Resultat: .
0%
röster
2013-06-15, 13:35
Medlem
motvalls avatar
Del 3

Hemkomna i Sverige kunde vi sedan bara veckor efteråt se på TV hur mängder med östtyskar tagit sig ner till Ungern för att där kunna ”smita” över Järnridån (den hade demonterat just mellan Österrike och Ungern), hur andra som stoppat på vägen flyttat in i på de västtyska ambassaderna i Prag och Budapest. De krävde att få lämna för Västtyskland. Det var alltså dessa människor som vi sett åkande med sina Trabanter och släp.

När så hösten kom dök nya TV-bilder upp, nu från Leipzig. Folk började demonstrera för frihet på torgen och den stora samlingspunkten visade sig vara Nikolaikyrkan, en av de vi besökt bara några månader tidigare. Vi hade sett massa människor utanför som inte direkt såg ut som vanliga gudstjänstbesökare och därför tittat in. Därinne stod folk och pratade i olika grupper. Korkade som vi var trodde vi att det hela handlade om kristendom på något sätt.

De människor som samlat på de västtyska ambassaderna blev till slut skickade med stängda tåg till Västtyskland. De människor som demonstrerade i Leipzig blev bara fler och fler, till slut spred sig denna rörelse även till Östberlin, Honecker fick avgå och så i november öppnades muren, mest av en slump.

Denna resa var en av de märkligaste jag gjort, man befanns sig ”mitt i historien” utan att egentligen begripa vad som skedde. Att befolkningen i Polen, Ungern och Tjeckoslovakien hatade den kommunistiska regimen hade jag tydligt förstått tidigare, men det var först i Leipzig 1989 på en kneipe diskuterande fotboll som jag insåg att samma sak gällde för den vanlige östtysken.

Så mycket för ostalgi är jag inte, men man kan sakna den svartväxling som förekom. Efter att ha växlat lite D-mark mot den lokala valutan så kostade ölen bara en krona styck och en hel brakmåltid under en tjugo spänn. Om nu restaurangen hade något gott att servera, en gång visade det sig att det enda som serverades var överkokt torsk med potatis och den enda drycken som fanns var vatten eller äcklig söt ungersk tokajer!

För att få ihop det hela;
Kaiserslautern är mångt och mycket en rest av det kalla kriget, med sin påtagliga amerikanska närvaro. Leipzig är istället platsen där den revolution startade som fick muren att falla och det kriget att ända. Men båda har med fotboll att göra för mig.

Edit; Någon östtysk fotbollsmatch lyckades vi inte se, var ju inte säsong. Däremot hamnade vi på en träningsmatch i Prag och såg Sparta. Men det är en annan historia.
Senast redigerad av motvall 2013-06-15 kl. 13:43.
Citera
2013-06-15, 13:56
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
...
Så att det har funnits spelare från USA, eller med en förälder därifrån, i stadens eller grannstädernas fotbollsklubbar är inte så märkligt, med en så påtaglig amerikansk närvaro.
...

Din analys stämmer klockrent in på Thomas Dooley som sagt. Han är född i en by i regionen Rheinland-Pfalz med en far stationerad där för US Army. Han var med om att föra upp den lilla klubben FC Homburg från trakten till Bundesliga. Efter detta genombrott värvades han till traktens stora klubb Kaiserslautern där det blev ett antal säsonger. Dooleys karriär har alltså absolut ingenting att göra med utvecklingen av fotboll i USA. Lustigt nog visar det sig på Wikipedia att hans enda tränaruppdrag efter karriären varit hos nämnda Saarbrücken, så då har han betat av ett antal klubbar i den landsänden.

USA gjorde en storsatsning inför VM-94 för att kunna göra en hygglig insats. Nästan hela landslaget var faktiskt heltidsanställda av förbundet i ett evighetslångt träningsläger. Det var endast ett fåtal stjärnor som fortsatte spela med sina klubbar, resten var engagerade med landslaget på heltid. Thomas Dooley "tog värvning" för USSF (förbundet). Detta framgår inte på Wikipedia där tidsperioden bara visar ett glapp i hans karriär. Han lämnade alltså Kaiserslautern för att bli nyckelspelaren i försvaret då landslaget skulle drillas samman.

Här har vi en lustig detalj med Eric Wynalda. Han var också med i denna satsningen från början. Saarbrücken betraktade honom dock som en så viktig spelare för klubben att de köpte tillbaka honom från förbundet. Måste vara enda spelaren jag hört om som köpts från ett landslag. Troligen ansåg USSF att han var en sådan fixstjärna att han mådde bättre av att matchas i ligamatcher än att drillas med resten av gänget.

De klubbadresser som står utskrivna för USA:s spelare 1994 på Wikipedia stämmer därför inte riktigt. I själva verket tillhörde nästan allihopa förbundet USSF.

Eric Wynalda & John Harkes måste ses som de första storstjärnorna som kommit fram genom amerikansk soccer. Där fanns fler stjärnor men varken Thomas Dooley (Tyskland), Ernie Stewart (Holland), Tab Ramos (Uruguay) eller Roy Wegerle (Sydafrika) kan betraktas som direkt jänkare. Hugo Perez visst, men han tillhörde ju gruppen latinamerikanska invandrare vilka redan uppskattade soccer. Eric Wynaldas genombrott i Saarbrücken måste ses som ett startskott för soccer bland den stora massan i USA.

Även Joe-Max Moore tillhörde förresten Saarbrücken men han var nog ingen nyckelspelare för han släpptes till USSF.
Citera
2013-06-15, 15:28
Medlem
Stivalis avatar
Oerhört intressant läsning om Leipzig från motvall. Något som slagit mig med staden idag är att där finns så väldigt många tomma bostadshus. Flotta men slitna kåkar i jugend-karaktär, troligen från sekelskiftet, som står helt obebodda. Dessa lägenheter skulle, om de legat på tex Södermalm, ha varit oerhört attraktiva. Dels beror det på utflyttning men jag har även hört att det finns mycket olösta ägandetvister kring fastigheter i Leipzig efter murens fall. Blir väl ofta så i gamla diktaturer.

Givetvis nämner motvall även bilmodellen Trabant 601. En modell som omnämns i boken "Världens sämsta bilar" där det raljeras om att motorn var kraftlös även i jämförelse med inomhusfontäner.

Nu bildsökte jag på "Niclas Larsson Panini" för att illustrera att Leipzig-spelaren Niclas Nyhlén fanns med i VM-albumet 1990 som Niclas Larsson. Otroligt nog poppar det då upp en bild på en jävla Trabant!!!

Har ingen aning om varför. Tydligen någon som driver en fotbollsblogg om Jonsereds IF som ska köpa en Trabant.

http://www.svenskalag.se/teamdata/images/3118/28620/Trabant_II_500.jpg

På tal om Göteborgslag, Leipzig & USA i VM så har jag någon lagbild på Örgryte i någon tidning där VM 90-lirarna Hugo Perez & John Doyle finns med. De tillhörde ju de krigare som gjorde att USA lyckades undkomma VM-90 med hedern i behåll trots total avsaknad av etablerade spelare. Har ingen aning om hur det gick för Perez & Doyle i Örgryte, känner bara till det lagfotot. En sökning på backen John Doyle visar att han köptes till VfB Leipzig när de gick upp i Bundesligan 1993!! Jag är osäker på om han tillhörde dem som sen heltidsanställdes hos förbundet USSF eller om han fullföljde kontraktet med Leipzig.

Från Doyle blir steget inte långt till Doll. Thomas Doll var väl DDR:s bästa spelare vid murens fall. Undrar hur han senare betraktade tiden hos Stasi-laget Dynamo Berlin? Deras ligasegrar var väl nästintill rena myglet? Fan va bra han var, Thomas Doll. Han & Karlheinz Riedle tillsammans i SS Lazio. Två av mina absoluta favoriter bland tyska spelare.
Senast redigerad av Stivali 2013-06-15 kl. 15:31.
Citera
2013-06-15, 16:39
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Hugo Perez visst, men han tillhörde ju gruppen latinamerikanska invandrare vilka redan uppskattade soccer.

Hugo Perez? Vafan yrar jag om? Claudio Reyna hette han ju. Jag måste rört ihop det här. Reyna slog igenom i Bundesliga. Hugo Perez vettefan vem det är. Kan inte varit bra eftersom han syntes på en lagbild med Örgryte.

Min poäng i den här soppan är i alla fall att USA:s lag 1990 bara var amatörer & Paul Caligiuri som spelade i Bundesliga 2 med SV Meppen. Lirade man i Meppen var man alltså mest internationellt erfaren i laget. John Doyle var också med & försökte hålla siffrorna nere. Sedermera värvad till VfB Leipzig.

Poängen är alltså att USA under 2000-talet haft lag av uteslutande proffslirare varav ett flertal från Bundesliga. Spelar man i lag som Meppen, Saarbrücken eller Lokomotiv Leipzig så blir man inte uttagen längre. Örgryte IS finns naturligtvis heller inte på kartan. Eric Wynaldas genombrott med Saarbrücken & i VM-94 måste betraktas som vändpunkten för det här.

EDIT: Claudio Reyna avslutade visst karriären hos New York Red Bulls som också ägs av Red Bull. Så lyckades jag knyta ihop det här förvirrade resonemanget om Leipzig & USA:s landslag!
Senast redigerad av Stivali 2013-06-15 kl. 16:44.
Citera
2013-06-15, 18:42
Medlem
marc0p0l0s avatar
Lottningen till DFB-pokal:

2. Bundesliga mot Bundesliga:
Karlsruher SC - VfL Wolfsburg

3. Liga mot Bundesliga:
1. FC Saarbrücken - Werder Bremen
SV Darmstadt 98 - Borussia Mönchengladbach
Arminia Bielefeld - Eintracht Braunschweig
SV Sandhausen - 1. FC Nürnberg

Amateure mot Bundesliga:
SV Schott Jena - Hamburger SV
SG Aumund-Vegesack - 1899 Hoffenheim
FV Illertissen - Eintracht Frankfurt
SV 08 Lippstadt - Bayer 04 Leverkusen
SC Fortuna Köln - 1. FSV Mainz 05
BSV SW Rehden - FC Bayern München
TSG Neustrelitz - SC Freiburg
BFC Dynamo - VfB Stuttgart
SV Wilhelmshaven - Borussia Dortmund
Victoria Hamburg - Hannover 96
FC Nöttingen - Schalke 04
RB Leipzig - FC Augsburg
VfR Neumünster - Hertha BSC Berlin

3. Liga mot 2. Bundesliga:
Preußen Münster - FC St. Pauli
VfL Osnabrück - Erzgebirge Aue/MSV Duisburg
SSV Jahn Regensburg - 1. FC Union Berlin
1. FC Heidenheim - TSV 1860 München

Amateure mot 2. Bundesliga:
TSG Pfeddersheim - SpVgg. Greuther Fürth
SF Baumberg - FC Ingolstadt
SC Wiedenbrück 2000 - Fortuna Düsseldorf
Eintracht Trier - 1. FC Köln
FSV Optik Rathenow - FSV Frankfurt
Neckarsulmer SU - 1. FC Kaiserslautern
MSV Duisburg/Erzgebirge Aue - SC Paderborn 07
TSV 1860 Rosenheim - VfR Aalen
1. FC Magdeburg - Energie Cottbus
Bahlinger SC - VfL Bochum
Citera
2013-06-15, 18:46
Medlem
marc0p0l0s avatar
Werder Bremen som brukar åka ut mot 3.liga fick nu alltså ännu ett 3.liga lag. Även mitt Braunschweig får "stark" motståndare i form av Bielefeld. BSV SW Rehden ifrån Regionalliga Nord i Niedersachsen möter Bayern, 4000 personer går in på deras arena, får se vart de väljer att lägga matchen istället. Blir en kort resa för Hannover upp till Hamburg.

Vid första anblick ser jag inga direkta derbyn, så blir nog en lugn omgång. Om jag inte missar något då? BFC brukar dock alltid bjuda på dumheter, Stuttgarts fans brukar ju inte dra sig heller för den delen. Trier brukar även slå jättar, kan nog göra något lustigt mot Köln.
Senast redigerad av marc0p0l0 2013-06-15 kl. 18:52.
Citera
2013-06-15, 22:24
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Werder Bremen som brukar åka ut mot 3.liga fick nu alltså ännu ett 3.liga lag. Även mitt Braunschweig får "stark" motståndare i form av Bielefeld. BSV SW Rehden ifrån Regionalliga Nord i Niedersachsen möter Bayern, 4000 personer går in på deras arena, får se vart de väljer att lägga matchen istället. Blir en kort resa för Hannover upp till Hamburg.

Vid första anblick ser jag inga direkta derbyn, så blir nog en lugn omgång. Om jag inte missar något då? BFC brukar dock alltid bjuda på dumheter, Stuttgarts fans brukar ju inte dra sig heller för den delen. Trier brukar även slå jättar, kan nog göra något lustigt mot Köln.
Går inte med på att de förlorar mot motstånd från 3.Liga i år igen... Oturlig lottning, är i Bremen den helgen men så hamnar matchen 57 mil bort... Brukar matcherna från cupens första omgång sändas på tysk tv?
Citera
2013-06-15, 22:30
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Del 3

Hemkomna i Sverige kunde vi sedan bara veckor efteråt se på TV hur mängder med östtyskar tagit sig ner till Ungern för att där kunna ”smita” över Järnridån (den hade demonterat just mellan Österrike och Ungern), hur andra som stoppat på vägen flyttat in i på de västtyska ambassaderna i Prag och Budapest. De krävde att få lämna för Västtyskland. Det var alltså dessa människor som vi sett åkande med sina Trabanter och släp.

När så hösten kom dök nya TV-bilder upp, nu från Leipzig. Folk började demonstrera för frihet på torgen och den stora samlingspunkten visade sig vara Nikolaikyrkan, en av de vi besökt bara några månader tidigare. Vi hade sett massa människor utanför som inte direkt såg ut som vanliga gudstjänstbesökare och därför tittat in. Därinne stod folk och pratade i olika grupper. Korkade som vi var trodde vi att det hela handlade om kristendom på något sätt.

De människor som samlat på de västtyska ambassaderna blev till slut skickade med stängda tåg till Västtyskland. De människor som demonstrerade i Leipzig blev bara fler och fler, till slut spred sig denna rörelse även till Östberlin, Honecker fick avgå och så i november öppnades muren, mest av en slump.

Denna resa var en av de märkligaste jag gjort, man befanns sig ”mitt i historien” utan att egentligen begripa vad som skedde. Att befolkningen i Polen, Ungern och Tjeckoslovakien hatade den kommunistiska regimen hade jag tydligt förstått tidigare, men det var först i Leipzig 1989 på en kneipe diskuterande fotboll som jag insåg att samma sak gällde för den vanlige östtysken.

Så mycket för ostalgi är jag inte, men man kan sakna den svartväxling som förekom. Efter att ha växlat lite D-mark mot den lokala valutan så kostade ölen bara en krona styck och en hel brakmåltid under en tjugo spänn. Om nu restaurangen hade något gott att servera, en gång visade det sig att det enda som serverades var överkokt torsk med potatis och den enda drycken som fanns var vatten eller äcklig söt ungersk tokajer!

För att få ihop det hela;
Kaiserslautern är mångt och mycket en rest av det kalla kriget, med sin påtagliga amerikanska närvaro. Leipzig är istället platsen där den revolution startade som fick muren att falla och det kriget att ända. Men båda har med fotboll att göra för mig.

Edit; Någon östtysk fotbollsmatch lyckades vi inte se, var ju inte säsong. Däremot hamnade vi på en träningsmatch i Prag och såg Sparta. Men det är en annan historia.

Känns som om vi har en del liknande minnen och erfarenheter från den tiden, du och jag. Att försöka sig på en promenad i Dresden med endast transit-visa är endast en av dem. Eller att flera östtyskar slogs om en svensk plastkasse som jag slängt på tåget är en annan. Det finns så mycket som jag skulle kunna berätta......

Lärde under första hälften av 80-talet känna en tjej från Hartmannsdorf mellan Dresden och Leipzig, så jag kan bekräfta din notering av att någon DDR-känsla för landslag inte existerade i någon större utsträckning.
Senast redigerad av fchansa 2013-06-15 kl. 22:34.
Citera
2013-06-16, 01:27
Medlem
Stivalis avatar
Grundade FC Saarbrücken Champions League?

Nej, kanske inte riktigt. Men frågan är om inte klubben ändå är fröet till turneringen. Efter andra världskriget blev den lilla regionen Saarland franskt protektorat för en tid innan det 1957 återinträdde i Västtyskland. FC Saarbrücken var för bra för att spela i den regionala ligan varför de istället fick delta i franska Ligue 2. När klubben vann andraligan röstade de franska klubbarna dock ner förslaget att de skulle få spela i Ligue 1. Har väl aldrig varit populärt med Monaco heller.

Då de saknade en liga att delta i började Saarbrücken istället att bjuda in olika lag till turneringar. Detta menar vissa tydligen var inspirationen för Europacupen. När första upplagan av Europacupen spelades 1955/56 fick Saarbrücken också vara med bland de 16 lagen. Lite knepigt att man fick AC Milan i första omgången dock.

Tro det eller ej men Saarland hade också ett landslag som mötte Västtyskland i VM-kvalet till VM 1954. Storebror var för svår att besegra & turneringen blev ju själva symbolen för den tyska återhämtningen, "det tyska undret", med VM-guldet. Dock slog Saarland Norge.

Kval-tabellen
Västtyskland 7
Saarland 3
Norge 2

Förbundskapten för Saarland var faktiskt ingen mindre än Helmut Schön som 20 år senare tog BRD till nästa VM-guld, 1974. Schön tränade även klubben FC Saarbrücken.
Citera
2013-06-16, 14:42
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Går inte med på att de förlorar mot motstånd från 3.Liga i år igen... Oturlig lottning, är i Bremen den helgen men så hamnar matchen 57 mil bort... Brukar matcherna från cupens första omgång sändas på tysk tv?

SKY brukar sända konferenz/simulcast från första omgången också ja. Tror Bayerns match är den enda som kommer att visas enskilt dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Förbundskapten för Saarland var faktiskt ingen mindre än Helmut Schön som 20 år senare tog BRD till nästa VM-guld, 1974. Schön tränade även klubben FC Saarbrücken.

På tal om VM-guld så har Ottmar Walter, världsmästare från 54' och Fritz Walters bror, nu avlidit 89 år gammal. Hans tillstånd hade blivit konstant sämre under de senaste åren och han kände ibland inte längre igen sina gamla vänner, Horst Eckel (också från 54'-laget) brukade dock fortfarande ofta besöka honom.

Även Heinz Flohe, från 74'-laget har avlidit. Han har legat i koma sedan 2010 och avled under gårdagen i denna. Flohe är helt klart en av Kölns absolut största legender och var med och tog dubbeln med laget 1978 vilket nog fortfarande idag är Kölns största triumf.

Endast Hans Schäfer (85 år) och Horst Eckel (81 år) lever nu ifrån den tyska VM-truppen 54'. Stor sorg för den tyska fotbollen idag.
Citera
2013-06-16, 19:12
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
SKY brukar sända konferenz/simulcast från första omgången också ja. Tror Bayerns match är den enda som kommer att visas enskilt dock.

På tal om VM-guld så har Ottmar Walter, världsmästare från 54' och Fritz Walters bror, nu avlidit 89 år gammal. Hans tillstånd hade blivit konstant sämre under de senaste åren och han kände ibland inte längre igen sina gamla vänner, Horst Eckel (också från 54'-laget) brukade dock fortfarande ofta besöka honom.

Även Heinz Flohe, från 74'-laget har avlidit. Han har legat i koma sedan 2010 och avled under gårdagen i denna. Flohe är helt klart en av Kölns absolut största legender och var med och tog dubbeln med laget 1978 vilket nog fortfarande idag är Kölns största triumf.

Endast Hans Schäfer (85 år) och Horst Eckel (81 år) lever nu ifrån den tyska VM-truppen 54'. Stor sorg för den tyska fotbollen idag.

Beträffande VM 1954 så kan jag rekommendera filmen "Das Wunder von Bern". Ganska sevärd film om dåtidens Tyskland, efterdyningarna av kriget och förstås om VM-triumfen.
Citera
2013-06-17, 08:51
Medlem
cyberkalles avatar
Nästa måndag så kommer Pep göra sitt första framträdande för Bayern.

Någon med Italienska kunskaper.

Un aggiornamento che vi spetta ..altrimenti alla fine mi venite a cercare sotto casa....il sig Mario Gomez ha terminato le visite mediche di rito da Fanfani.....e vi saluta con tanto affetto...penso che possa bastare...una dolce domenica a tutti..

Taget från denna Facebookherres sida. https://www.facebook.com/Bvb1967?hc_location=timeline

Äntligen så är det då klarlagt. http://www.sueddeutsche.de/sport/wechseltheater-um-robert-lewandowski-dortmund-schliesst-die-hintertuer-1.1698101

Morgonens trevligaste läsning.
Senast redigerad av cyberkalle 2013-06-17 kl. 09:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in