Citat:
Ursprungligen postat av
heartsamess
Hej!
Tog studenten i lördags och har sökt högskola till hösten. Min gymnasieskola är ansluten till den nationella betygsdatabasen och alltså ska jag inte behöva skicka några betygskopior till antagningsservice. Dock behöver jag Matte E för att vara behörig, vilket jag har. Matte E ligger i mitt "vanliga" betyg men jag har lagt Matte D som en utökad kurs. Kursen är dock med på samma dokument som övriga kurser. Funderar nu på om jag behöver skicka in mitt betyg för Matte D eller om det kommer in automatiskt?
Betygen ska vara inne på torsdag och jag kom att tänka på detta alldeles nyss så har panik, skulle verkligen uppskatta svar från någon som vet! Även mailat ansvariga men kan ta ett tag att få svar därifrån.
Alla utökade kurser som läses på gymnasiet brukar räknas i det betyget som din skola skickar in i databasen. Jag hade 4 utökade kurser (tog studenten den 6:e juni) och alla de är listade nu på antagning.se och det står ett U i betygstabellen bredvid utökade ämnen.
Om din skola hade några ovanliga regleringar ang. utökade kurser, skulle de informera dig. Men du kan alltid kontakta din skolledning och extrakolla en gång till om du känner dig orolig.
Lycka till!