2013-06-12, 08:33
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Diskussion i tråden om ifall galaxer är isolerade öar fick mig att tänka..
Tydligen är allting i galaxfilament (om än väääääldigt svagt) gravitationellt bundet och som man kan se på bilder (och denna) så löper ju filamenten mellan större superhopar. Ifall allting nu är gravitationellt bundet här, så blir min fråga så här.
Vad händer, eller är det ens möjligt, om man färdas i c (eller godtyckligt nära om du nu inte vill riskera böter) längs med ett filament, till en superhop, sen ett annat filament till en annan superhop och fortsätter runt tills du gjort en cirkeln?
I voidet som blir inramat av filamenten och hoparna, så blir det ju en expansion pga frånvaro av massa och således kommer sträckan man behöver färdas hela tiden bli längre. Färdas man längs en tillräckligt stor cirkel, så kommer ju sammanlagda expansionen i voidsen att ske snabbare än c, men inte inom de gravitationellt bundna hoparna och filamenten.. Så vad händer, kommer man aldrig komma runt?
Antar att det blir lite som Zenos paradox fast på riktigt och inte bara filosofiskt?

Antag att man har hur oändligt lång tid på sig. Hoppas jag fick ner frågan på ett förståeligt sätt

Alltså, din stora cirkel är ju inte helt gravitationellt bunden. Lokalt är den, men inte globalt... Om du tänker efter lite, hur kan ett gravitationellt bundet system innesluta något som inte är gravitationellt bundet? Makes no sense.
Citera
2013-06-12, 11:13
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Alltså, din stora cirkel är ju inte helt gravitationellt bunden. Lokalt är den, men inte globalt... Om du tänker efter lite, hur kan ett gravitationellt bundet system innesluta något som inte är gravitationellt bundet? Makes no sense.
Hmm, ja.. Det var det här om att galaxhopar kan kollidera som satte igång tankeprocesser i min trötta hjärna, var väldigt förvirrad över det hela igår!
It does not make sense, det är sant. Men igår kände jag att all typ av sense (älskar att inte hitta svenska ordet) var som bortblåst xD
Var ett väldigt simpelt svar då!
Citera
2013-06-12, 21:22
Medlem
Esset45s avatar
Hur kan galaxer ha olika färger?
Citera
2013-06-13, 00:00
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esset45
Det har dem inte riktigt.. Eller det vet vi inte helt.
Färgerna på bilder som man ser från Hubble och liknande är tagna i våglängder utanför det synliga spektrat och sedan färglagda efter vad för ämnen som de olika våglängderna representerar.

EDIT: Synligt ljus blockeras lättare och sedan så rödförskjuts hela alltet utav universums expansion. Därför tittar man i andra våglängder.
Citera
2013-06-13, 00:22
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:

Universum är grått fick jag lära mig
Citera
2013-06-13, 07:32
Medlem
Giorgis avatar
Citat:

I astronomi så är färg=temperatur. Blått är varmt och rött är kallt.

Exempel:
Så blåa delar av galaxer innehåller många stora, unga ljusstarka stjärnor (de lever inte så länge, ett par tiotals miljoner år). Eftersom att de lever så kort tid relativt galaxers livstid (ett varv runt galaxen för oss tar t.ex. ~100 miljoner år) så brukar blåa regioner av galaxer kallas stjärnformningsregioner.
Senast redigerad av Giorgi 2013-06-13 kl. 07:37.
Citera
2013-06-13, 13:00
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
I astronomi så är färg=temperatur. Blått är varmt och rött är kallt.

Exempel:
Så blåa delar av galaxer innehåller många stora, unga ljusstarka stjärnor (de lever inte så länge, ett par tiotals miljoner år). Eftersom att de lever så kort tid relativt galaxers livstid (ett varv runt galaxen för oss tar t.ex. ~100 miljoner år) så brukar blåa regioner av galaxer kallas stjärnformningsregioner.
Spelar inte emissionslinjerna roll, så att dem färglägger efter de ämnen som finns i ljuset? Eller är det mer nebulosor och dylikt kanske?
Citera
2013-06-13, 19:27
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Spelar inte emissionslinjerna roll, så att dem färglägger efter de ämnen som finns i ljuset? Eller är det mer nebulosor och dylikt kanske?

Relativt svartkroppsstrålningen är emissionerna vanligtvis extremt små(vi pratar få promille av fluxet). Sen så är väte + helium nästan alltid >97% av allt material.
Citera
2013-06-16, 02:56
Avslutad
Vad händer om jag står på månen med en slangbella, tar upp en sten och skjuter mot jorden och träffar en fönsterruta? Jag skjuter så hårt, så stenen färdas snabbare än ljuset.
Skulle fönstret gå sönder före stenen visuellt är där?

Allt i teroin då alltså. Vi kan skippa att det är praktiskt omöjligt att göra.
Citera
2013-06-16, 03:15
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:

Det är rätt populärt inom lite mer avancerad astrofotografi att fota i s.k. "Narrow-band filters", då har man vanligen speciella filter för Väte-alpha(7nm), Syre III(~500nm) och Sodium II (672nm). Hur man sedan färglägger dessa är upp till var och en, men en populär palett är den så kallade Hubble paletten .

Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Vad händer om jag står på månen med en slangbella, tar upp en sten och skjuter mot jorden och träffar en fönsterruta? Jag skjuter så hårt, så stenen färdas snabbare än ljuset.

I teorin skulle stenen bli ett svart hål. Vad som kommer att hända med den sedan har jag inte den blekaste aning. Den hinner kanske avdunsta innan den kommer fram?

Bortser vi från det så borde rimligtvis rutan gå sönder innan någon kan se stenen kollidera med rutan. Men så är det ju alltid, oavsett om stenen färdas i c eller inte.

Är trött, mycket sannolikt att jag gjorde en enorm tankemiss.
Senast redigerad av AteistenOlle 2013-06-16 kl. 03:22.
Citera
2013-06-16, 03:40
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet

Det är inte ens möjligt i teorin, stenen är utanför din värld om den åker i en hastighet v>c.

Vad jag menar är, om detta ska vara möjligt måste stenen för det första ha imaginär massa, den kommer åka bakåt i tiden, och den enda tidpunkten du ens kommer kunna uppfatta stenen är ögonblicket du kastar den (om en sten av imaginär massa ens skulle vara kastbar av en hand av reell massa vet jag ej).
Senast redigerad av Giorgi 2013-06-16 kl. 03:42.
Citera
2013-06-16, 15:47
Medlem
Theangleaxes avatar
Något jag grumlat på ett tag nu är var i vår galax befinner vi oss? I utkanten eller i centrum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in