2013-06-17, 12:31
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Kollar man kommentarerna på metros artiklar så har ju en M.I kommenterat, så det verkar som att även män har råkat ut för någon gruppering.

M.I. är knappast inblandad i de aktuella händelserna.

https://www.flashback.org/t539212
http://hallandsposten.se/nyheter/laholm/1.1766877-sprejad-jobbannons-pa-e-6-kostar-60-000-kronor
Citera
2013-06-17, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Eller feminister som överdriver.
Även män har blivit utsatta för gruppen. Sen så tvivlar jag på att det skulle finnas särskilt många feminister på tekniska högskolor. Brukar nästan bara vara borgare där.
Citera
2013-06-17, 12:46
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast såna kårföreningar brukar vara rätt gamla. Här sägs det vara fråga om något som bildats för ett par år sedan.
Jo, det är sant, men det gör kanske saken lite mera intressant. Men det är möjligt att det finns rötter i äldre konstellationer. Utan mera bakgrundsfakta så är det bara spekulationer dock. Vet man ens om det är en förening i dess egentliga betydelse, eller bara ett gäng bortskämda brats med avvikande syn på politik och kvinnor eller den sorts människor dom trakasserar?
Om skolledningen som dom påstår har koll på situationen och har någon sorts stake så borde dom där personerna inte bara blivit avstängda från nollningen utan även från utbildningen.
Det verkar dock väldigt fel att stänga av samtliga manliga studenter från Lund från anställning på ett företag bara för att ett tiotal har misskött sig. Det är att generalisera lika våldsamt som det ofta förekommer här på flashback. Bara för att en turk har snott en cykel så är inte alla invandrare grovt kriminella.
Citera
2013-06-17, 12:51
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PixarFR
Finns en kommentar på Metro nu från en LTH-student. Intressant att det inte kommit fler, tyder på att den sociala kostnaden för att berätta är hög.

Tror inte ett ögonblick på att det är vanliga studenter som driver med sånt här. Har tillbringat flera år i den miljön och inte fan var någon elakare mot tjejerna än mot någon annan. Snarare såg nog de manliga teknologerna tjejerna som ljuspunkter - mitt intryck. Själv gick jag på en linje mer mer 50/50 fördelning :-)

Så här skrev studenten i kommentaren ( http://www.metro.se/skane/anstalld-om-trakasserierna-det-ger-hela-lth-daligt-rykte/EVHmfm!jnaoZ81ygdB3I/):

"Det är också bla religiösa grupper som attackerar studenter som de anser vara mot deras religion.
Jag har aldrig någonsin mött ett sådant fanatiskt vansinne förrän jag började på universitetet och rektorer och kuratorer är totalt okunniga och handlings-förlamade när man vädjar om hjälp.
Man undrar hur många fantastiskt fina studenter som blir utgallrade av dessa fanatiska galningar.

Nu ännu mer ateist efter att ha fått erfara denna hatiskareligiösa fanatism."

Såattvettdu...

Jag har kollat upp honom och han verkar lite märklig och paranoid i sin övertygelse om att vara utsatt för en komplott av religiösa. Inte för att jag tvivlar på en del annat som han har skrivit, som att det inte går att skämta det minsta om genusivrarna. Finns det många religiösa på LTH? Jag tror dock inte att hans fall har något att göra med det som nu nämns i artiklarna.
Senast redigerad av Europe 2013-06-17 kl. 12:56.
Citera
2013-06-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf

Dock verkar det vara alldeles för lite input i det här.. NÅGON från LTH borde ju hänga här ...

ÄR dessa "LUG" ett riktigt problem eller är det bara någon som blivit "kränkt" och anledningen till att skolledning inte reagerat är att det inte finns något att reagera på?

Ingen på LTH i min bekantskapskrets har någonsin hört talas varken om "LUG" eller att det skulle förekomma systematisk mobbing, enligt min erfarenhet brukar teknologer vara rätt toleranta.
Tror avsaknad på input beror på att ingen LTHare känner igen fenomenet. Lutar åt att någon gjort en höna av en fjäder.
Citera
2013-06-17, 13:01
Medlem
Lug står för Lunds Unga Gentlemän. Har hört något om dem någon gång, de e som det mer eller mindre framgick i metro, ett kompisgäng killar typ, alltså ingen gammal orden med anor från 1800-talet eller liknande. Vet egentligen inte mycket mer än så har väl hört detta på en sittning eller fest typ men de e väl lixom ett gäng killar som vill va coola och kallar sej något coolt (lug då) och så har de, eller några av dem, en rå, kränkande attityd mot tjejer eller vissa personer, eller folk i allmänhet. Jag vill inte försvara eller anklaga dem, tänkte mest bara säga vad lug står för eftersom ingen verkade veta det och många ville ha reda på det.

Vad de nu än har gjort eller inte gjort så tycker jag förövrigt att det e onödigt, omoget och tråkit att utöva ett sådant beteende som metro-artikeln säger att dessa gör. Det är absolut inte representativt för teknologer i allmänhet och förekommer inte i någon större utsträckning på Lth enligt min erfarenhet.(ja, jag pluggar på Lth)
Citera
2013-06-17, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NakatomiPlaza..
Du spinner din version där heh,
Men dom där tjejerna i lund ja fina och Jag ska på studentfest där faktiskt, nationer na ska jag till med!
Har ni inga karlar där nere Lund som kan spö de där typerna?

Jag begriper inte hur trakasserier ens uppkommer, särskilt inte helt öppet med kvinnor som mål, det är skandal. Metrosex-hens och bögfjantar, är det sådana som går på LTH?
Citera
2013-06-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollol2
Lug står för Lunds Unga Gentlemän. Har hört något om dem någon gång, de e som det mer eller mindre framgick i metro, ett kompisgäng killar typ, alltså ingen gammal orden med anor från 1800-talet eller liknande. Vet egentligen inte mycket mer än så har väl hört detta på en sittning eller fest typ men de e väl lixom ett gäng killar som vill va coola och kallar sej något coolt (lug då) och så har de, eller några av dem, en rå, kränkande attityd mot tjejer eller vissa personer, eller folk i allmänhet. Jag vill inte försvara eller anklaga dem, tänkte mest bara säga vad lug står för eftersom ingen verkade veta det och många ville ha reda på det.

Vad de nu än har gjort eller inte gjort så tycker jag förövrigt att det e onödigt, omoget och tråkit att utöva ett sådant beteende som metro-artikeln säger att dessa gör. Det är absolut inte representativt för teknologer i allmänhet och förekommer inte i någon större utsträckning på Lth enligt min erfarenhet.(ja, jag pluggar på Lth)

Intressant, vet du vilken sektion de unga gentlemännen tillhör ?
Citera
2013-06-17, 13:08
Medlem
Nyheter24s avatar
Jag tror att någon försöker trolla med media, kanske ett examensarbete för att visa hur lätt det är att manipulera media när det gäller feminism och PK-ism.PK- P3 nyhetsguiden ska ta upp detta snart.
Citera
2013-06-17, 13:08
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lollol2

Märkligt att de kallar sig för gentlemän eftersom de uppenbarligen inte uppträder som såna. Kan det vara nån slags ironi? De kanske inte är unga eller kommer från Lund heller.
Citera
2013-06-17, 13:09
Medlem
Cardiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
"En grupp manliga studenter terroriserar kvinnliga studenter med trakasserier och hot på Lunds tekniska högskola. En arbetsgivare har gått så långt som att vägra anställa män med civilingenjörsexamen från LTH".

Det företag som källan arbetar på har helt slutat att anställa manliga civilingenjörer med examen från LTH, enbart på grund av sammanslutningen. Eftersom det innebär diskriminering vill hon inte uppge företagets namn.
–   Män som beter sig på det här sättet platsar inte på någon arbetsplats, men jag tycker egentligen det är fel att alla manliga studenter drabbas av anställningsförbud.

Den kommentaren får en att undra över sanningshalten i hela historien.
Det är 5000 studenter vid LTH, och tror man att en grupp på 10 personer är representativ för hela LTH, eller ens datasektionen har man allvarliga problem med sin logik.

Finns visserligen en studentgrupp på data (gröna västar) som blivit portade från i princip varje nation i Lund, men har glömt namnet.
Citera
2013-06-17, 13:15
Medlem
"Intressant, vet du vilken sektion de unga gentlemännen tillhör ?"

Nja, tror de är E:are, inte säker alls dock men de e ju lixom ingen känd organisation alls, ett kompisgäng som typ ingen vet vilka de e typ,vet inte riktigt varför jag hört detta, men dem finns iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in