2013-06-16, 20:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Media brukar ju frenetiskt rapportera om opinionsundersökningar som går dåligt för alliansen. Alliansen har ju tappat konstant de senaste 5 åren. Hursomhelst så kom det en SIFO-undersökning idag som inte föll DN kultur i smaken så därför har media försökt tysta ner den.

Sifo, Juni 2013:

Alliansen 42,4% (+0,7)
Rödgröna 48,5% (-2,2)
Sverigeblocket 7,6% (+1,0)

M 28,3 (-0,1)
Fp 6,0 (-0,4)
C 4,0 (-0,1)
Kd 4,1 (+1,4)

Sd 7,6% (+1,0)
S 31,0% (-1,8)
V 6,5% (-0,5)
Mp 11,0 (+0,1)

Med detta valresultat finns det en majoritet emot nedläggningen av Sverige främst för att svenska män går från S till Kd och SD.
Om de rödgröna kommer överens (det kommer de säkert att göra) blir det en rödgrön alliansregering enligt denna undersökning, alliansen har ju tydligt sagt att de kommer lägga ner sina röster om de är det mindre blocket oavsett vad SD röstar på.

Antar att tidigare postare missat detta.

http://www.expressen.se/nyheter/reinfeldt-klart-att-man-begar-misstag/

Fredrik Reinfeldt vill stoppa Jimmie Åkesson från att få inflytande över vem som blir stats- minister 2014.
Därför kommer alliansen att lägga ner sina röster i statsministeromröstningen om de rödgröna blir det största blocket.
2013-06-16, 22:56
Medlem
fernebos avatar
Jag tycker att det är väldigt märkligt av Reinfeldt att göra ett sånt uttalande. För det första så finns det inte ett rödgrönt block längre. Det finns fyra oppositionspartier och det verkar som om dessa kommer att gå till val var för sig. Reinfeldt har en väldigt osund fixering vid SD och jag tror att det är ett stort misstag (ur Reinfeldts perspektiv) att låsa sig vid blockpolitik inför detta val, eftersom det är just det som kan göra SD än större i form av ett tredje alternativ. Indirekt så bidrar Reinfeldt till just detta. Jag förstår inte riktigt hur karln tänker.
2013-06-17, 06:15
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag tycker att det är väldigt märkligt av Reinfeldt att göra ett sånt uttalande. För det första så finns det inte ett rödgrönt block längre. Det finns fyra oppositionspartier och det verkar som om dessa kommer att gå till val var för sig. Reinfeldt har en väldigt osund fixering vid SD och jag tror att det är ett stort misstag (ur Reinfeldts perspektiv) att låsa sig vid blockpolitik inför detta val, eftersom det är just det som kan göra SD än större i form av ett tredje alternativ. Indirekt så bidrar Reinfeldt till just detta. Jag förstår inte riktigt hur karln tänker.

Du har låst dig fast vid tron att Imam Reinfeldt är förnuftig.

Visst kan det verka konspiratoriskt till vansinne att hävda att Imamen håller fast vid massinvandringen för att straffa SD. Men denna observation kommer från många olika oberoende håll, och inte enbart från SDare. Personlig prestige går före Sveriges bästa.

Jag vill inte bedöma hurvida teorin håller.

Ja, och den enda fråga som Imamen brinner för denna mandatperiod är bidragsmassinvandringen, och han får en speciell blick när SD kommer på tal.

Allt annat görs så håglöst att man skulle kunna tro att Imamen är deprimerad.
2013-06-17, 06:44
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Du har låst dig fast vid tron att Imam Reinfeldt är förnuftig.

Visst kan det verka konspiratoriskt till vansinne att hävda att Imamen håller fast vid massinvandringen för att straffa SD. Men denna observation kommer från många olika oberoende håll, och inte enbart från SDare. Personlig prestige går före Sveriges bästa.

Jag vill inte bedöma hurvida teorin håller.

Ja, och den enda fråga som Imamen brinner för denna mandatperiod är bidragsmassinvandringen, och han får en speciell blick när SD kommer på tal.

Allt annat görs så håglöst att man skulle kunna tro att Imamen är deprimerad.
Att han varit deppad efter skilsmässa och annat kan nog stämma.

Nya siffror från United minds:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16972440.ab
M: 25.8
FP: 6.3
C: 3.7
KD: 3.8
SD 10.7

MP 8.9
S: 32
V 7.2

Förutsätter man att C och KD kommer in skulle det inte bli majoritet för en vänsterregering, utan alliansen + SD skulle få knapp majoritet. Frågan är då om Reinfeldt skulle försöka sitta kvar, eventuellt med MP i regeringen.fortsatt tungt för s, vilket jag tycker är märkligt; de representerar ju det sansade alternativet till regeringens i många aspekter misslyckade politik.
2013-06-17, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

SD 10.7

MP 8.9
V 7.2

Förutsätter man att C och KD kommer in skulle det inte bli majoritet för en vänsterregering, utan alliansen + SD skulle få knapp majoritet. Frågan är då om Reinfeldt skulle försöka sitta kvar, eventuellt med MP i regeringen.fortsatt tungt för s, vilket jag tycker är märkligt; de representerar ju det sansade alternativet till regeringens i många aspekter misslyckade politik.

Ja, det är härligt att se Allahiansens dekadens.

När det är mindre brus i opinionen så är det mest den svagaste boskapen som man har lurat över - dom fattar ändå inte politik.

Men nu börjar det allt mer se ut som att verklighetens väljare har börjat gnaga på Imamens Allahians. Och handen på hjärtat - vem vill att deras barnbarn skall tvingas att bo i Somalia, och dessutom själv bekosta övergången via sänkt välfärd? Och ja just det ja - denna teori bekräftas av SDs normalisering kring +10%. SD kan ju just dessa frågor som bekant. Korrelation?

2018 går Sverigedemokraterna om Nya Moderaterna och blir Sveriges näst största parti.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-06-17 kl. 07:17.
2013-06-17, 07:36
Medlem
eternussermos avatar
United Minds:
Totalt 39,6

MP 8.9
SD 10.7
Totalt 51.6 (40,9 med tigande stöd från SD)

V 7.2

Skulle kunna bli en regering med S+SD+MP med det här valresultatet, då med tigande stöd från SD. till skillnad från Alliansen har inte S tagit avstånd från SD vid en sån här situation så kanske de t.o.m kan bilda ett block, vem vet?

Ett önskeresultat för sossarna som skulle kunna bilda regering utan vänsterpartiet.
Senast redigerad av eternussermo 2013-06-17 kl. 07:38.
2013-06-17, 07:50
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
United Minds:
Totalt 39,6

MP 8.9
SD 10.7
Totalt 51.6 (40,9 med tigande stöd från SD)

V 7.2

Skulle kunna bli en regering med S+SD+MP med det här valresultatet, då med tigande stöd från SD. till skillnad från Alliansen har inte S tagit avstånd från SD vid en sån här situation så kanske de t.o.m kan bilda ett block, vem vet?

Ett önskeresultat för sossarna som skulle kunna bilda regering utan vänsterpartiet.

V hade någon träff i helgen som jag ej såg men utifrån vad jag läste i media så har V inte någon plan på att gå till val med S och MP på ett gemensamt valmanifest även om de inte är emot att regera med S och MP om det skulle bli aktuellt så som jag tolkade det.

Antar att även S och MP kan gå till val utan att göra det på ett gemensamt valmanifest just för att slippa samma debatt som vart i förra valet där V tvingades ingå då en stor andel av S-distrikten krävde att de skulle inkluderas. Det var nog ett skäl till att alliansen vann förra valet då många inte vill att V eller MP skall få ministerposter.
2013-06-17, 08:03
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
V hade någon träff i helgen som jag ej såg men utifrån vad jag läste i media så har V inte någon plan på att gå till val med S och MP på ett gemensamt valmanifest även om de inte är emot att regera med S och MP om det skulle bli aktuellt så som jag tolkade det.

Antar att även S och MP kan gå till val utan att göra det på ett gemensamt valmanifest just för att slippa samma debatt som vart i förra valet där V tvingades ingå då en stor andel av S-distrikten krävde att de skulle inkluderas. Det var nog ett skäl till att alliansen vann förra valet då många inte vill att V eller MP skall få ministerposter.
Vi skulle vid ett resuat som UM's opinionsundersökning beskriver t.o.m kunna få en regering med enbart S och SD som skulle vara större än Alliansen (42,7 vs 39,6(ännu mindre om man drar bort och kd)).

Intressant att se hur MP och V skulle ställa sig vid en sådan situation?
2013-06-17, 08:07
Medlem
Citat:
Vi skulle vid ett resuat som UM's opinionsundersökning beskriver t.o.m kunna få en regering med enbart S och SD som skulle vara större än Alliansen (42,7 vs 39,6(ännu mindre om man drar bort och kd)).

SD och S skulle helt klart passa bäst ihop rent politiskt. Det skulle bli en kanonregering.

Men tyvärr - hjärntvätt och personlig prestige från 1900-talet i både läger utesluter denna briljanta kombination.
2013-06-17, 08:08
Moderator
v50s avatar
Citat:

Det hade varit en intressant utveckling men knappast genomförbar med tanke på det sätt de olika partierna försökt utesluta SD från makten, nu är inte Löfven med på det tåget riktigt men många S-väljare / distrikt lär gnälla om det hade kommit på tal. Sedan röstar ändå SD i de flesta fallen med alliansen så de är nog att klassa som ett parti mer mot alliansens sida än oppositionen.

Fast vem vet inget är väl omöjligt så vi får avvakta, om drygt ett år lär vi veta resultatet.
2013-06-17, 09:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

SD 10.7

MP 8.9
V 7.2

Du kan väl inte mena att, i ett (hypotetiskt, ännu så länge) läge, när Alliansen är större än en rödgrön koalition, så skulle Alliansen medverka till att den rödgröna koalitionen skulle bilda regering? För att de är ett mer sansat alternativ?

I det läget skulle Löfven, Fridolin och Sjöstedt faktiskt få gå till SD och fråga om de vill vara med för att hindra detta, och så får man fundera ordentligt på vad som kan hända sedan. Likadant ser det ju ut som att detn mindre av endera Alliansen eller koalitionen (den tänkta, alltså) mycket enkelt kan sätta käppar i hjulet för den större genom att samordna med SD.

Men det finns många hypotetiska rangordningar: ett hypotetiskt majoritetsblock bildat efter valet, enskilt största parti med hoppande majoriteter, det största av de-facto-blocken om något mer bestämt arrangeras av V/S/Mp, etc etc.

Säga vad man vill om SD, men deras närvaro och röstetal skapar en del nya samarbetsmöjligheter (-krav?), vilket inte nödvändigtvis måste vara av ondo.
2013-06-17, 13:24
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Du kan väl inte mena att, i ett (hypotetiskt, ännu så länge) läge, när Alliansen är större än en rödgrön koalition, så skulle Alliansen medverka till att den rödgröna koalitionen skulle bilda regering? För att de är ett mer sansat alternativ?

---

Öh - nej, men förstår inte vad du är ute efter egentligen. I nuvarande parlamentariska läge är den sittande regeringen logisk, ehuru det är en minoritetsregering, eftersom det kan förlita sig på SDs stöd i de flesta blockskiljande frågor, och dessutom har möjligheten att göra upp med MP eller S i en del frågor, men det betyder naturligtvis inte att den enskilda väljaren behöver vara nöjd med regeringens politik. Jag är det inte och jag ser S som det enda sansade alternativet till sittande regering, och det är i detta ljus jag ger uttryck för förvåning att socialdemokraterna inte får starkare siffror.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in