkra individer utan riktiga meriter känner sig manade att nämna en sådan grej i CVt. Eller ens vara delaktiga i en sådan klubb för inbördes beundran.


Javisst, på samma planet som kossor kan flyga och Jimmy Åkesson är neger.

Denkmal, oj jag visste inte att det bara var sådana individer. Har du gjort någon typ av kritisk undersökning på det, har du intervjuat arbetsgivare? eller är det helt och hållet ditt eget antagande "så e det"?
Citera
2013-06-19, 07:22
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
Denkmal, oj jag visste inte att det bara var sådana individer. Har du gjort någon typ av kritisk undersökning på det, har du intervjuat arbetsgivare? eller är det helt och hållet ditt eget antagande "så e det"?
Jag är chef med personalansvar och har jobbat med rekrytering under en lång tid. Kandidater som nämner Mensa i CVt brukar sakna något annat. Som självinsikt eller tryggheten i att deras övriga meriter duger.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback