2013-06-17, 22:15
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bom-sicka-bom
Med största sannolikhet är detta inget annat än en storm i ett halvfullt vattenglas. På samma sätt som den där syltryggen tillika genusvetaren beklagade sig över att Theobald Tor sjungs under sittningar.
Må så vara, men det är inga bra nyheter för LTH, särskilt inte när det blåses upp så mycket som detta gör. En sten i skon för dem helt enkelt. Chattade på Facebook med en Lundavän och han säger att nyheten fått hyfsat stor uppmärksamhet. Har tydligen nämnts i vart fall i Sydnytt och i tidningen Metro där han först läste det.
Citera
2013-06-17, 22:33
Medlem
bom-sicka-boms avatar
Nej såklart att LTH gärna hade sluppit den negativa publiciteten. Vore dock intressant att veta vilket program grabbarna tillhör.
Citera
2013-06-17, 22:45
Medlem
Flottbolldeluxes avatar
Information angående trakasserier som uppmärksammats i media

Där har vi Teknologkårens egna infogrej.
Citera
2013-06-18, 01:01
Medlem
Hört talas om gänget. Det handlar om ett gäng "lirare"/"players" som gillar att supa, knulla, dunka varann i ryggen, och som jag förstått det, har en vi-ska-ligga-med-massa-brudar-mentalitet. Tänk typ Stifler.

Det är ingen jävla "hemlig förening" som dricker blod ur skallar eller fixar feta jobb till varandra, som är en av de komiska teser intelligensreserven här på flashback vill driva. Det är ej heller jättefarliga islamister, MENA-folk, judar eller haitianer.

Det hela är en fånig liten interngrej.
Aldrig hört talas om att det skett några direkta trakasserier, förrän jag läste dessa extremt välskrivna och välunderbyggda artiklar. Men umgås inte med konstellationerna tillräckligt för att kunna veta.

En sak man ska tänka på: om en tjej anser sig kränkt så är det i princip straff utan "rättegång" som gäller på LTH, och säkert på andra lärosäten i Sverige med en "vi vill ha mer kvinnliga studenter!"-agenda. Ledningen är inte intresserade av att höra andra sidan av historien, utan låter direkt hammaren falla. Det är enklast, och de är också rädda för att tidningar som Metro ska sätta ihop skandalösa skämtartiklar som dessa, som helt utan källor kan sänka lärosätena hårt i skiten.
Citera
2013-06-18, 01:02
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flottbolldeluxe
Information angående trakasserier som uppmärksammats i media

Där har vi Teknologkårens egna infogrej.

Citat:
Ursprungligen postat av kåren
TLTH anser att det är viktigt att undvika ryktesspridning och att ärendet hanteras på ett rättsäkert sätt .

Oj vilket ordbajsande bara för att säge "ingen kommentar", morgondagens ledare.
Citera
2013-06-18, 01:39
Medlem
Eftersom jag har en dubbel examen har jag haft förmånen att både läsa på LTH och på EHL (ekonomi högskolan i lund). Jag har desutom arbetat med jämnstäldhet och diskriminering på båda skolorna, artikeln är uppenbart ett fall av antingen mycket bristande källkritik från Metros sida (man har en källa som känner sig kränkt och uppenbarligen av någon eller några som kallar sig LUG) eller en medveten överdrift för att skapa en sensation. LTH har som alla organisationer en kultur och särprägel, när det gäller sektionerna finns det hos vissa en påtaglig tacktlöshet. Främst bland de klantigt tacklösa sektionerna har länge data varit och DTX (de grönvästade fånarna som nämdes tidigare i tråden, gjorde sig kända för att förstöra det mesta både vad gällde fest och vad gälde matriella saker de kom i kontackt med) som var en förening på data kan väll sägas ha personifierat den avarten. Jag är man men jag har ett stort antal vänner som är eller varit kvinliga studenter vid LTH (bla. min sambo), och de har snarast haft det lättare att ta platts, varit mindre utsatta och har deffinitivt en bättre kariärsgång än mina kvinliga väner som gått på eller går på EHL. Det finns garanterat en lite samling rötägg som syns mer då de är få och ovanliga och det finns det på alla skolor och i alla organisationer, LTHs fortfarande ojämna könsfördelning och relativt höga profil gör dem dock till ett tacksamt mål för den här sortens sensations journalism. Att vi ens diskuterar det är fånigt då det uppenbart är en höna gjord av en halv fjäder.
Citera
2013-06-18, 02:45
Medlem
Jag tror det här kan vara ett gäng killar som har lite svårt att inse när man skall vara "studentikos" och vad detta innebär. De kör med andra ord full-on på det hela tiden. Detta kombinerat med att de är praktarslen gör att personer som kommer i deras väg riskerar att ta illa upp.

Det här var nog grabbarna som inte tillhörde det coola gänget på gymnasiet men fick chansen att "bli" det nu.. Jag kan ju ha fel, det kan mycket väl vara folk som var med i elevråd mm enbart för att de var "sköna snubbar"/ "Semi psykopater" När de sen kommer ut i universitetsvärlden så är det andra kvalitéer som behövs för att få vara med i styrelser

Eftersom ingen har lyckats presentera något konkret om de här gökarna på nästan 1 dygn så antar jag att problemet är klart överskattat. Om de dessutom portats från att engagera sig i årets nollning så har man ju skadeskjutit deras "verksamhet" rätt ordentligt
Citera
2013-06-18, 05:56
Medlem
Salama-Blixts avatar
Om det vore så väl att det bara handlade om studenter, så är det inte. Trakasseriers förekommer mer eller mindre på alla högskolor och universitet. Sveriges högskolor är så korrumperade att man tror att man lever i ett U-land. På grund av korruption, nepotism, politik tillsätter man dom mest inkompetenta medarbetarna, som i sin tur skapar den sämsta förebilderna för studenterna och Sveriges framtid. Ju större lärosäte, ju större problem. Sen att det blir värre ju närmare Stockholm man kommer.
Citera
2013-06-18, 07:20
Medlem
Det här är uppenbarligen några småkillar på de första 3 åren på något civ.ing.program. Folk i slutet av sin utbildning brukar ha hunnit växa upp lite. Inte en chans att majoriteten av dem är invandrare, av anledningen att antalet invandrare är ganska få vid LTH och dessa är i regel välintegrerade och skötsamma.
Med största sannolikhet rör det sig om socialt inepta grabbar som är ganska nya från gymnasiet och som inte har lärt sig att föra sig i den vuxna världen ännu. Ett gäng fjantar, helt enkelt. Trakasserier är givetvis inte okej på någon universitetsutbildning, och LTH gör helt rätt i att stänga av.
Senast redigerad av asswombat 2013-06-18 kl. 07:25.
Citera
2013-06-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Är du verkligen säker på att du har två utbildningar?
Även fint folk kan vara dyslektiker och tycker man att det är kul så kan pappa säkert betala en utbildning till. Men han borde ha lärt sig stava till jämställdhet.

Det är intressant med alla dementier och förminskningar av problemen. Vissa har ändå upplevt att det handlar om kvinnoförtryck och krav att kvinnliga studenter ska uppträda på ett visst sätt. Det har även förekommit något som uppfattats som mordhot. Dessutom har den relativt lilla gruppen uppträtt som att de stod över ordning och regler, vilket jag associerar med inflytelserika kontakter som håller dem under armarna.

Ska bli intressant att se vad som kommer fram eller om det går att få ett lock på företeelsen.
Citera
2013-06-18, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Även fint folk kan vara dyslektiker och tycker man att det är kul så kan pappa säkert betala en utbildning till. Men han borde ha lärt sig stava till jämställdhet.

Det är intressant med alla dementier och förminskningar av problemen. Vissa har ändå upplevt att det handlar om kvinnoförtryck och krav att kvinnliga studenter ska uppträda på ett visst sätt. Det har även förekommit något som uppfattats som mordhot. Dessutom har den relativt lilla gruppen uppträtt som att de stod över ordning och regler, vilket jag associerar med inflytelserika kontakter som håller dem under armarna.

Ska bli intressant att se vad som kommer fram eller om det går att få ett lock på företeelsen.

Det är mer intressant hur folk springer och slår på stora djungeltrumman baserat på sensationalistiska artiklar från Metro.
Citera
2013-06-18, 09:43
Medlem
Känner det här gänget och kan säga att allt som står i tidningarna är gravt överdrivna. "Dödshotet" tror jag var under en nollningsperiod då en av killarna hade strulat med en nolla och fick således en avhyvling av något phös. Avhyvlingen slutade i en hetsk debatt om nollefrid på LTH och någonstans hade han väl slängt ur sig ett "du kan ju fan gå och dö" eller liknande. Kan tilläggas att båda parter var väldigt fulla.

"Trakasserierna" är väl på den nivån att man i en privat SMS-grupp skriver saker om folk, i stil med "blabla har en stor gurka i röven". Alltså typisk grabbjargong.

Och den "vi-gör-vad-vi-vill" attityden som nämns någonstans grundar sig i att någon gång i kafeterian var dessa personer högljudda och tog mycket plats. Finns väl någon regel som säger att man inte ska sitta mer än 10 pers som känner varandra vid samma bord. Men YOLO liksom tänkte väl lug.

Jag tror att allt har sin början i en personlig konflikt mellan kårordföranden + lackejer och detta gäng. Allt är som sagt sjukt överdrivet. Hursomhelst ligger det nog väldigt rätt i tiden med en sådan här artikel i och med hela sångbokshistorien, men den här typen av sensationsjournalistik är helt absurd. Jag tycker det är synd att det kan bli såhär och någonstans kan man tycka att journalist Gustav Eriksson kanske skulle pratat med fler personer än "anonym källa". Alla i lug är otroligt trevliga herrar, svärmorsdrömmar hela bunten. Kan också tilläggas att 80% av dessa "Liggare Utan Gränser" har flickvänner och varit trogna dessa sedan flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in