2013-06-17, 10:39
Medlem
P3RK3L3s avatar
Dessa typer av exklusiva föreningar har väl alltid existerat på tekniska utbildningar. Då antalet kvinnor varit lätträknat på dessa utbildningar så har det också varit enklare för föreningarna att hålla på med sitt i sina skyddade verkstäder.

Idag studerar väldigt många fler kvinnor på tekniska utbildningar och givetvis uppstår kulturkrockar i dessa sammanhang. Det är inte längre särskilt exklusivt att studera på högskola så dessa typer av föreningar lär väl dö ut så småningom.
Citera
2013-06-17, 10:44
Medlem
IdaAmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atarn
Det här med nollning är så jävla patetiskt. Kuvade små jävla plugghästar får äntligen ut all skit de har fått utstå och tar ut det på någon som precis börjar på skolan, i form av någon jävla nollnings-ritual.

Hur fan kan dessa "nollor" gå med på detta?

Har du varit på en nollning post gymnasiet? På LTH där jag deltagit i 3-4 nollningar är det väldigt lite trakasserier eller förnedring. Framförallt handlar det ju om att lära känna de i sin egen klass då många kommer utomsocknes och saknar vänner i den nya staden. Svensken är ju tyvärr sådan att de flesta intressanta möten mellan människor sker under alkoholpåverkan.

Men gissar att du har din uppfattning från nollning på gymnasiet, där de många gånger missuppfattat konceptet helt och lekledarna visar på väldigt bristande omdöme. T.ex. slutade min egen gymnasienollning med tre ambulanser som fylldes av kräkande tonåringar och ett par magpumpningar. Nollningen är till för nollorna, inte för lekledarna.
Citera
2013-06-17, 10:50
Medlem
Hyfundans avatar
Infon om den här grupperingen och deras aktiviteter är minst sagt vag.

Vad står ens "Lug" för?
Vad är syftet med gruppens existens?

Vittensmålen är lka vaga. "Källan" säger att de gett sig kvinnor med döshot, "källan" anger att företag slutat anställa manliga från LTH, vilket LTH inte säger sig känna till utan att tvärtom alla från LTH har lätt att få jobb, och "källan" säger att det s.k. Lug upprätthåller en regim av terror mot speciellt kvinnor.

Vad kan "källan" vara för en. En redig visselblåsare eller en havererad feminist som slåss mot väderkvarnar? Tycker det luktar hönsfarm av en fjäder av en journlaist som sett chans till ett scoop genom att anpassa nivån av källkritk till syftet.
Citera
2013-06-17, 10:52
Medlem
lakritcs avatar
Tragiska människor!

Lär som sagt knappast vara D-pojkar som är i farten. Känns heller inte som att F, E eller K har sådan "stake". V hyser en del män med hår på bröstet men väldigt många är ändå hyfsat uppfostrade. M har en del bondpojkar men det är vett i dem även om förmågan att balansera alkoholintaget ofta är tvivelaktig. Bland hingarna kan nog vad som helst inträffa, men Ms egenskaper kan appliceras på dessa också.

Vill nog sluta mig till I ändå. De har högst andel psykopater. Det enda som talar emot är att de aldrig skulle riskera att åka fast för något sådant.

Citera
2013-06-17, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Infon om den här grupperingen och deras aktiviteter är minst sagt vag.

Vad står ens "Lug" för?
Vad är syftet med gruppens existens?

Vittensmålen är lka vaga. "Källan" säger att de gett sig kvinnor med döshot, "källan" anger att företag slutat anställa manliga från LTH, vilket LTH inte säger sig känna till utan att tvärtom alla från LTH har lätt att få jobb, och "källan" säger att det s.k. Lug upprätthåller en regim av terror mot speciellt kvinnor.

Vad kan "källan" vara för en. En redig visselblåsare eller en havererad feminist som slåss mot väderkvarnar? Tycker det luktar hönsfarm av en fjäder av en journlaist som sett chans till ett scoop genom att anpassa nivån av källkritk till syftet.

Word. Det lutar åt nån hysterisk feminist som lyckats komma in på LTH och som vill "göra sig ett namn" och som har en kompis som är sommarvikarie. Lite grabbig jargong hör på nåt sätt hemma bland teknister, inget fel med det.
Citera
2013-06-17, 10:58
Medlem
Flashback?

Detta var Metros "stora avslöjande" i morse, nu är klockan snart 11 på förmiddagen och vi har fortfarande inte fått några förstahandskällor?!

Jag har några kompisar som pluggar på LTH, men ingen av dem har någonsin hört talas om det här Lug, vilket bekräftar mina misstankar om att det rör sig om en ganska överdriven nyhet. Kamel av ett hårstrå, etc.

Men nu vill jag höra från någon som pluggar på LTH, som vet vad Lug står för och vad syftet är med denna hemska, kvinnoförnedrande sammansvärjning.
Senast redigerad av intelektuel 2013-06-17 kl. 11:01.
Citera
2013-06-17, 11:07
Medlem
m0rtals avatar
Både ledningen och studenternas representanter känner till gruppen, men sägs inte rå på den.

Vafan är detta egentligen? Inte rå på dem? Någon som vet vilka dessa är? Tar också gärna mer information i pm, facebook eller liknande
Citera
2013-06-17, 11:27
Bannlyst
Artikeln känns som en aning påhittad och att feminister gör sig för ännu en gång hörd genom media eftersom de varken vill ge information om vad lug står för och vad deras syfte är samt genom att skriva "Både ledningen och studenternas representanter känner till gruppen, men sägs inte rå på den."

Dessutom hela tiden anger de "källan" har sagt si och så, vem är källan?

Är det någon här inne som pluggar på LTH och kan få ut information om sådan grupp ens existerar på LTH?
Citera
2013-06-17, 11:31
Medlem
Helt jävla sjukt hur lite makt universitet i Sverige egentligen har. Det kan nog inte finnas många länder där såna där studenter inte skulle ha blivit permanent avstängda. Låter som tvättäkta psykopater.
Citera
2013-06-17, 11:34
Medlem
vanderays avatar
Universitetsledningen är väl knappast allvetande.
Citera
2013-06-17, 11:45
Medlem
Finns en kommentar på Metro nu från en LTH-student. Intressant att det inte kommit fler, tyder på att den sociala kostnaden för att berätta är hög.

Tror inte ett ögonblick på att det är vanliga studenter som driver med sånt här. Har tillbringat flera år i den miljön och inte fan var någon elakare mot tjejerna än mot någon annan. Snarare såg nog de manliga teknologerna tjejerna som ljuspunkter - mitt intryck. Själv gick jag på en linje mer mer 50/50 fördelning :-)

Så här skrev studenten i kommentaren ( http://www.metro.se/skane/anstalld-om-trakasserierna-det-ger-hela-lth-daligt-rykte/EVHmfm!jnaoZ81ygdB3I/):

"Det är också bla religiösa grupper som attackerar studenter som de anser vara mot deras religion.
Jag har aldrig någonsin mött ett sådant fanatiskt vansinne förrän jag började på universitetet och rektorer och kuratorer är totalt okunniga och handlings-förlamade när man vädjar om hjälp.
Man undrar hur många fantastiskt fina studenter som blir utgallrade av dessa fanatiska galningar.

Nu ännu mer ateist efter att ha fått erfara denna hatiskareligiösa fanatism."

Såattvettdu...
Citera
2013-06-17, 11:46
Medlem
boppaloozs avatar
Till att börja med, hade det inte räckt med en tråd i det här ämnet? Tyvärr så ser jag att alla trådar jag hittat i ämnet spårar ut lite i spekulationer om etnicitet och feminism.
I just det här fallet verkar inte föreningen ha funnits så länge, men det är ganska ovanligt, liknande föreningar brukar ha väldigt gamla anor, och reglerna för medlemskap och liknande brukar vara lika gamla och mossiga.
Det enda raka vore förvisso att stänga av medlemmarna från studier på skolan, men det kan bli svårt, dels på grund av att medlemsregistret ofta hålls hemligt, och dels för att det är en väldigt stor risk/chans att skolans rektor eller andra uppsatta potentater på skolan, samt representanter för sponsorer och finansiärer till skolan är eller har varit medlemmar i sagda förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in