Resultat: .
0%
röster
2013-09-02, 07:42
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Menade Kejsardömet Tyskland. Det här med att gräva i Tysk-romerska rikets historia med alla 500 medlemsstater och hitta Bundesliga-kopplingar överlåter jag till er lite mer luttrade rävar. :D

Dock har ju även Dortmund varit en fri riksstad så om Nürnberg räknas så borde även Dortmund räknas.

Oj glömde att även Dortmund haft status som fri riksstad. De var ju så många och de flesta rena småstäder på den tiden, likt just Dortmund.

Städerna jag nämnde var däremot ”storstäder” och på ett helt annat sätt mäktiga. inte minst ekonomiskt. De hade råd och möjlighet att försvara sin självständighet, något som även drabbade Sverige, förresten. ”Vi” försökte införliva Bremen med vårt rike under stormaktstiden, men gick bet. Hade fått dess omnejd Bremen-Verden efter 30-åriga kriget. Vet inte exakt var gränsen mellan staden Bremen och det svenska Bremen-Verden gick, men det är möjligt att Weserstadion ligger på gammal svensk mark 1648-1719!

Vad exakt en riksstad var kunde variera, speciellt efter några hundra år. Fanns många och olika slags rättigheter/skyldigheter i det heliga romerska riket av tysk nation. En märklighet var att inte bara furstar och biskopar kunde styra egna länder inom riket utan även abbotar och riddare. Ett kloster kunde alltså vara ett självständigt land. Dessa var dock inte ärftliga till skillnad från en riddares gods.

Det är därför möjligt, men definitivt inte säkert, att några små delar/tomter i någon annan tysk stad med lag i BL också varit "självständigt". Men då inte som ett egentligt land, utan som en riddares gods eller ett kloster. Rörigt - Ja.:D
Citera
2013-09-02, 08:04
Medlem
cyberkalles avatar
Bayerns nya bortaställ i lederhosenstil är bara för coola.
http://www.youtube.com/watch?v=Cxb7JoZf6R4

En liten fanfilm från i fredags, enligt rapporter från nära och kära som var där så var det härlig stämning på Bayernfansen under hela matchen.

https://www.youtube.com/watch?v=OJGZP7z_bFg

Landslagsuppehållet kom rätt lägligt i år och hoppas nu Martinez och Schweini får ordentligt med vila.

Bayern spelade ytterligare en Benefizspiel igår för dom drabbade i översvämnings området.
Citera
2013-09-02, 10:39
Medlem
cyberkalles avatar
Många hävdade att Ramires röda var felaktigt men bara påhoppet på Götze som nu är långtidsskadad tack vare detta var värt ett rött. http://www.youtube.com/watch?v=W-17JLc0jKw
Citera
2013-09-02, 10:48
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Många hävdade att Ramires röda var felaktigt men bara påhoppet på Götze som nu är långtidsskadad tack vare detta var värt ett rött. http://www.youtube.com/watch?v=W-17JLc0jKw
Nu tycker jag inte att det är så mycket att diskutera egentligen, de som tycker att Ramires röda är felaktigt har ju ingen koll på fotboll. I mina ögon hade Ramires kunnat få ett andra gult kort i 2-3 tidigare situationer och tacklingen på Götze är snarare orange eller röd direkt än vad den är gul. Jag om någon är för ett tufft spel och att domaren ska tillåta mycket närkampsspel. Jag ser egentligen inget större problem med höfttacklingar eller annat gruff, men den här typen av tacklingar när spelare i hög fart kastar sig in i dueller med dobbarna först är den typen av tacklingar som kan avsluta karriärer om det vill sig illa. Säg att Götze haft all vikt på benet han får tacklingen och att dobbarna fastnat i gräset, då hade fotleden mycket väl kunnat vara av helt och hållet. Tycker situationen tydligt visar hur dåligt omdöme Ramires har då han inte visar någon som helst respekt för sina motspelares säkerhet. Hade han däremot sprungit rakt in i Götze och tagit honom "på kropp" hade jag kunnat nöja mig med frispark.
Citera
2013-09-02, 12:16
Medlem
motvalls avatar
Lite transfers från Bundesliga inför sista dagen;

Wolfsburg är på väg att ytterligare minska sin gigantiska spelartrupp, Hasari ser ut att vara på väg till FC Köpenhamn i någon form. Japanen Makoto Hasebe försvinner också, går till FC Nürnberg. En annan är Patrick Helmes som flyttar hem till Köln. Cigerci verkar vara på väg till Hertha (som ju fick Baumjohann långtidsskadad nyss). Tidigare har också Rasmus Jönsson lånats ut till Aalborg, om ni glömt det.

Arnautovic lämnar som sagt var Bremen för Stoke. Lite tråkigt men inte oväntat, utom då just Stoke. Österrikaren har haft lite problem i klubben och blev avstängd pga sitt beteende under förra säsongens slutomgångar. Är ju en strulpelle.

Haggui ser ut att lämna Hannover för Stuttgart. Att någon tror att en av H96:s backar kan förstärka ett lag är för mig obegripligt, laget har släppt in drösvis med mål de senaste säsongerna.

Vad som händer med Kyrgiakos Papadopoulos i Schalke är ännu lite oklart, det ser ut som han stannar. Var ju skadad större delen av förra säsongen, så det vore nog klokast för honom och klubben. En som däremot borde lämna S04 är killen med det sköna namnet, Tranquillo Barnetta. Sägs att Frankfurt är intresserade. I så fall förenas han med en landsman som också har ett skönt namn, Pirmin Schwegler.

Uppgifterna om att Stuttgart skulle värva Vilson från Palmeiras verkar inte stämma, klubben/Bobic förnekar övergången.

Mainz har gjort klart med en okänd bulgar, Todor Nedelev. Klubben/Tuchel brukar vara duktig på att utveckla spelare, så han kanske blir något i framtiden.

Augsburg har skrivit kontrakt med en ny asiat, Hong Jeong-Ho från Sydkorea. Förra säsongen var ju både Ji och Koo där på lån.
Citera
2013-09-02, 18:49
Medlem
cyberkalles avatar
Martinez blir nog borta ett längre tag opereras imorgon
http://www.tz-online.de/sport/fc-bayern/javi-martinez-muss-wohl-unters-messer-3089874.html
Citera
2013-09-02, 18:53
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Martinez blir nog borta ett längre tag opereras imorgon
http://www.tz-online.de/sport/fc-bayern/javi-martinez-muss-wohl-unters-messer-3089874.html
Kanske läge att bredda truppen. Plockar man in Rode redan nu?
Citera
2013-09-02, 19:05
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Kanske läge att bredda truppen. Plockar man in Rode redan nu?
Från att ha haft Europas mest välfyllda och starkaste mittfält så ser det riktigt mörkt ut just nu.

Blir Schweini dessutom borta då är det illa.

Rode hade varit bra nu och så lät det inte för några veckor sedan.

Edit: Inte ens jag hade velat ha in honom
Citera
2013-09-02, 19:58
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Arnautovic lämnar som sagt var Bremen för Stoke. Lite tråkigt men inte oväntat, utom då just Stoke. Österrikaren har haft lite problem i klubben och blev avstängd pga sitt beteende under förra säsongens slutomgångar. Är ju en strulpelle.
Förutom att vara strulig är han en humörsspelare, dålig dag och lite motgång och det blir total katastrof. Han är dessutom oförmögen till att göra mål. Men När det funkar är han riktigt bra ute på kanten. Bremen verkar fått 3 000 000 € för honom. Problemet är att Bremen redan innan behövdes mittfältet förstärkas.

Man har även sålt Hartherz samt lånat ut Wurtz (som förhoppningsvis ska bli bra i framtiden).

Allt som allt ser det mörkt ut för Bremen för tillfället...
Citera
2013-09-02, 20:40
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
[b]

Haggui ser ut att lämna Hannover för Stuttgart. Att någon tror att en av H96:s backar kan förstärka ett lag är för mig obegripligt, laget har släppt in drösvis med mål de senaste säsongerna.
Förstår inte heller vad Stuttgart ska med honom till. Han platars i alla fall inte i Hannover längre och jag har mycket svårt att tänka mig att han skulle tillföra Stuttgarts försvar något.
Citera
2013-09-03, 08:16
Medlem
cyberkalles avatar
Många röda sjukdomskryss på viktiga spelare: http://www.transfermarkt.de/de/fc-bayern-muenchen/startseite/verein_27.html

Hoeneß vann första omgången i skattemålet.

Tycker lite synd om Stoke som får dras med ett av Bundesligas största egon genom tiderna.

Blev en lugn sista dag på transfermarknaden i BL.
Bayern värvade minst antal spelare(5) men dock dom dyraste.
Wolfsburg 23st under detta fönster men släppte 25st

http://www.transfermarkt.de/de/1-bundesliga/transferbilanz/wettbewerb_L1.html
Senast redigerad av cyberkalle 2013-09-03 kl. 08:49.
Citera
2013-09-03, 09:04
Medlem
motvalls avatar
Mannen med sidenskarfen, ungraren Pal Csernai, som var Bayerns tränare mellan 1978 och 1983 har avlidit, 80 år gammal. Någon klubblegend som Udo Lattek var han nog inte, eller vad säger du kalle? Men han tog klubben till ett par mästerskap och en förlorad CL-final (då Europacupen).

-------
Supertrist med så många skador hos Bayern, speciellt Martinez och de eventuella hos Schweinsteiger. Hur ser det ut med Kirchhoff, någon som vet?

Brukar inte gilla dessa landslagsuppehåll, men denna gång kom det rätt lägligt. Om varken Schweini, Kirchhoff, Martinez eller Thiago kan spela, vem tar Pep in då? Lahm?? Höjbjerg??

-------
Hände som vanligt inget sista dagen i det tyska transferfönstret, annat än det jag nämnde i mitt förra inlägg. Att några överflödiga spelare byter klubb eller lånas ut i sista sekunden är inget att reagera på. Men att stora klubbar inte lyckats ordna sina nya stora värvningar på månader är något man egtentligen bara kan skaka på huvudet åt. En slags engelsk sjuka det där, som det är klokt att undvika.

Visst får klubben/övergången stor mediauppmärksamhet, men vad är sådant värt egentligen? Det är ju resultaten på planen som gäller!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in