Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
För övrigt. Att motsättningar uppstår mellan olika etniska grupper är inget jag bestrider. Men det krävs allt som oftast även andra faktorer - såsom en regim beredd att utnyttja och elda på dessa motsättningar - för att det ska leda till ovan katastrofala konsekvenser.
Att skapa ett mångetniskt samhälle ÄR katastrofalt. Det är en katastrofal konsekvens av att inte lära sig av historien och samtidens konstanta etniska stridigheter. Det finns ingen mångetnisk plats på jorden, och har eller aldrig funnits, där etnisk segregering och intressekonflikter inte existerar. Ska vi lära oss något alls av historien så bör det väl rimligen vara att de flesta individer inom varje folkslag VILL leva sina liv bland sina egna. Och varför inte? Livet bland de egna har fördelar som livet bland främlingar ALDRIG kan tävla mot.
Ja, 1900-talet har sett en del rensningar i ideologins tecken, men HELA historien, och samtiden, är full av etniska krig och nidingsdåd. Det är en viss skillnad i frekvens. En enorm skillnad, skulle jag vilja säga.
Ideologier av olika slag existerar utan våldsamheter eller segregering av samhället på de flesta platser på jorden.
Men INGA mångetniska länder existerar utan polarisering, utanförskap, intressekonflikter, "vi-och-dem", och risk för otäcka konflikter. Inte ens Singapore, som lagstiftar MOT fri rörlighet för att undvika etnisk enklavisering, lyckas helt.
Jag anar att du är lite ursäktande ändå, Tinuviel, för det mångetniska samhällets problem och baksidor. Du säger att en regim "utnyttjar" motsättningarna och på så sätt läggs skulden för de sista fatala stegen mot våld mellan etniska grupper inte på det mångetniska samhället själv, eller speciellt aggressiva etniska grupper, utan på regimen.
Som om det mångetniska samhället aldrig kan brisera i våld utan en regim som för samhället den sista lilla vägen mot våldet.
Kanske misstolkar jag dig. Kanske ser även du att det mångetniska samhället alltid uppvisar dessa fasansfulla risker och motsättningar om INTE varje minoritet i stort sett ges självstyre, som exempelvis kantoner och liknande. Och inte ens det är en garant mot sönderfall i etniska strider och inbördeskrig på etniska grunder.
Och även om det KRÄVS en regim för att låta allt förfalla till våld så är ÄNDÅ skapandet av det mångetniska samhället katastrofalt och i alla lägen en dålig idé. Varför? Jo, därför att ingen av oss kan sia om framtiden, ingen av oss kan säga att det inte KOMMER en regim en dag som "eldar på motsättningarna" och låter oss alla uppleva förfärliga tider igen.
När det ENDA som behövs för att undvika detta är att INTE skapa mångetniska länder. Jorden ÄR mångetnisk, vi har ALLA folkslag inom ett par timmars räckhåll. Och det är svårt nog, eftersom krig mellan folkslag i olika länder fortfarande rasar.
Att blanda dem innanför samma gränser kan bara en galning anse vara en bra idé. Och du är ingen galning, Tinuviel. Du vet detta.