Citat:
Menade Kejsardömet Tyskland. Det här med att gräva i Tysk-romerska rikets historia med alla 500 medlemsstater och hitta Bundesliga-kopplingar överlåter jag till er lite mer luttrade rävar. :D
Dock har ju även Dortmund varit en fri riksstad så om Nürnberg räknas så borde även Dortmund räknas.
Dock har ju även Dortmund varit en fri riksstad så om Nürnberg räknas så borde även Dortmund räknas.
Oj glömde att även Dortmund haft status som fri riksstad. De var ju så många och de flesta rena småstäder på den tiden, likt just Dortmund.
Städerna jag nämnde var däremot ”storstäder” och på ett helt annat sätt mäktiga. inte minst ekonomiskt. De hade råd och möjlighet att försvara sin självständighet, något som även drabbade Sverige, förresten. ”Vi” försökte införliva Bremen med vårt rike under stormaktstiden, men gick bet. Hade fått dess omnejd Bremen-Verden efter 30-åriga kriget. Vet inte exakt var gränsen mellan staden Bremen och det svenska Bremen-Verden gick, men det är möjligt att Weserstadion ligger på gammal svensk mark 1648-1719!
Vad exakt en riksstad var kunde variera, speciellt efter några hundra år. Fanns många och olika slags rättigheter/skyldigheter i det heliga romerska riket av tysk nation. En märklighet var att inte bara furstar och biskopar kunde styra egna länder inom riket utan även abbotar och riddare. Ett kloster kunde alltså vara ett självständigt land. Dessa var dock inte ärftliga till skillnad från en riddares gods.
Det är därför möjligt, men definitivt inte säkert, att några små delar/tomter i någon annan tysk stad med lag i BL också varit "självständigt". Men då inte som ett egentligt land, utan som en riddares gods eller ett kloster. Rörigt - Ja.:D
Han platars i alla fall inte i Hannover längre och jag har mycket svårt att tänka mig att han skulle tillföra Stuttgarts försvar något.