Citat:
Ursprungligen postat av
Theangleaxe
Har en till väldigt intressant fråga som kanske har ett mer filosofiskt svar än vetenskapligt.
När sker nästa vetenskapliga (astronomiska) paradigmskifte och vad kommer det vara?
Tex så har tidigare paradigmskiften inneburit en övergång från en geocentrisk världsbild där forskarna var stensäkra på att vi var i centrum av universum till en mer universell världsbild där vi inte är det. Ett annat exempel är att jorden var platt etc.
Multiuniversum och strängteorin kanske?
Paradigmskifte innebär en vetenskaplig revolution, och de exempel som du tar upp har inte haft sina ursprung i vetenskap utan har i stället varit religiösa modeller som blivit motbevisade av vetenskap. Eftersom vi inte längre baserar vår verklighet kring religion så måste vår nuvarande vetenskap motbevisas av ny vetenskap, vilket även det sker tidvis. Mindre exempel inkluderar det faktum att himlakroppar kretsar i ellipser (förr antog man att de rörde sig i perfekta cirklar) och beskrivningen av universums expansion, där man tidigare hade antagit att universum var stationärt (
Olbers paradox). För bara något år sedan trodde många att flera lagar kring vår fysik skulle kunna behöva revideras när man via LHC lyckades med att få en neutrino att röra sig snabbare än ljuset, den gången var det i stället den mänskliga faktorn som var orsaken till missförståndet. Med tanke på hur fort fram den vetenskapliga utvecklingen avancerar så tror jag inte att vi är långt bort, inom ett årtionde kan något stort ha hänt, om jag höftar efter min magkänsla.
Citat:
Ursprungligen postat av
protector
När man säger multiversum vad tänker finns emellan andra universum och vårt och varför ingår inte dessa i vårt universum, universum betyder ju precis allt
Att de är parallella, de samexisterar inte i samma dimension. Sedan finns det självklart ett dussin olika teorier kring ämnet, finns matnyttig information på
wikipedia.