2013-06-18, 00:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
tror inte något jättestort kommer släppas till allmänheten än.
tror inte heller att dom skulle säga det direkt till försvaret.
dom lägger nog bara fram så pass mycket bevis som behövs vid varje omhäktning, och sen sparar dom the big guns till åtal väcks

Tror inte det gagnar åklagarsidan att hålla på allt de vet, det borde vara läge att släppa mer än förekomst av blod i KJ:s bil, antyda att annat finns och i övrigt försöka se hemlighetsfulla ut. Det imponerar inte på någon, framför allt inte på adv. Forssberg.

Jag tror på planerat mord och ytterligare medbrottslingar vid både mord och styckning. Obegripligt att man inte sett till att huvudet försvann för att omöjliggöra fastställande av dödsorsak. Men tanken var väl att detta skulle förkolna i samband med att övriga återfunna kvarlevor bränts i ödehuset som jag tror var tänkt att bli krematorium. Mord och styckningsplats tror jag inte kommer att hittas om inte KJ bryter ihop och berättar var mord & styckning skett.
Senast redigerad av MBoudine 2013-06-18 kl. 00:07.
Citera
2013-06-18, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueChesh
du har en stark poäng där.. har länge tänkt det var en offensiv styckning, just för att den är så random.. läste nånstans att om det är defensivt, så styckas det ofta i tio delar.

dock, om det är en defensiv styckning, tror jag huvudet åkte av först, för att göra det mindre personligt så att säga. då är det "bara en kropp"
Det här har i och för sig spekulerats om tidigare på tråden; det går att hitta logik eller känslomässiga argument bakom allt... Logik att dela ett offer i bitar, för att defensivt göra sig av med kroppsdelarna. Känslomässigt att ta av huvudet först, för att slippa "stirrandet". Men med samma känsloargument kan man säga att man inte tar av huvudet, eller tar av det först efter att man fått träning eller fattat mod på de andra delarna... Krävs kanske mer kyla att ta av huvudet än ett underben, t ex. Teoretiskt finns ju kombinerade offensiva och defensiva styckningar.

Vet vi ens om BO hade huvudet separerat från torson?
Citera
2013-06-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, särskilt felaktiga förhörsmetoder har visat sig kunna få förödande resultat, där den oskyldige till slut tror sig lida av dåligt minne och blir övertygad om att han måste ha utfört gärningen. Trots att det saknas teknisk bevisning. Det har hänt åtskilliga gånger, inte bara i Sverige.

Japp, åklagare samt polis vill nog inte heller göra illa någon utan vill bara försöka göra sitt jobb så bra som möjligt, sen att det kan bli fel är ju olyckligt.
Citera
2013-06-18, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Vet vi ens om BO hade huvudet separerat från torson?

Nej, det vet vi ju inte.
Citera
2013-06-18, 00:14
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Tror inte det gagnar åklagarsidan att hålla på allt de vet, det borde vara läge att släppa mer än förekomst av blod i KJ:s bil, antyda att annat finns och i övrigt försöka se hemlighetsfulla ut. Det imponerar inte på någon, framför allt inte på adv. Forssberg.

Jag tror på planerat mord och ytterligare medbrottslingar vid både mord och styckning. Obegripligt att man inte sett till att huvudet försvann för att omöjliggöra fastställande av dödsorsak. Men tanken var väl att detta skulle förkolna i samband med att övriga återfunna kvarlevor bränts i ödehuset som jag tror var tänkt att bli krematorium. Mord och styckningsplats tror jag inte kommer att hittas om inte KJ bryter ihop och berättar var mord & styckning skett.
Varför skulle det gagna åklagarsidan att droppa information? Åklagarsidan har väl ingen nytta av att imponera på någon alls förutom tingsrätten när det är dags för häktningsförhandlingar?
Citera
2013-06-18, 00:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Japp, åklagare samt polis vill nog inte heller göra illa någon utan vill bara försöka göra sitt jobb så bra som möjligt, sen att det kan bli fel är ju olyckligt.
Jag är inte så säker på det. Ibland är de mer ute efter att få en fjäder i hatten än att skapa rättvisa. Fråga Tomas Quick.
Citera
2013-06-18, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna.Viktoria
Vad hände med påsen med underkläder? Följer med i tråden så gott jag kan, men missar vissa sidor.

Fem killar hittar en gul påse med underkläder (kalsonger) och de kunde också som genom ett underverk se att i kallingarna så var det sekret från en kvinna.

Om de stoppade ner snoken i kallingarna och kände på lukten att det var kvinnligt sekret förtäljer inte historien.

Länk till artikeln i NSD: http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?articleid=7670134
Citera
2013-06-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag instämmer.

Jag tror absolut inte att det är fler än en GM som har begått själva mordet. Om det finns fler inblandade så har hen/de i så fall hjälpt till efteråt som en kompisgest, och detta inte för att hen/de nödvändigtvis anser att GM gjorde rätt.

OM det nu finns fler inblandade. Åklagarens kryptiska uttalande stöder detta i viss mån, men i övrigt finns det än så länge inget som tyder på det. Åklagarens uttalande kan vara övertolkat och det hela kan sluta med att bara en person är inblandad.
Det är en stor insats att vara delaktig i så grova brott som medhjälp i ett styckmord och griftefridsbrott som blir automatiskt om inte styckningen var själva dödsorsaken... Kategoriskt, vilka skulle hjälpa en huvudgärningsman bakom ett mord? Någon i beroendeställning? Någon som får tillräckligt mycket vinning av medhjälpen, t ex en belöning i någon form? Någon som är rädd för huvudgärningsmannen? Någon som är lika mycket inblandad i mordet? Någon som har en skuld till huvudgärningsmannen att betala tillbaka? Någon som är så betuttad i huvudgärningsmannen att, eventuellt mot bättre vetande, hjälpa vederbörande i ett eller flera skändliga brott? Någon utvecklingsstörd medhjälpare?

Har KJ någon som skulle rycka ut till försvar på det viset, eller är han mer perifert insyltad som delaktig men inte huvudgärningsman? I så fall, skulle han kunna knipa igen om det? Det måste vara svårt, utanför tung organiserad brottslighet, att rekrytera någon medhjälpare. Vem vet.
Citera
2013-06-18, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag är inte så säker på det. Ibland är de mer ute efter att få en fjäder i hatten än att skapa rättvisa. Fråga Tomas Quick.

Ja, men som jag nämnde i tråden innan, så tror jag ej heller att TQ mådde så dåligt utav att hamna där han hamnade, tror fortfarande inte de vill göra illa någon, sen kan det alltid bli fel.
Citera
2013-06-18, 00:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ja, men som jag nämnde i tråden innan, så tror jag ej heller att TQ mådde så dåligt utav att hamna där han hamnade, tror fortfarande inte de vill göra illa någon, sen kan det alltid bli fel.
Det var inte av omtanke om TQ de satte dit honom, inte heller rättvisa. Genom att sätta dit TQ såg de till att den rätte mördaren gick fri. Det var den egna karriären som prioriterades.
Citera
2013-06-18, 00:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är en stor insats att vara delaktig i så grova brott som medhjälp i ett styckmord och griftefridsbrott som blir automatiskt om inte styckningen var själva dödsorsaken... Kategoriskt, vilka skulle hjälpa en huvudgärningsman bakom ett mord? Någon i beroendeställning? Någon som får tillräckligt mycket vinning av medhjälpen, t ex en belöning i någon form? Någon som är rädd för huvudgärningsmannen? Någon som är lika mycket inblandad i mordet? Någon som har en skuld till huvudgärningsmannen att betala tillbaka? Någon som är så betuttad i huvudgärningsmannen att, eventuellt mot bättre vetande, hjälpa vederbörande i ett eller flera skändliga brott? Någon utvecklingsstörd medhjälpare?

Har KJ någon som skulle rycka ut till försvar på det viset, eller är han mer perifert insyltad som delaktig men inte huvudgärningsman? I så fall, skulle han kunna knipa igen om det? Det måste vara svårt, utanför tung organiserad brottslighet, att rekrytera någon medhjälpare. Vem vet.

Kan vara någon som förbarmat sig över GM, båda funderade och kom fram till att det säkert skulle gå att dölja och komma undan med det, hen hjälper GM av barmhärtighet. Tyder i så fall på en lågutbildad ointellektuell person tycker jag.
Citera
2013-06-18, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det var inte av omtanke om TQ de satte dit honom, inte heller rättvisa. Genom att sätta dit TQ såg de till att den rätte mördaren gick fri. Det var den egna karriären som prioriterades.

Kanske så, men tänk också att han erkände ju, och därför blev det väl lättare att sätta dit honom. Och i dag med bättre teknik och bevisföring, och lärdomar från det fallet, så bör de väl försöka hitta starka bevis för ett erkännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in