Resultat: .
0%
röster
2013-06-14, 14:28
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Hjälper detta, angående Vfb/Lokomotiv Leipzig och namn?
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:1._FC_Lokomotive_Leipzig_grafische_Historie.p ng

Brukar vara lite rörigt med gamla DDR-klubbar och namn. Som jag fattat det är nuvarande Lokomotiv Leipzig egentligen en helt nybildad klubb, den gamla gick i konken.

Oj, oj, oj...det här var extremt krångligt. Då visar det sig alltså att den här andra klubben FC Sachsen Leipzig har en historia som går samman med Lokomotiv Leipzig. Hur som helst kan vi väl konstatera att alla Leipzig-lagen verkar vara ungefär lika dåliga. Ska man snacka Leipzig historiskt så är det dock Lokomotiv som är laget även om RB Leipzig numera verkar vara mer på tapeten.

Citat:
Angående RB Leipzig så godtog inte tyska fotbollsförbundet Red Bull, de döptes då om till RasenBallsport av sin ägare.

Så där väldigt gammal är inte Zentralstadion, den byggdes till VM 2006 med statliga medel. Att den numera heter Red Bull Arena kan man skita i, tyska arenor har en beklaglig förmåga att ständigt få nya företagsnamn som prefix. Vi konservativa (alternativt lite lata) använder alltid de ”riktiga” namnen, säger Westfalenstadion och inte Signal Iduna Park o s v.

Den gamla arenan Zentralstadion där DDR ofta spelade byggdes alltså först om & sedan bytte namn? Tror vi kör på Zentralstadion ändå. Fast om man säger Zentralstadion så syftar man kanske snarare på det gamla bygget?

Vi kan notera att Lokomotiv Leipzig var i semifinal i UEFA-cupen 1973/74 men föll mot Tottenham. Trots denna framgång så hade laget inte högsta status i DDR. Följande sommar, 1974, så besegrade DDR faktiskt Västtyskland i VM. På plan fanns dock inte en enda spelare från Lokomotiv Leipzig. Alla tre Lokomotiv-spelare i truppen satt & nötte bänken på Volkparkstadion i Hamburg.

Ofta kom landslagets spelare från Carl Zeiss Jena. Segerskytten Jürgen Sparwasser var dock Magdeburg-spelare. Magdeburg som vann Cupvinnarcup-finalen 1974 mot AC Milan.

Jaja, Niclas Nyhlén & Peter Vougt spelade i alla fall med VfB Leipzig under 90-talet. Bosman-domen var jävligt bra som gjorde att man kunde söka sig ut lättare & prova på spel i andra länder. Någon från Malmö som minns Niclas Nyhlén från tiden då han hette Larsson? Han kom ju med i VM för fan! Fanns med i Paninis klisteralbum från VM-90! Själv minns jag honom bara som Nyhlén. Knappast VM-klass men väl Leipzig-klass.
Citera
2013-06-14, 15:15
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Oj, oj, oj...det här var extremt krångligt. Då visar det sig alltså att den här andra klubben FC Sachsen Leipzig har en historia som går samman med Lokomotiv Leipzig. Hur som helst kan vi väl konstatera att alla Leipzig-lagen verkar vara ungefär lika dåliga. Ska man snacka Leipzig historiskt så är det dock Lokomotiv som är laget även om RB Leipzig numera verkar vara mer på tapeten.

Den gamla arenan Zentralstadion där DDR ofta spelade byggdes alltså först om & sedan bytte namn? Tror vi kör på Zentralstadion ändå. Fast om man säger Zentralstadion så syftar man kanske snarare på det gamla bygget?

Vi kan notera att Lokomotiv Leipzig var i semifinal i UEFA-cupen 1973/74 men föll mot Tottenham. Trots denna framgång så hade laget inte högsta status i DDR. Följande sommar, 1974, så besegrade DDR faktiskt Västtyskland i VM. På plan fanns dock inte en enda spelare från Lokomotiv Leipzig. Alla tre Lokomotiv-spelare i truppen satt & nötte bänken på Volkparkstadion i Hamburg.

Ofta kom landslagets spelare från Carl Zeiss Jena. Segerskytten Jürgen Sparwasser var dock Magdeburg-spelare. Magdeburg som vann Cupvinnarcup-finalen 1974 mot AC Milan.

Jaja, Niclas Nyhlén & Peter Vougt spelade i alla fall med VfB Leipzig under 90-talet. Bosman-domen var jävligt bra som gjorde att man kunde söka sig ut lättare & prova på spel i andra länder. Någon från Malmö som minns Niclas Nyhlén från tiden då han hette Larsson? Han kom ju med i VM för fan! Fanns med i Paninis klisteralbum från VM-90! Själv minns jag honom bara som Nyhlén. Knappast VM-klass men väl Leipzig-klass.

Fina inlägg! Som motvall skriver är du välkommen i tråden. Fotbollen i Leipzig kan onekligen tyckas något svåröverskådlig, en liknande bild som om Lok finns även om Sachsen Leipzig:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:FC_Sachsen_Leipzig_grafische_Historie.png

Zentralstadion är vad man kallar "båda" arenorna, för de som inte föredrar Red Bull-Arena då. Det var för övrigt på Zentralstadion som Fritz Walter gjorde det legendariska "Jahrhunderttor". Som första västtyska lag fick Kaiserslautern spela en vänskapsmatch mot ett östtyskt lag, Wismut Aue. Matchen lades dock på grund av det stora intresset på Zentralstadion i Leipzig. Det sägs att så många som 120 000 var på plats på arenan och att 300 000 biljettförfrågningar kom in till Aue (500 000 Dortmund-fans ansökte om biljetter till CL-finalen). Överlag har folk berättat att det rådde en slags broderlig tysk stämning under matchen vid ett tillfälle när det annars var väldigt spänst mellan väst och öst. Kaiserslauterns Gerhard Ahrens beskrev det så här: "Så väl vårat mannskap som Wismut Aues blev enormt firade och det märktes redan då att vårt land helt enkelt inte skulle gå att dela."

Matchen slutade 5:3 men åskådarna diskuterade inte något annat än Fritz Walters fantastiska mål. Efteråt berättade åskådarna att bara det målet gjorde det värt att gå på matchen och Ahrens beskrev det som att en våg gick igenom alla de 120 000 åskådarna när målet gick in, han kan fortfarande se det framför sig när han stänger ögonen. Tyvärr finns ingen film men målet beskrev som att han dök framåt, nästan ståendes på händer, drämde han sedan till bollen med en klackspark.

Fin historia har den, Zentralstadion i Leipzig. Får se hur historien nu utvecklas med RBL.
Citera
2013-06-14, 17:06
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

Instämmer med tidigare skribenter. Trevliga inlägg. Välkommen i tråden från mig också. I Leipzig var jag 1990, ca ett halvår efter murfallet. Deprimerande, men folk var glada då. På tågresan upp till Berlin blev vi pga nåt Deutsche Reichbahn problem strandsatta strax utanför Leipzig i nån by som hette Neuwiederitzsch (som vi genast döpte om till Neu-vidrigt). Ännu mer deprimerande tills vi upptäckte en driftig man som förstått de nya tiderna och öppnat en "Getränkemarkt" i sitt garage. Dagen var räddad...... För övrigt gjorde väl Lokom...VfB.... Leipzig nåt år i Bundesliga bara lite senare?
Citera
2013-06-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Vet inte om du följde Toni något under hans tid i Bayern och jag tycker att dom påminner lite om varandra, en riktigt bra förmåga att står på rätt ställe hela tiden.
Gillade Toni mycket under hans tid i klubben och tyvärr så hamnade han i frysboxen av den arrogante Holländaren.
Ett klipp på hans första 17 mål i Bayern. http://www.youtube.com/watch?v=z4yr4I5vLPs
Ett klipp med Gomez. http://www.youtube.com/watch?v=LfBruB2AE5A

Men dom två tillsammans på topp hade varit skitkul att se.

Citat:

Angående Fiorentina såg jag att de värvat gamle Joaquin (Betis, Valencia och sist Malaga). Han skulle passa Gomez, som ju är rätt hygglig på inspel/inlägg från en kantspelare.

Jag följde honom inte så mycket då han gick till Bayern, dock innan när han toklevererade i Fiorentina. Toni har några år på nacken nu och är inte lika bra nu som då, vilket kanske inte är så konstigt. Man kan dock inte annat än njuta när man ser honom göra mål och han utför den patenterade målgesten. Särskilt denna säsongen då hans första barn dog vid förlossningen i juni, verkligen starkt av honom att ändå göra en så pass bra säsong som han ändå gör med tanke på omständigheterna.

Det blir en galen högerflank nu för Viola. Inför denna säsongen lånade de högerbacken/högeryttern Cuadrado från Udinese med köpoption. Visade sig bli en av säsongens bästa spelare, och en av de absolut viktigaste spelarna för Fiorentina. Köpoptionen utnyttjades (enligt 4522 men jag litar på det). Tänk nu när man kryddar med Joaquin, en kant som kommer sätta skräck i alla försvarande vänsterkanter i Italien.

Apropå något helt annat. Har de senaste dagarna gått en kurs med jobbet, då var det några tyskar med på kursen. Diskussionerna ledde allt som oftast in på fotboll. Dessa herrar jobbade båda i München, men åtminstone den ena kom någon annanstans ifrån och höll stenhårt på Kaiserslautern. Något jag noterade var hur han hela tiden klankade ned på Bayern München, allt från atmosfär i arenan, fansen mm. Är det någon särskild rivalitet mellan Kaiserslautern och Bayern, eller var hans slentrianmässiga sågningar obefogade (det kanske de var i alla fall )?
Senast redigerad av Pellebelle 2013-06-14 kl. 19:43.
Citera
2013-06-14, 20:41
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Apropå något helt annat. Har de senaste dagarna gått en kurs med jobbet, då var det några tyskar med på kursen. Diskussionerna ledde allt som oftast in på fotboll. Dessa herrar jobbade båda i München, men åtminstone den ena kom någon annanstans ifrån och höll stenhårt på Kaiserslautern. Något jag noterade var hur han hela tiden klankade ned på Bayern München, allt från atmosfär i arenan, fansen mm. Är det någon särskild rivalitet mellan Kaiserslautern och Bayern, eller var hans slentrianmässiga sågningar obefogade (det kanske de var i alla fall )?

För mig som utomstående Bayernsupporter är det en ganska kul och intressant historia.

Bayern är Kaiserslauterns ärkefiende på fotbollsplanen, förr brukade aldrig FCB vinna en match där. Det gick så illa att man slutade spela med de vanliga bortadräkterna utan tog fram en speciell tröja som bara användes borta mot dem. Men detta var på den tiden, 70-80-tal, då Kaiserslautern var riktigt bra. Numera så brukar man vinna i sina vanliga bortatröjor.

Detta har dock varit en lite ensidig ärkefiendskap, för Bayern München så är Nürnberg mer en sådan för att inte tala om 1860, framförallt förr då de var bra.

Orsaken;
Efter Napoleonkrigen så ommöblerades den tyska kartan, vissa stater försvann och andra fick då nya områden. En sådan förändring var att kungariket Bayern tilldelades just det område där Kaiserslautern ligger. Det blev en liten bayersk enklav på Rhenlandet helt enkelt. Tyskland såg ju ut som ett lapptäcke på den tiden, men efter det kriget så blev det lite färre bitar, så att säga.

Detta bestod ända till att hela Tyskland omskapades efter andra världskriget, då de nuvarande delstaterna bildades. Kaiserslautern och området kring hade innan varit någon form av inom-tysk bayersk koloni kan man skämtsamt säga.

Så denna, givetvis konstruerade, fiendskap från K’Lauterns sida är egentligen inte riktad mot enbart FC Bayern utan mot alla lag från den forna ”kolonialhuvudstaden”. Deras naturliga ”fiendeklubb” Saarbrücken” har alltid varit för kass. Personligen ser jag det som en kul grej och inget att ta på allvar. Lite charmigt att blanda fotboll och gammal historia som de gjort. Det tråkiga var bara att de alltid vann sina hemmamatcher.

Men visst finns det massor med tyskar som ogillar Bayern München, både den minst och mest populära klubben i landet på samma gång. Det är ju därför man är så utsatt både som spelare och anhängare på ett sätt som nog inte de flesta vanliga svenska fotbollsfansen förstår. Devisen "Euer Hass ist unser Stolz" har en grund och ett motiv.

Nu tror jag att Dortmund håller på att bygga upp en liknande "hatbas", men det är nog den klubben för dum för att inse.
Citera
2013-06-14, 21:03
Medlem
Ewrus avatar
Om jag fattat det hela rätt lottas cupen imorgon kl 18? Någon som är bättre på tyska som kan verifiera? http://www.dfb.de/news/de/d-dfb-pokal/dfb-pokalauslosung-am-15-juni-in-der-ard/44017.html
Citera
2013-06-14, 21:10
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Om jag fattat det hela rätt lottas cupen imorgon kl 18? Någon som är bättre på tyska som kan verifiera? http://www.dfb.de/news/de/d-dfb-pokal/dfb-pokalauslosung-am-15-juni-in-der-ard/44017.html

Stämmer mycket bra det! Är rekordfå 3.liga lag som är med i år, istället har vi en rad lag från lägre ligor. En del intressanta och traditionsrika faktiskt! BFC Dynamo, Victoria Hamburg, Dramstadt, Fortuna Köln, Eintracht Trier, Magdeburg, RBL..

Dresden misslyckades för övrigt med sitt senaste överklagandena och är därmed slutgiltigt diskvalificerade.
Citera
2013-06-14, 21:19
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Stämmer mycket bra det! Är rekordfå 3.liga lag som är med i år, istället har vi en rad lag från lägre ligor. En del intressanta och traditionsrika faktiskt! BFC Dynamo, Victoria Hamburg, Dramstadt, Fortuna Köln, Eintracht Trier, Magdeburg, RBL..

Dresden misslyckades för övrigt med sitt senaste överklagandena och är därmed slutgiltigt diskvalificerade.
Då funkar min tyska lite iaf...

Bra med få 3.liga lag, de har ju slagit ut Bremen de senaste 2 åren... Fast nu är det ju dock Bremen som borde vinna, då de vunnit var 5e år, 94, 99, 04, 09
Citera
2013-06-14, 21:21
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ewru
Då funkar min tyska lite iaf...

Bra med få 3.liga lag, de har ju slagit ut Bremen de senaste 2 åren... Fast nu är det ju dock Bremen som borde vinna, då de vunnit var 5e år, 94, 99, 04, 09

Det är ju pokal, så varför inte, vad som helst kan hända.

Såg nu att laas var avstängd. Fick mig att fundera över de vi tappat över tid, undrar var borjeboy och Fabioaugusto håller till nu för tiden?
Citera
2013-06-15, 03:10
Medlem
Stivalis avatar
Klart att både Fritz Walters & Jürgen Sparwassers nämnda mål kan ha haft stor själslig betydelse. Med "själslig" menar jag alltså att betydelsen har med mer än krasst resultat att göra. Dock så var Walters mål i en vänskapsmatch & finns tydligen inte på film & vid Sparwassers mål i VM-74 så bör det ju tilläggas att Västtyskland redan var vidare ur gruppen. Visst, målet gjorde så att DDR vann gruppen men Västtyskland vann ju lite mer än så som ni vet....

Därför vill jag framhäva ett annat mål som nog hade oerhört stor betydelse ur mer än resultatsynpunkt. Nämligen...

Citat:
Deras naturliga ”fiendeklubb” Saarbrücken” har alltid varit för kass.

Ja, det är faktiskt en Saarbrücken-spelare jag tänker på. VM 1994, USA-Schweiz, Eric Wynalda. Han hade slagit igenom stort hos Saarbrücken & blev utsedd till bästa nykomling i Bundesliga 92/93. Laget kom visserligen sist men han fortsatte briljera 93/94 & blev utsedd till bästa spelare i Bundesliga 2. USA hade här fått sin första fixstjärna i fotboll.

USA är ju världens mäktigaste nation men fotbollen hade alltid varit en uddasport där. Ni måste betänka att de var urkassa & att den stora massan fullständigt gav fan i fotboll. 1994 fick man dock arrangera VM & sporten skulle nu äntligen få synas i rampljuset. När USA gjorde entré i mästerskapet mot Schweiz anar jag att väldigt många människor såg sin första fotbollsmatch. Kanske är det den fotbollsmatch som faktiskt haft flest "förstagångstittare"?

Vad händer? Jo, Eric Wynalda skruvar in en av de värsta frisparkar man sett. Att sätta bollen i klykan är ju perfektionen inom frisparkar. Han skruvar in lädertrasan i klykan med millimeter-precision. De som aldrig sett en match trodde kanske att sånt händer jämt. Bättre reklam för sporten är svårt att göra.

Bundesliga-fantaster invänder kanske mot att jag skriver att Wynalda var USA:s första fixstjärna. Thomas Dooley kan dock knappast räknas som en fixstjärna på någon planet. En Guido Buchwald-typ vars främsta styrka ligger i markeringsspel kan inte marknadsföra sporten. Har dessutom läst att Dooley talade knagglig engelska så någon jänke var han knappast bara för att hans farsa tjänstgjorde för US Army.

Det som behövs för att stärka sporten är en ung, snygg lirare med extrem skicklighet som kliver fram & gör något fantastiskt när strålkastarljuset är som starkast. Eric Wynalda!!
Citera
2013-06-15, 12:02
Medlem
motvalls avatar
För en sådan som mig går börjar tankarna fladdra iväg till det kalla kriget när Kaiserslautern och Leipzig diskuteras efter varandra, nämns så amerikaner och DDR så är jag fast i de tankebanorna.

Varför, jo låt mig börja med Kaiserslautern, lite av en relik från just det kalla kriget. Den staden kan nästan sägas vara amerikansk och inte tysk, med så mycket militär personal som finns i omgivningarna. Mest känd är väl flygbasen Ramstein, men det finns flera andra anläggningar kvar ännu. Är en surrealistisk syn att i ett land, Tyskland, se människor i uniform från ett annat, USA. (Detta tycker jag som ändå är uppväxt under 70-80-talen, besökt både BRD och DDR många gånger samt gjort lumpen ute på en skärgårdsö bakom ett par kanoner riktade österut. Hur märkligt ska då detta inte vara för er som är yngre?)

Hur många jänkare som fanns där under det kalla kriget vet jag inte, men wiki säger att det ännu finns ca 50 000 där. Då detta är en stad med ca 100 000 invånare förstår ni hur påtaglig närvaron är. Ska vara den största koncentrationen militärer som USA har utanför sitt eget land. Allt uppbyggt under just det kalla kriget. Lite konstigt att det finns kvar, det kriget är väl över?

Så att det har funnits spelare från USA, eller med en förälder därifrån, i stadens eller grannstädernas fotbollsklubbar är inte så märkligt, med en så påtaglig amerikansk närvaro. Många har säkert växt upp där, dessutom så lär man utan problem kunna få tag på alla slags märkliga amerikanska varor i orten, delikatesser som Rootbeer, lönnsirap, JellyBeans och annat de slänger i sig. Antagligen har också många amerikaner lärt sig förstå riktig fotboll där, har ju en avart annars hemma.

Fotbollskulturen har alltid varit mycket stark i denna stad, märkligt att en ort med 100 000 invånare kan ha ett publiksnitt på kring 40 000 sedan hur länge som helst. Har varit på Fritz-Walterstadion en gång och tittat, fin arena, ganska tight eller vad man ska säga och en härlig stämning. Dessutom ligger den väldigt nära järnvägsstationen, så det är lätt att hitta dit. Som svensk med minnen av både Ronnie Hellström och Torbjörn Nilsson i klubben kändes det nödvändigt att göra ett besök, Bundesliganörd som man är.

Nu blev inlägget så långt att jag får återkomma till Leipzig i nästa.
Citera
2013-06-15, 13:27
Medlem
motvalls avatar
Del 2

Leipzig, det var länge sedan jag var där, mitt mest påtagliga minne av staden är sommaren 1989. Just det, året då muren föll.

Var på genomresa till Prag och passade på att stanna. Hade varit i DDR ett par gånger tidigare och var ”van” vid de lite omständiga procedurerna som krävdes för att få åka till landet. Man måste ha visum, ett besök på ambassaden i god tid innan var alltså nödvändigt, så måste man ha alla hotell bokade i förväg av DDR:s turistbyrå och hela reserutten noga nedskriven och godkänd. Att på något sätt bryta mot denna var inte tillåtet. (Hade en annan resa på väg till Wien med tågbyte i Dresden, försökt mig på en liten promenad i stan, men blivit stoppad utanför stationen och eskorterad tillbaks dit av beväpnad polis. Detta eftersom vi saknade tillstånd att besöka staden, hade bara ett transitvisum och fick bara vistas på själva stationen.)

Men den här gången så gick allt mycket lättare, tjänstemannen på ambassaden var riktigt trevlig (inte direkt standard bland DDR:s extremt byråkratiska Gestapotyper.) Alla stämplar och papper ordnades snabbt och vi fick utan problem tillåtelse att göra en avstickare under resan till Potsdam för att besöka slotten där. Alla blev lite förundrade, men tänkte mest att det nog mest var en slump med detta bemötande.

Väl framme i DDR så blåste vi förbi alla Trabanter på en sliten östtysk Autobahn och hamnade efter lite äventyr i Leipzig. Detta var mitt första besök i staden och några saker slog mig omgående, dels att staden inte var så sönderbombad, men däremot väldigt sliten, dels att stämningen var helt annorlunda än i Östberlin. Mycket mer avslappnad och normal, i huvudstaden så kände man alltid sig bevakad som utländsk besökare.

Efter att ha strosat omkring lite i staden och bl a besökt ett par kyrkor så hamnade vi på en kneipe. Inte var det mycket av kvalitet som producerades av DDR, men öl kunde man göra. Efter ett par pils så började vi prata med omgivningen. Detta att tala tyska var något man alltid var lite försiktig med annars, så fort det dök upp någon gränspolis, tullare, milis eller polis så ”glömde” man den direkt och övergick till engelska för att visa att man var en dum svensk turist som inget begrep. Men där och då kändes stämningen annorlunda.

Kom i samspråk med ett par invånare och hamnade ganska snart in på ett favoritämne, fotboll. Mina kunskaper om östtysk fotboll var ganska begränsade, men mindes att de vunnit mot Västtyskland i VM 1974, som ju nämnts tidigare här. ( Målskytt var förresten Jürgen Sparwasser om jag inte minns fel.) De visade sig att våra samtalspartner inte alls hållit på DDR i den matchen utan på BRD. De gillade alltså inte alls sitt ”eget” landslag! Vidare visade de sig vara fans av just Lokomotiv Leipzig och förklarade att detta minsann var en riktig fotbollsklubb till skillnad från de flesta andra. Det var där jag lärde mig att vissa lag, som Dynamo Berlin, tillhörde maktapparaten/Stasi/polisen medan andra som Lokomotiv eller Union inte gjorde detta.

Vi skildes och vår resa gick vidare. En sak som slog oss var att alla vägar söderut verkade fulla av östtyska Trabanter, en del hade egna hemsnickrade släp med sig. De verkade vara på väg någonstans på semester eller så.
Senast redigerad av motvall 2013-06-15 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in