Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag antar att du ställer frågor för att lära dig. Vet du vems fel det är för att orättvisor sker i världen? Varför har svält och fattigdom uppstått i världen? Vill Gud att något sådant ska ske? Är det Guds fel att orättvisor sker i världen? Gud vill inte se sin skapelse lida, men frågan är varför Gud inte gör något åt det? Svaret på din fråga är att Gud kommer att göra något åt det, men frågan är när detta sker.
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Vad händer då med den fria viljan?
Jamen Reymont, det förstår du väl.
Den fria viljan är ju till synes (enligt 'okunskap1') endast till för att människan 'kan finna gud' på ett för 'gud' behagligt sätt.
D.v.s. med spelreglerna i 'guds' sado-masochistiska relation till människan. Det är väl inte roligt att ha en masochistisk bondage-partner som inte deltar frivilligt.
Citat:
Jasså, så gud kommer att inse att hens skapelse inte är perfekt; att hen misslyckats med sin skapelse bl.a med den (i dina ögon) misslyckade människan, som påstås vara en avbild av gud. Två losers som kan spegla sig i sina misslyckanden.
Visst är det tråkigt, att människan inte ville leka med i SM-leken ..... så 'gud' istället måste återgå till god, gammaldags énvägs-sadism. Stackars 'gud' som inte har en frivillig lekkammerat i sitt eget narcissistiska, existentiella sökande.
Citat:
Ska denna medlare också "dö" för våra synder och därefter blir allt frid och fröjd, eller har gud hittat på en bättre taktik denna gång. Det är tydligen svårt för den allsmäktiga guden att få ordning på sin perfekta skapelse.
'Gud' hittar säkert på något, sociopater kan vara ganska sluga.
PS För pådyvlande teister som möjligen kännar sig 'kränkte': Mitt underlag är givetvis ett rationellt perspektiv .... som inte tar hänsyn till att denna påstådde gudomliga SM kan vara del av en 'hemlig plan'.
PSPS Och naturligvis anser jag inte att okunskap1 är representativ för alla teister.