2013-05-28, 13:12
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag kommer förmodligen att testa 2:5-metoden. Man blir ju snyggare, smartare, friskare och förmodligen piggare!

Jag skulle gärna se att någon här startade en dagbok på samma tema. Eller om någon kan länka till en blogg eller liknande. Moltas666 kanske... är du sugen på en kortare daglig rapport?

Edit: Jag ska plocka nässlor och koka soppa idag. Måste ju vara en perfekt fastemiddag om man tar det lugnt med grädden, eller helt utesluter den.
Senast redigerad av JoeDevola 2013-05-28 kl. 13:37.
Citera
2013-05-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
BCAA minskar inte muskelnedbrytning.

Förklara gärna.

BCAA - 3 energirika aminosyror som musklerna till stor del består av.

Energibehov vid träning -> muskelnedbrytning -> BCAA frigörs till musklerna i form av acetyl-coA/acetat=energi.

Tillsätter du BCAA stryper du till viss del denna process?

Sen har väl Leucin visat sig aktivera mTOR-pathwayen som även den borde ha en antikatabol verkan på muskelprotein?

Rätta gärna om jag är fel ute.

Senast redigerad av ensamseglare 2013-05-28 kl. 23:16.
Citera
2013-06-10, 10:19
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag kommer förmodligen att testa 2:5-metoden. Man blir ju snyggare, smartare, friskare och förmodligen piggare!

Jag skulle gärna se att någon här startade en dagbok på samma tema. Eller om någon kan länka till en blogg eller liknande. Moltas666 kanske... är du sugen på en kortare daglig rapport?

Edit: Jag ska plocka nässlor och koka soppa idag. Måste ju vara en perfekt fastemiddag om man tar det lugnt med grädden, eller helt utesluter den.

Starta en dagbok? Varför inte, har inte funderat i dom termerna tidigare. Är det möjligt att starta en dagbok som inte samtidigt är en ren träningsdagbok?
Citera
2013-06-13, 09:31
Medlem
ManMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Starta en dagbok? Varför inte, har inte funderat i dom termerna tidigare. Är det möjligt att starta en dagbok som inte samtidigt är en ren träningsdagbok?

Om du pratar om en journal så är det du själv som bestämmer vad du skriver i den. Postcount räknas inte i journaldelen och vad jag har förstått (fastän jag ärligt talat nästan aldrig läser journaler) så är dessa rätt personliga och stämningen är avslappnad.

Inget fel på en dietdagbok om du frågar mig.
Citera
2013-06-17, 18:38
Medlem
AnotherBricks avatar
Jag har precis börjat min "fasta" om man vill kalla de det.

Jag äter inget på 1 dygn, bara kaffe och vatten.
Nästa dag, på kvällen äter jag något jag känner för, vad som helst.
Sen nästa dag äter jag inget, förmodligen, inget är ristat i sten.

Så här håller jag på tills jag når min normalvikt. Bör tilläggas att jag cyklar lite ibland, armhävningar, lyfter lite vikter.

Citera
2013-06-17, 18:45
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherBrick
Jag har precis börjat min "fasta" om man vill kalla de det.

Jag äter inget på 1 dygn, bara kaffe och vatten.
Nästa dag, på kvällen äter jag något jag känner för, vad som helst.
Sen nästa dag äter jag inget, förmodligen, inget är ristat i sten.

Så här håller jag på tills jag når min normalvikt. Bör tilläggas att jag cyklar lite ibland, armhävningar, lyfter lite vikter.

Här bevisar du din kunskap inom ämnet att behålla muskelmassa och få en snygg definierad kropp istället för att förlora massa muskler tillsammans med fettet.
Tycker ärligt talat ingen borde följa dina kostråd.
Citera
2013-06-17, 18:51
Medlem
AnotherBricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Här bevisar du din kunskap inom ämnet att behålla muskelmassa och få en snygg definierad kropp istället för att förlora massa muskler tillsammans med fettet.
Tycker ärligt talat ingen borde följa dina kostråd.

Jag ger inte ut några kostråd? Jag bara säger hur jag gör sen dom som vill testa det får jättegärna pröva. Men du säger att jag förlorar muskelmassa, men tyvärr där har du fel jag bibehåller den jag har, sen om jag inte är Arnold är en annan femma.
Citera
2013-06-17, 18:58
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Jag ger inte ut några kostråd? Jag bara säger hur jag gör sen dom som vill testa det får jättegärna pröva. Men du säger att jag förlorar muskelmassa, men tyvärr där har du fel jag bibehåller den jag har, sen om jag inte är Arnold är en annan femma.

Ingen svår ekvation direkt. Muskler behöver protein, kalorier och styrketräning för att kunna byggas/behållas i några större utsträckning. Har du däremot aldrig styrketränat tidigare, och inte gör så nu, kan jag förstå att du upplever de som att du inte förlorar någon muskelmassa.
Citera
2013-06-17, 19:02
Medlem
AnotherBricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ingen svår ekvation direkt. Muskler behöver protein, kalorier och styrketräning för att kunna byggas/behållas i några större utsträckning. Har du däremot aldrig styrketränat tidigare, och inte gör så nu, kan jag förstå att du upplever de som att du inte förlorar någon muskelmassa.

Jag ska bli en planka. Spikrak och inga muskler.
Senast redigerad av AnotherBrick 2013-06-17 kl. 19:06.
Citera
2013-06-17, 19:12
Medlem
Citat:
Jag ska bli en planka. Spikrak och inga muskler.

ja, då fungerar säkert ditt upplägg
Citera
2013-06-24, 11:18
Medlem
C.Matthewss avatar
Har suttit och gjort samtliga uträkningar på macros och kommer fram till följande:

Icke tränande dagar 1750kcal

200g Protein

35g Kolhydrater

90g Fett

Tränande dagar 2250 kcal

180g Protein

245g Kolhydrater

60g Fett

Men min fråga är, hur i helvete väljer/applicerar jag bäst livsmedel för att nå mina macro-nivåer?

Finns det någon bra hemsida/app eller dylikt?

Mvh C.M
Citera
2013-06-24, 13:32
Medlem
RedBats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.Matthews
Har suttit och gjort samtliga uträkningar på macros och kommer fram till följande:

Icke tränande dagar 1750kcal

200g Protein

35g Kolhydrater

90g Fett

Tränande dagar 2250 kcal

180g Protein

245g Kolhydrater

60g Fett

Men min fråga är, hur i helvete väljer/applicerar jag bäst livsmedel för att nå mina macro-nivåer?

Finns det någon bra hemsida/app eller dylikt?

Mvh C.M

Shape Up är simpelt att använda, finns både som hemsida och app till telefoner.
Annars är det väl standard med Cottage Cheese, Kvarg, kyckling, grönsaker etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in