2013-06-16, 20:57
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Enligt dig torteras man inte? Jag trodde religösa skrifter betydde något för dig.

Förövrigt, varför tror du på skrifterna? Hur vet du att de är sanna?

Det är ju inte över en natt som man börjar inse att de religiösa skrifterna stämmer. Det tar ju lite tid och tålamod. Sen vad det är för skrift man väljer och anser stämma är personligt. Vissa anser att de inte stämmer andra gör det. Själv anser jag att de stämmer, men jag kan ha fel såklart, men min övertygelse övervinner mitt tvivel, därför anser jag att de stämmer.

Enligt mig tror jag inte att människan kommer att torteras i evigheten. En kärleksfull och barmhärtig Skapare låter inte sin skapelse lida i evigheten. De som kommer att torteras förtjänar det. Exempel på människor som förtjänar ett tortyr, som nämns i skrifterna, är Farao och hans anhängare. Anledningen till deras tortyr är bland annat för att de har förslavat och dödat massa människor.
Citera
2013-06-16, 20:57
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Djur har en slutledningsförmåga, helt korrekt. Men frågan är om de har en fri vilja likt människans? Djur följer sina instinkter utan att bryta mot dessa, vilket människan kan. Ett förtydligande exempel:
Ett djur känner sig hungrig, den kan INTE välja att inte äta, den gör allt för att hitta mat och mätta sin hunger. Men OM en människa känner sig hungrig så kan hon, till skillnad från djuren, avstå från mat av sin egen vilja.
Djur är INTE människor, men just avv vi inte har åtkomst till deras vilja, deras selektiva val och tankerbete och faktiskt direkt välja när var och om det ska äta.. betyder inte att man bara kan ta för givet att den därmed är fast under instinkt, det är i stort sett som att säga att de människor som inte tänker efter förväntningar, därmed är fångna i sina instinkter och drivs enbart av mat sömn arbte och att föröka sig. Din teori håller inte riktigt.. du hr icke djurens tankar under kontroll. Och kom inte med auktoriteter i detta, finns gott om psykologer och zoologer i samarbete, ingen av dem kommer åt djurens mer andliga strategi om man kan uttrycka det så, hittar inget bättre nu. Men de har rätt till sin världs uppfattningar och det finns många arter, så är det med folk också, man kan inte sitta och tro sig ha "saken uttömd" - ändå kör religioner och alla trosriktningar på sin jävla smalspårade vals gång på gång.. även tusen år framåt kommer människor visa sig ha samma gamla unkna "så var det förr, det måste vara sant.. "
Enormt tröttsamt och primitivt mest av allt! Inga utrymme för vanlig hederlig frihet, ständiga uppfyllanden och moraliseranden och duktiga överdrivanden. På ett sätt är det ju gravt primitivt att bara samla ihop ett gäng djur och börja karva i dem, och sen komma ut med att man "är civiliserad"

Skulle gudstanken vara själva saken som gör människor högre stående menar du? Isf, vad vet du om hur djur ber, vet du om de ber för det första? Om... berätta.

Förresten, jag har en katt som gladeligen avstår mat åt sin kompis, kommer och kallar å hennes vägnar och har märkt att de samarbetar i att gå varandras ärenden, det tycker jag tyder på tankearbete och kan tro att det går ännu mer avancerat till i naturen, men människan är ju rovgirig och tycker sig veta allt, via den berömda logiken som ofta visar sig vara tömd på logik, hur ofta fallerar konstruktioner.. ofta, eller hur.

Att människan också skapat industri av all föda, inkl djurens, är ju att rubba.. så man kan inte utifrån enbart forskning tro sig veta att djur inte tänker eller ber - de talar inte människospråk och tiger inför varandra men ändå menar du ev. att deras signalsystem är utforskat? Isf... beskriv hur man kan veta att de inte ber, det som är intressant för religionstråden tyckr jag.

Hur är det med oljeskadade lunnefåglar, nej de kan inte sätta sig vid skrivborden och börja uttrycka klartänkt vilja om hur man uttrycker sig, de har ju en näbb som man fyllt med olja, men vem har sagt att de också vill ha olja, säger de inte det själv genom att INTE dricka olja? Men du tror inte de motsätter sig eftersom de inte öppnar truten och säger det..? Slutsatsen : de kan inte tänka... ?
Senast redigerad av BlackJewel 2013-06-16 kl. 21:16.
Citera
2013-06-16, 20:59
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vad har din religions-psykos för funktion?

Vad har din fixering att vara inloggad på Flashback i 24 timmar för syfte?
Citera
2013-06-16, 21:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad har din religions-psykos för funktion?

Citat:
Vad har din fixering att vara inloggad på Flashback i 24 timmar för syfte?

Jag granskar, analyserar och kritiserar religions-psykotiska individers inlägg; bl.a.
Citera
2013-06-16, 21:09
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Det är ju inte över en natt som man börjar inse att de religiösa skrifterna stämmer. Det tar ju lite tid och tålamod. Sen vad det är för skrift man väljer och anser stämma är personligt. Vissa anser att de inte stämmer andra gör det. Själv anser jag att de stämmer, men jag kan ha fel såklart, men min övertygelse övervinner mitt tvivel, därför anser jag att de stämmer.

Enligt mig tror jag inte att människan kommer att torteras i evigheten. En kärleksfull och barmhärtig Skapare låter inte sin skapelse lida i evigheten. De som kommer att torteras förtjänar det. Exempel på människor som förtjänar ett tortyr, som nämns i skrifterna, är Farao och hans anhängare. Anledningen till deras tortyr är bland annat för att de har förslavat och dödat massa människor.

De allra flesta större religiösa skrifter som finns är fullproppade med motsägelser, tveksamma moraliskar riktningar och annat som strider mot vetenskapen och sunt förnuft.

Jag undrar, vilken skrift anser du "stämma"?

Ett oändligt straff för ett ändligt brott är per definition oändligt mer fel i moralperspektiv än valfritt ändligt brott. INGEN, och jag menar ingen, förtjänar oändlig leda för ett ändligt brott.
Citera
2013-06-16, 21:29
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Djur är INTE människor, men just avv vi inte har åtkomst till deras vilja, deras selektiva val och tankerbete och faktiskt direkt välja när var och om det ska äta.. betyder inte att man bara kan ta för givet att den därmed är fast under instinkt, det är i stort sett som att säga att de människor som inte tänker efter förväntningar, därmed är fångna i sina instinkter och drivs enbart av mat sömn arbte och att föröka sig. Din teori håller inte riktigt.. du hr icke djurens tankar under kontroll. Och kom inte med auktoriteter i detta, finns gott om psykologer och zoologer i samarbete, ingen av dem kommer åt djurens mer andliga strategi om man kan uttrycka det så, hittar inget bättre nu. Men de har rätt till sin världs uppfattningar och det finns många arter, så är det med folk också, man kan inte sitta och tro sig ha "saken uttömd" - ändå kör religioner och alla trosriktningar på sin jävla smalspårade vals gång på gång.. även tusen år framåt kommer människor visa sig ha samma gamla unkna "så var det förr, det måste vara sant.. "
Enormt tröttsamt och primitivt mest av allt! Inga utrymme för vanlig hederlig frihet, ständiga uppfyllanden och moraliseranden och duktiga överdrivanden. På ett sätt är det ju gravt primitivt att bara samla ihop ett gäng djur och börja karva i dem, och sen komma ut med att man "är civiliserad"

Skulle gudstanken vara själva saken som gör människor högre stående menar du? Isf, vad vet du om hur djur ber, vet du om de ber för det första? Om... berätta.

Enligt min tro, har allt som existerar någon form av dyrkan, alla gör det på sitt sätt. Googla på bönsyrsa så får du se en insekt som ber, därav namnet bönsyrsa.
Senast redigerad av kunskap1 2013-06-16 kl. 21:34.
Citera
2013-06-16, 21:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt min tro, har allt som existerar någon form av dyrkan, alla gör det på sitt sätt. Google på bönsyrsa så får du se en insekt som ber, därav namnet bönsyrsa.

Du menar du TROR att den ber ... för det är väl inte så att du vill påstå att det objektivt är fallet.
Citera
2013-06-16, 21:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Jag granskar, analyserar och kritiserar religions-psykotiska individers inlägg; bl.a.

Vad finns det för syfte att granska och analysera "psykotiska" individer under 24 timmar varje dag?
Citera
2013-06-16, 21:34
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Du menar du TROR att den ber ... för det är väl inte så att du vill påstå att det objektivt är fallet.
Skrev enligt min tro, eller hur?
Citera
2013-06-16, 21:35
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Enligt min tro, har allt som existerar någon form av dyrkan, alla gör det på sitt sätt. Google på bönsyrsa så får du se en insekt som ber, därav namnet bönsyrsa.
Javisst har säkert också bönsyrsan sitt roliga, men vet vi vad syrsan ber till, och vet vi syrsans bönesvar och när överför vi vårt önsketänkande om att "nu bad den" "nu ville den det och det" ?
Citera
2013-06-16, 21:35
Medlem
guderis avatar
Citat:
Den fria viljan hotas om man inte själv kan välja att tro eller inte tro. Skulle Skaparen övertyga oss alla att han existerar så hotas människans fria vilja. Därför låter han folk få möjligheten att själva välja. Skaparen skickar inte subtila hintar, han skickar medlare med tillhörande skrifter. Då är frågan om vill ta del av detta och ge det en chans?

Nej tron i sig fyller inget syfte om man vet. Skulle din fria vilja inskränkas om du vet att en skapare finns? Det är ett absurt och felaktigt argument och bevisligen skapat av människor för att slippa förklara när deras religiösa auktoritet ifrågasätts, hoppas du inser detta
Citera
2013-06-16, 21:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad finns det för syfte att granska och analysera "psykotiska" individer under 24 timmar varje dag?

T.ex. hoppas jag på att kunne lära mig, varför en del individer inte kan/vill lära sig skillnaden mellan 'faith' och 'facts' (i stort sett ~ subjektivt-objektivt) och varför dom har ett så stort behov att att marknadsföra faith SOM facts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in