2013-06-15, 15:29
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
det är bra att dom är på honom han har snott 9 miljoner från oss, allmänheten har inte
ens tillträde till slottet det är hans privata, ska vi renovera din bostad också?

Men till höstens säljer Stenhammar dikalvar. Skattebetalande köpare kanske kan förhandla ner priset då.
Citera
2013-06-15, 16:23
Medlem
Koen van Veltems avatar
Torekovsöverenskommelsen 1971 angående kungens framstida ställning löpte tyvärr inte linan ut. Vi kunde ha infört republik då - eller rättare sagt, när den gamle, 89-årige, av alla respekterade Gustaf VI Adolf väl gick ur tiden (vilket skedde två år senare). Man avvaktade hur som helst tills "den riktige kungen" var borta, september 1973. I ett utomordenligt känsligt läge: 1) valrörelse, som ledde till "lotteririksdagen" och 2) Norrmalmstorgsdramat som myntade begreppet Sthlms-syndromet. Högern räknade med att monarkens död skulle leda till sossehat och fixa borgerlig valseger redan då (den dröjde till nästa val). Den 27-årige ännu ogifte, utomordenligt osäkre, "lillprinsen" blev kung. Det var så mycket annat...

Tja... Historiska misstag har skett i alla länder. De går möjligen att korrigera en aning, inte göras ogjorda. Jag är gammal nog att kunna konstatera att Sverige mellan 1523 och 1973 förändrades mindre än mellan 1973 och 2013.

Vad ska vi dra för konsekvenser av det? Ny tråd måhända?
Citera
2013-06-15, 23:15
Medlem
Om kungen skulle sökt jobb som vanligt folk hade han förblivit arbetslös. Ordblind, osocial, bidragstagare och sexmissbrukare.Kan lägga till maktgalen och narcissist då han tror han är någon som vi andra önskar att betrakta. En minoritet älskar först nämnda men saknar innehåll i sitt liv.Om hundra år kommer folk skratta åt hur dessa kungliga personer kunde få sån omsorg och slippa slita för sitt uppehälle.
Senast redigerad av gurkelurkan 2013-06-15 kl. 23:18.
Citera
2013-06-15, 23:21
Medlem
Mikeyjamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbelpop
Varken kungen eller C-P kan ju prata riktigt. Såg programmet om det brittiska kungahuset på SVT häromdagen och t.o.m. prins Charles kunde både prata och skämta lättsamt, vilket det svenska kungahuset inte verkar ha förmåga till. Drottning Elisabeth med anhang verkar dessutom vara hyfsat intelligenta. Även dronning Margrethe syntes till i programmet och jag hade gärna bytt kungahus med danskarna.

Brittiska kungahuset har dock en massa skandaler i bagaget plus att de brittiska tidningarna inte respekterar dom för fem öre. Harry är ju dum i huvet och vi har Dianas död. Den enda vettiga är ju Elizabeth II.
Du ska vara glad att vårt kungahus är som det är. Och att vi har privilegiet att ha ett sådant. Gillar ni inte historia, eller? En svensk president skulle inte vara mer än dagens statsminister, alltså helt kolossalt tråkig.
Senast redigerad av Mikeyjames 2013-06-15 kl. 23:24.
Citera
2013-06-15, 23:28
Medlem
waters avatar
Det enda jag skulle vilja att vår kung gjorde är att ta sig ännu mer frihet och inte vika sig för alla åsikter. Vår käre Kung Carl XVI Gustaf är hur skön som helst, låt honom regera. Hade avgudat om han tog sig friheten att bära en gammal rustning och spetsa en reporter med sitt svärd.

Men när vår konung gått ur tiden känner jag mest att man kunde lägga ner alltihop. Kronprinsessan och Prins Daniel, O'neill mfl. Är ju bara en massa fjask.
Citera
2013-06-15, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkelurkan
Om kungen skulle sökt jobb som vanligt folk hade han förblivit arbetslös. Ordblind, osocial, bidragstagare och sexmissbrukare.Kan lägga till maktgalen och narcissist då han tror han är någon som vi andra önskar att betrakta. En minoritet älskar avkomman och viftar med sin flagga genom livet.

Mja, han hade nog kunnat funka hyggligt som säljare. Han verkar bete sig naturligt och sympatiskt när han inte känner ett tryck på sig att vara fin och belevad och tala om kulturhistoriska byggnader och liknande.

Men det han hade kunnat göra riktig succé som är nog stå upp-komiker. Han är helt klart festlig när han är på humör. En pärla:

- Och så är ju ers majestät också amiral.

- Ja, det har gått bra för mig.

Man hans barn skulle nog ha större möjligheter att göra icke-kunglig karriär om de förväxlats på BB, typ.

Victoria verkar vara rätt allmänbegåvad. Trevlig och sympatisk. I början verkade hon inte vara helt bekväm i rollen som offentlig person och ha att göra med en massa främmande människor. Nu verkar hon dock ha vant sig. Tror dock inte hon hade börjat som säljare efter gymnasiet och sedan läst kurser syftande till att bli personalchef, rekryterare e dyl. Men hon har väl akademisk kapacitet.

Carl Philip hade nog passat bra som militär. Tycker inte att han verkar spånigare än majoren på mitt kompani när jag gjorde lumpen.

Madeleine är väl dock den som skulle ha kunnat göra riktig dunderkarriär, misstänker jag. Vet inte om hon är riktigt tillräckligt lång för att ha kunnat bli modell. Men för det yrket borde det väl ha funnits potential. Hon kan också skriva akademiska uppsatser och har ett bra språk. Säkert uppträdande. En TV-chef som fått välja mellan Ebba von Sydow och Madeleine hade nog valt Madeleine. Med ett eget produktionsbolag som hon sedan sålt hade hon kunnat bli rik för egen maskin.
Citera
2013-06-16, 00:23
Medlem
Madeleine är nu 30 år och åldern kommer att ta ut sin rätt. Utan pengar och undersåtande sminköser hade hon liknat vilken kvinna som helst i Sverige.
Kungen som säljare? Jo, tjena, Vad fan skulle han sälja. Kurser för utveckling av mindre begåvade socialbidragstagare?
Tror någon här att Madeleine gift sig med Herr Kris ifall han kört tunnelbana i USA? Svara gärna med ett uppriktigt svar och sedan kan vi dra slutsatsen.
Senast redigerad av gurkelurkan 2013-06-16 kl. 00:26.
Citera
2013-06-16, 01:03
Medlem
Citat:
Madeleine är nu 30 år och åldern kommer att ta ut sin rätt. Utan pengar och undersåtande sminköser hade hon liknat vilken kvinna som helst i Sverige.

[- - -]

På sätt och vis har du en poäng här. Madeleine har kanske delvis slösat bort åren mellan 20 och 30. Vet inte om det hade varit tillåtet för Madeleine att vara programledare i USA eller liknande. Hade hon fått göra några sådana jobb och få betalt för detta undrar jag om inte detta hade varit vettigare än välgörenhetsjobbet i New York. Ingen verkar tacka henne för det. Hon är fortfarande minst populär i kungahuset (tjejer/kvinnor är avundsjuka för att inte de kan få vara tjusig prinsessa, grabbar/män är sura över att tunnelbanechaufförer och andra vanliga dödliga inte får göka med Madeleine). Och med tanke på att hon ligger så pass långt ner i tronföljdshierarkin så förstår jag inte riktigt vitsen med att försöka plocka poäng hos den breda allmänheten. Men kanske handlar det om att Madeleine känner av något slags socialt tryck att göra något till synes vettigt.

Tror heller inte barnen i Afrika mår bättre av om Madeleine kastar bort en massa tid på något kontor i New York. Det enda som påtagligt skulle hjälpa Afrika är väl om det blev tvång för utländska gruv- och oljebolag i Afrika att betala västeuropeiska löner. De här planerna på att odla sockerrör i Afrika och utvinna etanol som fordonsbränsle som Sekab hade för några år sedan var nog också en bra idé. Brasilien behöver numera inte importera något bränsle till personbilar eftersom de kör på inhemsk sockerrörsetanol i stället. Förarna av de skördare man nu tagit fram bör kunna betalas som en svensk traktorförare utan att man får ett påtagligt dyrare bränsle. Tyvärr lyckades oljelobbyn stoppa den spirande etanolindustrin i Afrika med hänvisning till att etanolindustrin skulle stjäla jordbruksmark (i stället för att vara traktorförare och kunna lägga undan pengar till pensionen skulle alltså afrikanerna fortsätta skaffa 8 barn som pensionsförsäkring som fick bryta ny mark etanolodlingarna skulle ha använt och där fortsätta odla med stenåldersmetoder).

Citat:

[- - -]

Kungen som säljare? Jo, tjena, Vad fan skulle han sälja. Kurser för utveckling av mindre begåvade socialbidragstagare?

[- - -]

Hade han haft några säljjobb i CV:et hade han haft rätt att lägga anbud på jobbcoachverksamhet och på att vara "kompletterande aktör" o dyl. Vinstmarginalerna på de här företagen ligger ofta på över 50 %. Enmansföretag kan dra in miljoninkomster. Snackade med en revisor förra året som berättade om en gubbe som knappt kunde knyta skosnörena och som håvade in 1,5 mille per år och hade en vinstmarginal på över 70 % (det var inte hans kund, kollade dock på allabolag.se om siffrorna stämde). Tro mig, kungen är smartare än den gubben. Och gör mer nytta.

Citat:

[- - -]

Tror någon här att Madeleine gift sig med Herr Kris ifall han kört tunnelbana i USA? Svara gärna med ett uppriktigt svar och sedan kan vi dra slutsatsen.

Ditt inlägg speglar rätt bra vad ogillandet av Madeleine bottnar i: "Buhuu, varför kan inte jag få stoppa in min fina penis i Madeleine?! Vad är det för jävla demokrati, va? Va hettere nu alltså jag är väl inte sämre än Jonas Bergström eller den där Chris, varför ska dom få göka men inte jag, va? Buhuuuuu!!! Republik nu!"
Citera
2013-06-16, 01:21
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Mja, han hade nog kunnat funka hyggligt som säljare. Han verkar bete sig naturligt och sympatiskt när han inte känner ett tryck på sig att vara fin och belevad och tala om kulturhistoriska byggnader och liknande.

Men det han hade kunnat göra riktig succé som är nog stå upp-komiker. Han är helt klart festlig när han är på humör. En pärla:

- Och så är ju ers majestät också amiral.

- Ja, det har gått bra för mig.

Man hans barn skulle nog ha större möjligheter att göra icke-kunglig karriär om de förväxlats på BB, typ.

Victoria verkar vara rätt allmänbegåvad. Trevlig och sympatisk. I början verkade hon inte vara helt bekväm i rollen som offentlig person och ha att göra med en massa främmande människor. Nu verkar hon dock ha vant sig. Tror dock inte hon hade börjat som säljare efter gymnasiet och sedan läst kurser syftande till att bli personalchef, rekryterare e dyl. Men hon har väl akademisk kapacitet.

Carl Philip hade nog passat bra som militär. Tycker inte att han verkar spånigare än majoren på mitt kompani när jag gjorde lumpen.

Madeleine är väl dock den som skulle ha kunnat göra riktig dunderkarriär, misstänker jag. Vet inte om hon är riktigt tillräckligt lång för att ha kunnat bli modell. Men för det yrket borde det väl ha funnits potential. Hon kan också skriva akademiska uppsatser och har ett bra språk. Säkert uppträdande. En TV-chef som fått välja mellan Ebba von Sydow och Madeleine hade nog valt Madeleine. Med ett eget produktionsbolag som hon sedan sålt hade hon kunnat bli rik för egen maskin.
Kungen hade nog platsat som korvförsäljare eller busschaffis.

Sedan år Victoria inte alls allmänbildad och är inte akademiskt begåvad alls, hon fick en jävla massa privatlektioner och året som hon gick diplomatprogrammet var det 101 personer istället för 100 som det brukar.

Carl-Philip har misslyckats med allt som han har försökt med och hade förmodligen varit en värdelös officer, dock tror jag att han hade passat som säljare i en dressman-butik.

Madde är intelligentare än sina syskon och jag kan tänka mig att hon försökt bli en stureplansprofil och gett upp när hon hade hittat en lagom rik man att gifta sig med.

Jag föredrar kungafamiljen eftersom det är bra mycket bättre än att ha en sketen republik med en vidrig politiker som statsöverhuvud, men de är alla ganska korkade individer om inte hade lyckats så bra i verkliga livet.
Citera
2013-06-16, 07:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
PCuri skrev

Hade han haft några säljjobb i CV:et hade han haft rätt att lägga anbud på jobbcoachverksamhet och på att vara "kompletterande aktör" o dyl. Vinstmarginalerna på de här företagen ligger ofta på över 50 %. Enmansföretag kan dra in miljoninkomster. Snackade med en revisor förra året som berättade om en gubbe som knappt kunde knyta skosnörena och som håvade in 1,5 mille per år och hade en vinstmarginal på över 70 % (det var inte hans kund, kollade dock på allabolag.se om siffrorna stämde). Tro mig, kungen är smartare än den gubben. Och gör mer nytta.

Det är väl just ett säljjobb som han har? Hur tycker du att det går?

Ha, ha. Det enda han är bra på är väl möjligtvis att sälja lösnummer för kvällspressen och damtidningar.

Hans fanklubb består väl mest av gamla tanter och rojalisten E.Merckx då.
Citera
2013-06-16, 12:59
Medlem
Bubbelpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Brittiska kungahuset har dock en massa skandaler i bagaget plus att de brittiska tidningarna inte respekterar dom för fem öre. Harry är ju dum i huvet och vi har Dianas död. Den enda vettiga är ju Elizabeth II.
Du ska vara glad att vårt kungahus är som det är. Och att vi har privilegiet att ha ett sådant. Gillar ni inte historia, eller? En svensk president skulle inte vara mer än dagens statsminister, alltså helt kolossalt tråkig.

Jag har inte sagt att jag vill ha president i Sverige, men jag tycker ändå att det svenska kungahuset och dess medlemmar verkar otroligt tråkiga samt att flera av dem har svårt att uttrycka sig. Vad de brittiska tidningarna tycker om det brittiska kungahuset skiter jag i, jag tycker ändå att de är ett strå vassare än det svenska. Nej, jag är inte glad över att vårt kungahus är som de är. Jag vill hellre ha ett kungahus där medlemmarna kan prata, har humor och är hyfsat intelligenta.
Citera
2013-06-16, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames

Harry kör Apache i Afghanistan och William är yträddare på helikopter. Inga trygga jobb, även om någon annan sköter maskinen. Prins Philip deltog i sjökriget under ww2 och det är troligt(enl hans Wikisida) att han varit amiral om han inte gift sig med Liz. Prins Andrew deltog i Falklandskriget.

Engelska tidningarna respekterar sina kungligheter mer än de svenska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in