2013-06-04, 12:31
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Hur tänker man egentligen när man sätter en sådan kod? Det känns ju som om alla möjliga som gifter sig numera plöjer inte bara Ribbing utan en herrans massa meningslösa tidningar, och sedan kommer man fram till den totalt intetsägande klädkoden somrigt elegant.
Jag tror att det är de där tidningarna och det överdrivna planerandet som är boven. "En klädkod ska man ju ha" tänker någon och sedan hittar de på något skräp. Jag har inte helt främmande för märkliga klädkoder. Jag har inga problem med det alls faktiskt. Det viktiga är bara att det är en kod och att det blir tydligt vad man förväntas ha på sig.
Citera
2013-06-09, 16:39
Medlem
Citat:
Hur tänker man egentligen när man sätter en sådan kod? Det känns ju som om alla möjliga som gifter sig numera plöjer inte bara Ribbing utan en herrans massa meningslösa tidningar, och sedan kommer man fram till den totalt intetsägande klädkoden somrigt elegant.

Jag tror det är för de inte förstår bättre/vet bättre?

Jag är bjuden på bröllop med klädkod "festfin" - totalt poänglös klädkod. Jag och några till har översatt den till klädkod kavaj, men jag misstänker att stor del av övriga gästerna kan dyka upp i precis vad som helst. Jag har sett en del förslag på vad folk funderat på att ha och det slår över hela skalan, från bomullsklänning av strandtyp till hellång klänning med strass, och på herrsidan allt från kostym via chinos till jeans..

Brudparet har INGEN koll alls på klädkoder, etikett osv - bruden vill att brudgummen skam ha smoking eller frockcoat (som bruden kallar trenchcoat, tog en stund innan jag fattade vad hon menade). Vilket dels blir ett etikettbrott då brudgummens klädsel kommer avvika från övriga gästers, dels så är brudgummen å sin sida är obekväm redan i kostym, så han kommer känna sig väldigt malplacé i smoking om så alla andra hade smoking...
Citera
2013-06-09, 17:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Jag tror det är för de inte förstår bättre/vet bättre?

Jag är bjuden på bröllop med klädkod "festfin" - totalt poänglös klädkod. Jag och några till har översatt den till klädkod kavaj, men jag misstänker att stor del av övriga gästerna kan dyka upp i precis vad som helst. Jag har sett en del förslag på vad folk funderat på att ha och det slår över hela skalan, från bomullsklänning av strandtyp till hellång klänning med strass, och på herrsidan allt från kostym via chinos till jeans..

Brudparet har INGEN koll alls på klädkoder, etikett osv - bruden vill att brudgummen skam ha smoking eller frockcoat (som bruden kallar trenchcoat, tog en stund innan jag fattade vad hon menade). Vilket dels blir ett etikettbrott då brudgummens klädsel kommer avvika från övriga gästers, dels så är brudgummen å sin sida är obekväm redan i kostym, så han kommer känna sig väldigt malplacé i smoking om så alla andra hade smoking...

Nej, det där låter ju inget vidare. Det ska väl iofs. sägas att det inte per se är fel med en "egen" klädkod, men då måste man ju vara väldigt noga med vad denna innebär och inte slänga sig med vaga begrepp av typen "festfin", "sommarfräsch" eller "höstmysig". Nu är uppenbarligen detta aningens höga krav på brudparet i det fall du nämner, men man kan ju alltid önska.
Citera
2013-06-09, 18:03
Medlem
Citat:
Nej, det där låter ju inget vidare. Det ska väl iofs. sägas att det inte per se är fel med en "egen" klädkod, men då måste man ju vara väldigt noga med vad denna innebär och inte slänga sig med vaga begrepp av typen "festfin", "sommarfräsch" eller "höstmysig". Nu är uppenbarligen detta aningens höga krav på brudparet i det fall du nämner, men man kan ju alltid önska.

Nej en egen klädkod är ju helt okej, men då måste den ju vara begriplig för gästerna. Jag skulle tro att när festfin och liknande används så är det endera så att brudparet inte har koll på etiketten och koderna helt enkelt, och/eller att de inte vill tvinga folk att köpa kläder bara för bröllopet. Men att lägga klädkod kavaj borde samtidigt inte innebära några problem för någon över 30 kan jag tycka? Det borde redan finnas lämpliga kläder för det i garderoben?

Men en egen klädkod där brudparet t ex vill att gästerna ska ha bara ljusa färger, eller bara vitt (varit på ett sådant bröllop, kändes som i en sjukhusserie *s*) så är det ju helt okej att skriva ut en egen klädkod, men då måste den just vara utskriven.
Citera
2013-06-09, 20:02
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Nej en egen klädkod är ju helt okej, men då måste den ju vara begriplig för gästerna. Jag skulle tro att när festfin och liknande används så är det endera så att brudparet inte har koll på etiketten och koderna helt enkelt, och/eller att de inte vill tvinga folk att köpa kläder bara för bröllopet. Men att lägga klädkod kavaj borde samtidigt inte innebära några problem för någon över 30 kan jag tycka? Det borde redan finnas lämpliga kläder för det i garderoben?

Men en egen klädkod där brudparet t ex vill att gästerna ska ha bara ljusa färger, eller bara vitt (varit på ett sådant bröllop, kändes som i en sjukhusserie *s*) så är det ju helt okej att skriva ut en egen klädkod, men då måste den just vara utskriven.

Visst är det så. Det är en sak att folk blir irriterade över vanligt folk gifter sig och kör med klädkod frack, eftersom de flesta troligtvis inte har en sådan och de som har en har inte använt den sedan de var studenter och den därför antagligen är för liten. Men som du säger, klädkod kavaj borde (eller snarare sagt ska) vuxna människor kunna dra fram något passande ur garderoben och kan man inte det är det nog dags att bli vuxen.
Citera
2013-06-09, 20:18
Medlem
Citat:
Men som du säger, klädkod kavaj borde (eller snarare sagt ska) vuxna människor kunna dra fram något passande ur garderoben och kan man inte det är det nog dags att bli vuxen.

Alternativt avstå från att bevista tillställningen.

Min farmor begravdes förra året. Farmor var en kvinna med stil, oklanderlig. Hon hade fullständig koll på vett och etikett, och hon uppskattade om den följdes.

Inför begravningen satte "valfri klädsel" vilket förvånade mig stort. Hursom, jag och 99% av övriga deltagande följde strikt begravningsetikett när det gällde kläder, och skulle tro att de flesta liksom jag ägnade en extra tanke åt vad farmor skulle ha tyckt om klädseln. (Hon var old fashion och allt som är etikettsrätt på en begravning hade inte fallit tanten i smaken). Således var 99% av gästerna oklanderligt klädda och farmor hade varit stolt. Till och med min bror som avskyr allt vad kostym eller finklätt heter (han är familjens svarta får i det avseendet *s*) kom i mörk kostym komplett med slips och korrekta skor.

Min halvsyster och hennes barn kom i jeans och sjaskig tröja.. :S Jag tyckte jag såg kistan röra sig när farmor roterade i den. Min halvsyster är tyvärr personifieringen av WT, och jag är fullt medveten om att hon mest troligt inte har ett enda finare plagg i sin garderob. Men då kunde hon av ren respekt låtit bli att gå på begravningen anser jag - om det nu var omöjligt att köpa eller låna en passande klädsel. Och då av respekt både för den döde och övriga gäster...
Citera
2013-06-18, 15:06
Medlem
Midsommarklädseln

Jag har blivit inbjuden till midsommarfest i ett evenemang på facebook hos en kompis där det står att det ska vara finklätt men jag vet inte hur jag ska klä mig eftersom jag har en fin kostym ett par fina skor och en knyt-själv-fluga och bröstnäsduk. Men denna klädseln har jag haft på mig på både skolbalen och avslutningen, så det blir kanske lite tråkigt att komma med samma kläder om och om igen. Alternativ är att jag tar på mig en av mina tre slipsar jag har. Men så kommer vi till problemet att jag inte vet hur man skall matcha och liknande... Hjälp mig!

All hjälp uppskattas!

Inte speciellt bra bilder men de får funka!

Bild från avslutningen http://i.imgur.com/Ii9BXvm.png
Slipsar m.m. http://i.imgur.com/zHXbBQn.jpg
Accessoarer http://i.imgur.com/AASzKX6.jpg

Vad tycker ni att man skall ha på sig på en midsommarfest om ni fick bestämma?
Senast redigerad av glowbit 2013-06-18 kl. 15:13.
Citera
2013-06-18, 15:15
Medlem
Pörrs avatar
Sammanfogat trådar.

/Moderator
Citera
2013-06-18, 15:37
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glowbit
Jag har blivit inbjuden till midsommarfest i ett evenemang på facebook hos en kompis där det står att det ska vara finklätt men jag vet inte hur jag ska klä mig eftersom jag har en fin kostym ett par fina skor och en knyt-själv-fluga och bröstnäsduk. Men denna klädseln har jag haft på mig på både skolbalen och avslutningen, så det blir kanske lite tråkigt att komma med samma kläder om och om igen. Alternativ är att jag tar på mig en av mina tre slipsar jag har. Men så kommer vi till problemet att jag inte vet hur man skall matcha och liknande... Hjälp mig!

All hjälp uppskattas!

Först och främst, vad är det för vedervärdiga loafers du kör till kostymen? För det andra tror jag du kommer känna dig rätt malplacé i mörk kostym på midsommar. En uddakavaj i somrigt och luftigt tyg tillsammans med lämpliga byxor borde vara klart tillräckligt. Klubbkavaj och chinos är ett somrigt och bra alternativ, linne och seersucker är två andra.
Citera
2013-06-18, 18:54
Medlem
AndrewBernards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glowbit

All hjälp uppskattas!

Om du frågar här vad finklätt betyder kommer du högst troligen inte få samma svar som från värden, kolla med värden vad hen menar med finklätt.
Klä dig därefter.
Den klockan funkar inte med det skärpet.
Citera
2013-06-18, 21:15
Medlem
EdwardVIIIs avatar
Nå. Vem här började med perfekt färgmatchning och stiliga accessoarer direkt? Glowbit försöker iallafall.

Med utgångspunkt i att du har en begränsad budget. Kavajen och byxorna kan funka. Skaffa en vit v-ringad tröja, gärna cable knitted, och en vit skjorta att ha under. Till det ett par bruna skor. Bältet byter du ut till något med mindre spänne. Flugan och näsduken lovar du att aldrig bära ihop igen.

Till nästa sommar har du införskaffat en ljus kavaj i linne samt ett par ljusare byxor.
Citera
2013-06-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdwardVIII
Nå. Vem här började med perfekt färgmatchning och stiliga accessoarer direkt? Glowbit försöker iallafall.

Med utgångspunkt i att du har en begränsad budget. Kavajen och byxorna kan funka. Skaffa en vit v-ringad tröja, gärna cable knitted, och en vit skjorta att ha under. Till det ett par bruna skor. Bältet byter du ut till något med mindre spänne. Flugan och näsduken lovar du att aldrig bära ihop igen.

Till nästa sommar har du införskaffat en ljus kavaj i linne samt ett par ljusare byxor.

Du har verkligen inte höga förväntningar på midsommarvädret...

Men som du säger blir det bra med andra skor, bälte, fluga och näsduk. Om det passar till midsommarfirandet i fråga vet nog glowbit bäst. Själv tycker jag mörk kostym låter lite olämpligt på midsommar, i alla fall under dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in