Citat:
Ursprungligen postat av
Pörr
Men som du säger, klädkod kavaj borde (eller snarare sagt ska) vuxna människor kunna dra fram något passande ur garderoben och kan man inte det är det nog dags att bli vuxen.
Alternativt avstå från att bevista tillställningen.
Min farmor begravdes förra året. Farmor var en kvinna med stil, oklanderlig. Hon hade fullständig koll på vett och etikett, och hon uppskattade om den följdes.
Inför begravningen satte "valfri klädsel" vilket förvånade mig stort. Hursom, jag och 99% av övriga deltagande följde strikt begravningsetikett när det gällde kläder, och skulle tro att de flesta liksom jag ägnade en extra tanke åt vad farmor skulle ha tyckt om klädseln. (Hon var old fashion och allt som är etikettsrätt på en begravning hade inte fallit tanten i smaken). Således var 99% av gästerna oklanderligt klädda och farmor hade varit stolt. Till och med min bror som avskyr allt vad kostym eller finklätt heter (han är familjens svarta får i det avseendet *s*) kom i mörk kostym komplett med slips och korrekta skor.
Min halvsyster och hennes barn kom i jeans och sjaskig tröja.. :S Jag tyckte jag såg kistan röra sig när farmor roterade i den. Min halvsyster är tyvärr personifieringen av WT, och jag är fullt medveten om att hon mest troligt inte har ett enda finare plagg i sin garderob. Men då kunde hon av ren respekt låtit bli att gå på begravningen anser jag - om det nu var omöjligt att köpa eller låna en passande klädsel. Och då av respekt både för den döde och övriga gäster...