2013-06-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroluck
Grafen visar knappast datum då NSA fått direkt tillgång till internetjättarnas servrar, utan
när deras sökalgoritmer blev så bra att de med viss precision kunde plocka upp information
till/från dem.
Varför skulle stora, rika, företag som Google eller Microsoft, snällt och i tysthet, ge NSA denna direkt access?
Hur skulle dessa företag kunna tjäna på NSA sammarbete, eller tvingas till det?

De kan eventuellt få gentjänster av amerikanska staten. Är det en slump att de växt sig så stora? Det är ju uppenbart att konkurrensen är bristfällig
Citera
2013-06-07, 17:37
Medlem
BaalZeBubs avatar
Det är nästan otroligt vad litet intresset är på Flashback för denna mycket stora fråga. Tiderna är helt andra nu än vid FRA-affären. Har vi blivit så överösta av för många absurditeter och vansinniga lagförslag att få orkar bry sig längre?
Citera
2013-06-07, 18:40
Medlem
Fy fan!! trodde inte jag kunde hata USA mer än vad jag gjorde. Men detta är fan för jävligt. Att folk inte ska kunna få vara i fred någon gång.

Visst har man annat att detta har på gått, men nu när det kommer fram att det verkligen stämmer. Så blir man ju bara så jävla arg.
Citera
2013-06-07, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det är nästan otroligt vad litet intresset är på Flashback för denna mycket stora fråga. Tiderna är helt andra nu än vid FRA-affären. Har vi blivit så överösta av för många absurditeter och vansinniga lagförslag att få orkar bry sig längre?

Förmodligen, förr hade ett sådant här ämne renderat kanske 50~100 sidor redan. Av tidigare erfarenheter har väl folk lärt sig att livet går vidare endå och sålänge de inte drabbas personligen, "rent mjöl i påsen", osv osv så är det enklare att göra som strutsen stoppa huvudet i sanden.

Vi blir mindre fria för varje år som går och inget tyder på att den trenden skall vika sig. Om systemet spårar ur så får individen göra vad den kan för att överleva. Enklast att hålla sig dold är trots allt att koppla bort sig från tekniken.
Citera
2013-06-07, 19:03
Medlem
dokoalseleds avatar
Att USA står för frihet och demokrati i världen kan man ju ta och glömma. Som jag ser det finns det inga gränser på hur mycket som har mörkats och vad som sker bakom kulisserna och inga gränser på hur långt konsekvenserna av det här kan gå. Man blir mörkrädd. Numera när jag promenerar ute tänker jag inte att jag bor i en demokrati. Jag tänker att jag bor i en tyrannisk diktatur, och jag har rätt.
Citera
2013-06-07, 19:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> IT-säkerhet -> Övervakning och integritet

//Mod
Citera
2013-06-07, 19:13
Medlem
Äntligen en smart person. Som talar om att man INTE ska använda Facebook, Google eller Apple. http://www.svt.se/nyheter/sverige/it-expert-undvik-facebook-google-och-apple. Fler borde inse detta.
Citera
2013-06-07, 19:52
Medlem
savoxovass avatar
Xbox one med ständigt uppkopplat Kinectsystem? Microsoft är ett av de företag som varit längst delaktiga i prism. Innebär det nu att NSA kommer ha full tillgång till att kunna avlyssna ljud och spela in video i hem med dessa system? Får mig osökt att tänka på 1984 med kameran i hemmen.
Citera
2013-06-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouko
Äntligen en smart person. Som talar om att man INTE ska använda Facebook, Google eller Apple. http://www.svt.se/nyheter/sverige/it-expert-undvik-facebook-google-och-apple. Fler borde inse detta.

Fast det är ju tyvärr precis som han säger praktiskt taget omöjligt.
Citera
2013-06-07, 21:02
Avslutad
Tyvärr reagerar väl de flesta med en axelryckning oavsett hur omfattande det är. Och inte kommer någon erkänna att de hade fel heller när de skrattade åt "konspirationer".
Citera
2013-06-07, 21:25
Medlem
Står inte Visa, Mastercard, amex etc under amerikanska lagar? Vilket då innebär att även alla transaktioner också övervakas. Finns det europeiska alternativ?
Vad mer bör man vara försiktigt med?
Resor, flyger SAS så förhoppningsvis då enbart usa resorna.
Citera
2013-06-07, 21:31
Medlem
UK gathering secret intelligence via covert NSA operation

Exclusive: UK security agency GCHQ gaining information from world's biggest internet firms through US-run Prism programme

http://www.guardian.co.uk/technology/2013/jun/07/uk-gathering-secret-intelligence-nsa-prism
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in