2013-06-18, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Nej, det vet vi ju inte.

låg det inte under kroppen? åtminstonde försökt till att bli avhuggt.. dock vill jag få för mig at tjag hört att det var separerat
Citera
2013-06-18, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
låg det inte under kroppen? åtminstonde försökt till att bli avhuggt.. dock vill jag få för mig at tjag hört att det var separerat
Fick du nån information om när ödehusets fönsterluckan var bortbruten?
Citera
2013-06-18, 14:34
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rättsentomologi, används det i Sverige i svårbestämda fall eller tar man hjälp av utländsk expertis? Jag har ingen susning om hur man i Sverige fastställer när döden inträffade och noggrannheten. Vet bara att tillämpning av rättsentomologi är vanligare i USA, har iaf varit så tidigare.

Vad jag förstått så är det inte så lätt alla gånger att fastställa när döden inträffade, så hur pass pålitlig är tidsuppgiften 4-5/5 om enbart SKL analys ligger till grund för slutsatsen i det här fallet?

Jo, det händer att SKL eller Rättsmedicin tar hjälp av utländsk expertis, men bara i svåra fall där det kanske har gått år eller av andra skäl.

De kan nog ganska enkelt avgöra på rättsmedicin när en person som högst varit död i 16 dagar dog, inom ramen för ett dygn eller så.
Citera
2013-06-18, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Fick du nån information om när ödehusets fönsterluckan var bortbruten?

fick inget svar. bra att du påminde mig, ska se om jag får veta nudå :P
Citera
2013-06-18, 14:46
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Rättsentomologi, används det i Sverige i svårbestämda fall eller tar man hjälp av utländsk expertis? Jag har ingen susning om hur man i Sverige fastställer när döden inträffade och noggrannheten. Vet bara att tillämpning av rättsentomologi är vanligare i USA, har iaf varit så tidigare.

Det finns bara en rättsentomolog i Sverige. Han heter Anders Lindström.
Citera
2013-06-18, 15:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vissa tror att hon kan ha dött den 11:e. Det motsägs av åklagarens påstående. Om rättsmedicin har fastställt tidigaste dödsdatum till den 4:e eller tidigare tror jag inte att dödsdatum kan vara den 11:e. Lite noggrannare koll på intervall för dödsfall finns nog.

Har rättsläkaren kommit fram till att VB kan ha avlidit tidigare än den 4 maj ??

Det kan väl knappast ha undgått någon att jag är den härinne som hårdast driver teorin att händelserna som bragt Vatchareeya om livet har koppling till KJ och dennes intresse för krigslekar, och då uppstår frågan när tillfälle för en sådan övning uppstod. Är Fallen Angel-spelen det tillfälle som ligger närmast tidsmässigt eller förekom liknande "krigsövningar" innan den 11 maj ? Tog KJ och några till ut henne i skogen veckan innan (4 maj) för att testa utrustningen som generalrep. inför 11 maj ? Tveksamt, även om detta datum bättre stämmer med annan info om dödsdag och då är förklaringen att VB hölls instängd för att bli huvudattraktion efter ordinarie Fallen Angel "kriget" avslutats och några med samma fascination för att döda och lemlästa som KJ återvände till området för en mer realistisk övning.

Att KJ är gärningsman eller medansvarig till (styck)mordet på VB är ställt utom varje tvivel, om "Kibba"= Herr "Snövit" vore detta en sensation. Jag tror inte på teorin att dådet utfördes i vredesmod om VB avspisade KJ som ville ha ett ligg 4 maj, däremot att nobben vid ett tidigare tillfälle ligger korten som en orsak till att KJ beslutat göra sig av med henne rent fysiskt på det sätt som han kan ha fantiserat om och som realiserades när tillfället dök upp. Håller öppet för alternativa scenarier men min huvudteori är ännu så länge obruten.
Citera
2013-06-18, 15:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Har rättsläkaren kommit fram till att VB kan ha avlidit tidigare än den 4 maj ??

Det kan väl knappast ha undgått någon att jag är den härinne som hårdast driver teorin att händelserna som bragt Vatchareeya om livet har koppling till KJ och dennes intresse för krigslekar, och då uppstår frågan när tillfälle för en sådan övning uppstod. Är Fallen Angel-spelen det tillfälle som ligger närmast tidsmässigt eller förekom liknande "krigsövningar" innan den 11 maj ? Tog KJ och några till ut henne i skogen veckan innan (4 maj) för att testa utrustningen som generalrep. inför 11 maj ? Tveksamt, även om detta datum bättre stämmer med annan info om dödsdag och då är förklaringen att VB hölls instängd för att bli huvudattraktion efter ordinarie Fallen Angel "kriget" avslutats och några med samma fascination för att döda och lemlästa som KJ återvände till området för en mer realistisk övning.

Att KJ är gärningsman eller medansvarig till (styck)mordet på VB är ställt utom varje tvivel, om "Kibba"= Herr "Snövit" vore detta en sensation. Jag tror inte på teorin att dådet utfördes i vredesmod om VB avspisade KJ som ville ha ett ligg 4 maj, däremot att nobben vid ett tidigare tillfälle ligger korten som en orsak till att KJ beslutat göra sig av med henne rent fysiskt på det sätt som han kan ha fantiserat om och som realiserades när tillfället dök upp. Håller öppet för alternativa scenarier men min huvudteori är ännu så länge obruten.
Nej, vi vet inte när rättsläkaren har sagt att VB avled.
Citera
2013-06-18, 15:31
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Konstigt att ingen stoppat dig tidigare. Av alla dåliga teorier som haglat ner.
Så tog detta priset. Har jag förstått det hela rätt nu. KJ och hans soft air gun
polare håller VB fången under deras lilla krig "Fallen angel"
Sedan efter dom lekt klart, så återvänder KJ med ev hela laget.
För en mer realistisk övning för att döda och lemlästa VB?

Så enligt dig var mordet planerat?
Upprepade stickhugg. Klantigt placerade kroppsdelar antagligen pga av förvirring och stress. Sunkigt alibi. Blod i hans bil. Det tyder väl snarare på motsatsen.
Citera
2013-06-18, 15:33
Medlem
Ulrika bör avsäga sitt uppdrag som åklagare därför att hon lyckades få en nära släkting fälld för mord där det var uppenbart dråp.
Hon har frågat sig varför, offentligt, och för mig finns svaret i hennes egna gener, som går till Tony.
NSD och Kuriren hade spaltmeter med kommenterar om det fallet, nu tillåter dessa bara mikrometer i fallet VB.
Jag kan bara rekommendera,avsäg detta uppdrag.
Citera
2013-06-18, 15:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wille0Walle
Ulrika bör avsäga sitt uppdrag som åklagare därför att hon lyckades få en nära släkting fälld för mord där det var uppenbart dråp.
Hon har frågat sig varför, offentligt, och för mig finns svaret i hennes egna gener, som går till Tony.
NSD och Kuriren hade spaltmeter med kommenterar om det fallet, nu tillåter dessa bara mikrometer i fallet VB.
Jag kan bara rekommendera,avsäg detta uppdrag.

Hur nära släkting? Om det nu stämmer. Och var i så fall detta känt vid tiden för rättegången?
Citera
2013-06-18, 15:55
Medlem
jotnans avatar
Skriver det här inlägget för att det är så enormt stressande att bli spekulerad om i hela boden.
Jag, KJs brorsa och tre andra var på festen som enligt något vittne ska ha varit den 4:de vilket är FEL. Vi hade "festen" (egentligen bara en bastukväll) den 18:e. Detta vet vi pga datum på bilder samt att melodifestivalen var då.
Det sägs att det eldades. Jo jävlar, vi grillade marsmallows.
Det ska ha levts om. Jo, vi sjöng och spelade gitarr hela natten.
Att det ska ha körts bilar vet jag inte, i så fall är det någon annan som ska ha sladdat. Vi hade cyklar och KJs brorsas bil hade ju polisen tagit så då går ju det bort.
Könen på oss stämmer, och tjejen är min flickvän. INTE Vatchareeya som det spekuleras om.
Det var förmodligen någon granne som gormat och tagit fel 2 veckor på datumet. Sluta spekulera om denna fest är ni snälla för den har verkligen ingenting med polisutredningen att göra. Vi är många som tar skada av detta skvaller som tråden skapar som sen tar sig ut i resten av boden. Tänk för fan efter på vad ni skriver och dömer ut.
Citera
2013-06-18, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Skriver det här inlägget för att det är så enormt stressande att bli spekulerad om i hela boden.
Jag, KJs brorsa och tre andra var på festen som enligt något vittne ska ha varit den 4:de vilket är FEL. Vi hade "festen" (egentligen bara en bastukväll) den 18:e. Detta vet vi pga datum på bilder samt att melodifestivalen var då.
Det sägs att det eldades. Jo jävlar, vi grillade marsmallows.
Det ska ha levts om. Jo, vi sjöng och spelade gitarr hela natten.
Att det ska ha körts bilar vet jag inte, i så fall är det någon annan som ska ha sladdat. Vi hade cyklar och KJs brorsas bil hade ju polisen tagit så då går ju det bort.
Könen på oss stämmer, och tjejen är min flickvän. INTE Vatchareeya som det spekuleras om.
Det var förmodligen någon granne som gormat och tagit fel 2 veckor på datumet. Sluta spekulera om denna fest är ni snälla för den har verkligen ingenting med polisutredningen att göra. Vi är många som tar skada av detta skvaller som tråden skapar som sen tar sig ut i resten av boden. Tänk för fan efter på vad ni skriver och dömer ut.

Så först är du KJs brorsa. Ock sen pratar du om dig själv i andra person ?

Ja, men nä. Svårt att inte spekulera. Var istället arg på tidningarna och din granne. Inte på oss i tråden. Är det för dig kanske lättare att ta detta med 1-2 personer (journalister) på resp tidning och 1 st- din granne,
Eller ska du i ett tappert försök - försöka nå tusentals deltagare i en tråd. Som gör det naturliga och spekulerar och skapar / delar teorier i ett ärende (mordfall) som inte är uppklarat och som har lämnat tusentals människor med frågor som behöver nån form av svar ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in