2013-06-17, 18:47
Medlem
NorthPorts avatar
MENA gör inte sånt här på LTH. De är få och de är alltid välintegrerade. Detta handlar tveklöst om en vild feministisk attack mot LTH av den enkla anledningen att könsfördelningen inte är 50-50. Man har ju tidigare tramsat runt med könscertifiering av kurserna eftersom tjejer i allmänhet är så ointresserade av att bli ingenjörer, vilket säger ganska mycket om hur vansinniga de är. Det är den vanliga feministiska avundsjukan helt enkelt.

Att ett företag har slutat anställa LTH-are är kanske det roligaste jag hört på länge. Det är så uppenbart tramsigt.
Citera
2013-06-17, 18:57
Medlem
Detta låter fullständigt BS enligt mig och tror som vanligt att detta har blivit uppförstorat av de feminister på LTH.

Såhär tror jag det gått till. Ett gäng fulla killar har gått fram till några radikala feminister och sagt "öhh brudar vill ni ligga med LUG? Lunds Underbara Grabbar". Sen har tjejerna gråtit ut i media.

Vad jag inte förstår är hur detta kommit ut i media nu? Nollningen sker vid terminsstarten.

Att företag inte anställer män från LTH är också skrattretande.
Citera
2013-06-17, 19:06
Medlem
eradicos avatar
Till att börja med så har jag själv pluggat på LTH och ofta reagerat på den här kulturen som råder där. Nu kan jag bara svara för V-sektionen och inte övriga men jag har följande tankar om det här:
För det första så kan det här bara röra sig om svenskar, av den enkla anledningen att det knappast finns några invandrare på LTH. För det andra så anser jag att LTH är en miljö där mycket är sektliknande i alla i de lägre årskurserna. Att något sådant här kommer fram förvånar mig överhuvudtaget inte, snarare så är jag förvånad att det inte kommit fram tidigare.
Citera
2013-06-17, 19:15
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Detta låter fullständigt BS enligt mig och tror som vanligt att detta har blivit uppförstorat av de feminister på LTH.

Såhär tror jag det gått till. Ett gäng fulla killar har gått fram till några radikala feminister och sagt "öhh brudar vill ni ligga med LUG? Lunds Underbara Grabbar". Sen har tjejerna gråtit ut i media.

Vad jag inte förstår är hur detta kommit ut i media nu? Nollningen sker vid terminsstarten.

Här finns lite mer info från någon verksamhetsansvarig på skolan:
http://www.studeravidare.se/artiklar/visa/otrevlig-studentgrupp-ger-lth-trakiga-rubriker

Tydligen har beslutet om årets nollning fattats av de studenter som ansvarar för nollningen och härröra från hur dessa Lug-studenter har betett sig tidigare.

Den verksamhetsansvarige menar dock att uppgifterna om att dessa studenter skulle vara speciellt otrevliga mot kvinnliga studenter är felaktigt och att det snarare handlar om en generellt dålig attityd från dem.
Citera
2013-06-17, 19:19
Medlem
Intressant tråd. Överklassungdomar som gaddar ihop sig för att få makt över tjejer att droga och våldta. Och som har bra kontakter med "näringslivet". Kan det handla om någon bordell/callgirl-verksamhet? Sådant förekommer, för att uttrycka saken på ett försiktigt vis.
Citera
2013-06-17, 19:26
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken

Uppenbarligen inte, då fakta redan länkats tidigare i tråden och det handlade om både killar och tjejer. Men efter som du verkar vara en korkad jubelåsna och lite smått underbegåvad och därmed inte förstår att det faktiskt kan förekomma mobbning, trakasserier och förtryck samt att människor tar illa vid sig, tror jag inte ens du fattar detta efter att du fått informationen häftat i pannan på dig.
Citera
2013-06-17, 19:27
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Intressant tråd. Överklassungdomar som gaddar ihop sig för att få makt över tjejer att droga och våldta. Och som har bra kontakter med "näringslivet". Kan det handla om någon bordell/callgirl-verksamhet? Sådant förekommer, för att uttrycka saken på ett försiktigt vis.

Läser du inte in lite väl mycket i den bristfälliga information som finns tillgänglig för tillfället? Överklassungdomar? Droga och våldta? Bra kontakter med näringslivet? Bordell-/callgirlverksamhet?

Gissningsvis är det här inte mer spännande än några grabbiga studenter med dålig attityd och/eller lite för grov humor.
Citera
2013-06-17, 19:42
Medlem
gargamel-jonass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs

Låter mer som en Liza Marklund-deckare.

Tror på nollning som spårat ur Stanford-stylee.
Citera
2013-06-17, 20:54
Medlem
Sternococktails avatar
Konstigt att ingen vet något om en grupp som högskoleledningen 'inte klarar av'? Antingen måste storyn vara överdriven, eller så är det en sorts H***s A****s fast med tresiffrigt IQ? Omerta?
Citera
2013-06-17, 20:57
Medlem
Med tanke på den lilla omfattning det hela egentligen verkar ha haft så gissar jag på att det är kretsen kring tidningen Lundagård som vill få till ett "scoop" igen. De brukar ju hamna på sydsvenskan sen.
Citera
2013-06-17, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Här finns lite mer info från någon verksamhetsansvarig på skolan:
http://www.studeravidare.se/artiklar/visa/otrevlig-studentgrupp-ger-lth-trakiga-rubriker

med tanke på vad som står där:
Citat:
Däremot utsätter de övriga studenter för otrevliga tillmälen och har en attityd om att de kan göra vad de vill, att det är de som bestämmer vilket inte skapar den bästa arbets- och studiemiljön

Så får jag bilden av ett gäng söndercurlade grabbar som sett lite för många amerikanska high-school /college filmer

Gissningsvis anser majoriteten av de övriga studenterna att de inte är ett stort problem eftersom de garvar åt dem. förr eller senare lär några driftiga sätta stopp för det här gängets pajaskonster genom lite hederlig kamratuppfostran
Citera
2013-06-17, 21:59
Medlem
bom-sicka-boms avatar
Pluggar inte på LTH utan på ett annat av de större universiteten. Det är ingen hemlighet att det finns slutna herrföreningar på framförallt de äldre lärosätena (Lund, Uppsala, KTH, Chalmers) och som bildades för flera decennier sen. Dessa föreningar fungerar till viss del som nätverk för utexaminerade studenter då alumnerna kan hjälpa de yngre med att få komma på intervju, anställning etc. En gammal förening på exempelvis KTH har rimligtvis ett stort antal alumner med höga positioner inom svenskt och utländskt näringsliv.

Gemensamt med många av dessa herrföreningar är att de är just slutna, hemlighetsfulla, har goda kontakter och att inte vem som helst tillåts bli medlem. Bra betyg kombinerat med goda sociala egenskaper (läs ”du är en skön snubbe och en jävel på att kröka”) är inte sällan förutsättningar för att bli medlem. En annan gemensam nämnare för dessa föreningar är supandet. Detta är på inga sätt och vis unikt för svenska universitet utan förekommer på välrenommerade universitet världen över.

När jag läser om ”Lug”, som ingen ingenjörsstudent på LTH verkar hört talas om, får jag känslan av att dessa individer aspirerar på att vara/bli en sådan förening utan att lyckas särskilt väl med det.

I ovan länkade intervju med verksamhetsansvarig på LTH får vi veta följande:

Citat:
Vilka andra klagomål har framförts mot denna grupp?

Klagomålen mot gruppen är att de ”tar väldigt stor plats” men deras attityd riktar sig inte speciellt mot kvinnor (eller någon särskild grupp) som felaktigt skrivs i tidningarna idag. Däremot utsätter de övriga studenter för otrevliga tillmälen och har en attityd om att de kan göra vad de vill, att det är de som bestämmer vilket inte skapar den bästa arbets- och studiemiljön. Vi har arbetat med detta sedan det kom till vår kännedom i höstas och efter bl a samtal med gruppen har situationen förbättrats. Vi kommer att fortsätta arbeta med värdegrundsfrågor i stort och definitivt följa upp situationen till hösten igen.

Troligtvis handlar det om, vilket även nämnts tidigare i tråden, ett kompisgäng i äldre årskurserna som inte får vara med på nollningen eftersom att de helt enkelt är för gamla/ej blev invalda i festerierna. Nollningen sköts väl av studenter i år 2 på LTH? De kallar sig själva för unga gentlemän och försöker göra det till sin gimmick att kröka hårdast och grisa mest på studentfesterna eller som verksamhetsansvarige säger ”de tar väldigt stor plats”.

Med största sannolikhet är detta inget annat än en storm i ett halvfullt vattenglas. På samma sätt som den där syltryggen tillika genusvetaren beklagade sig över att Theobald Tor sjungs under sittningar.
Senast redigerad av bom-sicka-bom 2013-06-17 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in