Citat:
Ursprungligen postat av
Vaftrudner
Du verkar ju vara en begåvad människa ...
Alla som propagerar för SD är inte heller obegåvade (eller allmänt galna)
Men fundera nu på en sak:
Många som hejar på SD gör det utifrån en nationalistisk konservativ grundsyn, litet enkelt uttryckt - Sverige åt svenskarna, i alla fall i huvudsak och skall landet på fötter måste alla arbeta för den saken. Vi kan kalla dem fd gammalmoderater om vi vill.
Å andra sidan, en hel del tycks rösta på SD utifrån en undanträngningssyn, dvs att de uschliga utlänningarna tar arbete, bidrag och förmåner som JAG skall ha (eller i så fall kunde få mer av). Vi kan kalla dem fd socialdemokrater, om vi vill förenkla.
Då är en viktig fråga att ställa sig: Hur skall den som röstar på SD kunna veta, med någon sorts säkerhet, åt vem SD är beredd att sälja sig, om de skulle få gehör för för sina krav av endera blocket. Notera att det inte handlar om att man säljer sig, utan att det finns tillräckligt med samsyn för att endera linjen skulle kunna tålas av den andra halvan (?) av SD, bara köttbenet är gott nog.
Låt mig (med någon sort koppling till kommande opinion) också framhålla att politiska och ekonomiska realiteter kommer att tvinga endera/båda av blåa eller röda laget att ta steg i riktning mot SD:s ståndpunkt i detta, så några tvärsäkra påståenden att SD är enda vägen tror jag inte är så lämpligt.
Men jag anser ju förstås att man skall rösta på det man tror blir bäst och framförallt, bara rösta på något man kan stå för, om man skulle få som man vill.