Resultat: .
0%
röster
2015-04-26, 19:26
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
25 jävla titlar sug på den JonnyHummels.

Vi är bäst helt enkelt tredje titeln i rad men gör vi det som ingen mäktat med ta fyra på raken.

Eh. Ja, vad ska jag säga kompis.

Det är där Dortmund befinner sig som Bundesliga andas och pulserar. Det vet alla. I år är 7:e platsen den nya ligatiteln.
Citera
2015-04-26, 19:31
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Eh. Ja, vad ska jag säga kompis.

Det är där Dortmund befinner sig som Bundesliga andas och pulserar. Det vet alla. I år är 7:e platsen den nya ligatiteln.

Hahaha bra svar.
Citera
2015-04-26, 19:56
Medlem
motvalls avatar
Citat:
25 jävla titlar

Vi är bäst helt enkelt tredje titeln i rad men gör vi det som ingen mäktat med ta fyra på raken.

Vissa saker får man aldrig nog av, men måste erkänna att det känns roligare när man blir mästare på planen istället för i soffan.

Bayern har vunnit tre år i rad fyra perioder nu; 1972-74, 1985-87, 1999-2001 samt de tre senaste.

Som Bundesliga ser ut i dag ser jag egentligen bara ett hot för en titel nästa år och det är ett förstärkt Wolfsburg (behöver dels behålla sin bästa spelare samt förstärka med en eller två klassanfallare). BVB lär ”bygga om”, Bayer är Neverkusen och varken Gladbach eller Schalke har tillräckligt bra spelare.

Citera
2015-04-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Vissa saker får man aldrig nog av, men måste erkänna att det känns roligare när man blir mästare på planen istället för i soffan.

Bayern har vunnit tre år i rad fyra perioder nu; 1972-74, 1985-87, 1999-2001 samt de tre senaste.

Som Bundesliga ser ut i dag ser jag egentligen bara ett hot för en titel nästa år och det är ett förstärkt Wolfsburg (behöver dels behålla sin bästa spelare samt förstärka med en eller två klassanfallare). BVB lär ”bygga om”, Bayer är Neverkusen och varken Gladbach eller Schalke har tillräckligt bra spelare.

Bundesliga kommer bli som Ukrainska ligan. Bayerns ekonomiska resurser gör det omöjligt för andra lag att utmana, nu är gapet så stort att det inte skall vara möjligt. Visst kanske någon klubb kan utmana något år eller så, men de kommande 10 åren kommer nog Bayern plocka 8 utav 10 BL-titlar minst. Det betyder däremot inte att ligan i sig kommer tappa i kvalitet, tvärtom så kommer Bundesliga nog vara nummer 1 i framtiden.

Alltså, gapet mellan de övriga Tyska lagen och Bayern är nog som de Spanska giganternas och de övriga klubbarna i La Liga. Visst har Bayern alltid varit överlägsen ekonomiskt i Tyskland, men nu är det på en annan nivå. Tänk på att Bayern får in mer pengar ifrån sponsorer än alla klubbar i världen, så rent kommersiellt är det den mest populära klubben.

Jag kanske överdriver, men lite så känner jag just nu.
Citera
2015-04-26, 20:10
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Finns ingen utmanare nästa säsong såvida inte Bayern imploderar och går isär inifrån.

Annars är även nästa säsongs mästare helt klar redan nu.
Citera
2015-04-26, 20:55
Medlem
Zog Ruless avatar
Grattis till Pep och Bayern även om ligatiteln nästan kändes som en formsak den här säsongen. Har svårt att se någon tung utmanare till dem nästa säsong och Bayern kommer knappast vara sämre.
Citera
2015-04-26, 22:42
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Bundesliga kommer bli som Ukrainska ligan. Bayerns ekonomiska resurser gör det omöjligt för andra lag att utmana, nu är gapet så stort att det inte skall vara möjligt. Visst kanske någon klubb kan utmana något år eller så, men de kommande 10 åren kommer nog Bayern plocka 8 utav 10 BL-titlar minst. Det betyder däremot inte att ligan i sig kommer tappa i kvalitet, tvärtom så kommer Bundesliga nog vara nummer 1 i framtiden.

Alltså, gapet mellan de övriga Tyska lagen och Bayern är nog som de Spanska giganternas och de övriga klubbarna i La Liga. Visst har Bayern alltid varit överlägsen ekonomiskt i Tyskland, men nu är det på en annan nivå. Tänk på att Bayern får in mer pengar ifrån sponsorer än alla klubbar i världen, så rent kommersiellt är det den mest populära klubben.

Jag kanske överdriver, men lite så känner jag just nu.

Det vore intressant att höra resonemanget till att tyska ligan är en blivande Europa-etta. Jag kan varken se tendenser i spel, spelare eller resultat. Den tyska framgångssagan med sin ungdomssatsning har andra länder tagit efter. Likaså tycker jag inte lika många unga extremt lovande spelare dyker upp. Vem är nya Götze? Reus? Muller? Kroos?

Det revolutionerande fartspelet blandat med en god teknisk nivå är inte längre unikt. Det är inte längre samma konkurrensfördel.

Tittar man på resultat och klubbmässiga projekt så är man i en mellanperiod snarare än att man är på väg uppåt. Wolfsburg har förvisso något på gång, men de stora klubbarna Leverkusen och Schalke står och stampar en aning. Gladbach har gjort bra resultat i år, men truppmässigt är det inget som skrämmer. Dortmund bygger om, och stora klubbar som Stuttgart och HSV gör inget vettigt med sitt kapital.

Och visst kan man dra fram ekonomiska argument samt peka på fina publiksiffror, men det är bara en grund att stå på. Det största egentliga problemet jag ser för tysk ligafotboll de kommande åren är attraktionskraften för lagen under Bayern (och kanske Dortmund och Wolfsburg). Var finns de utländska importerna av högsta kvalitet? Jag har svårt att hitta dem. Mycket av det tillskrivs nog att man är duktiga på att scouta områden som inte får fram tillräckligt många högkalibriga spelare. Man är tittar gärna mot Schweiz, Österrike och Polen. Det är krasst sett inga större fotbollsnationer.
Citera
2015-04-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Det vore intressant att höra resonemanget till att tyska ligan är en blivande Europa-etta. Jag kan varken se tendenser i spel, spelare eller resultat. Den tyska framgångssagan med sin ungdomssatsning har andra länder tagit efter. Likaså tycker jag inte lika många unga extremt lovande spelare dyker upp. Vem är nya Götze? Reus? Muller? Kroos?

Ja, du har Max Mayer och Leroy Sane som bägge två har potential att bli lika bra som Reus och Götze. Det är lite kul att du säger så, trots att Leroy Sane redan som 19 åring gått in och dominerat mot Real Madrid. Arnold, Brandt, Draxler med flera kanske inte kommer nå den yttersta toppen, men de kan bli riktigt bra.

Citat:
Och visst kan man dra fram ekonomiska argument samt peka på fina publiksiffror, men det är bara en grund att stå på. Det största egentliga problemet jag ser för tysk ligafotboll de kommande åren är attraktionskraften för lagen under Bayern (och kanske Dortmund och Wolfsburg). Var finns de utländska importerna av högsta kvalitet? Jag har svårt att hitta dem. Mycket av det tillskrivs nog att man är duktiga på att scouta områden som inte får fram tillräckligt många högkalibriga spelare. Man är tittar gärna mot Schweiz, Österrike och Polen. Det är krasst sett inga större fotbollsnationer.

Ekonomi och bra management = succé

Bayern har starkare ekonomi än Barcelona, United och Real, om man väger in allt - som eget kapital, likviditet, skulder o.s.v. Wolfsburg, Dortmund, Leverkusen å Schalke har starkare ekonomi än Spanska och Italienska toppklubbar. Leverkusen och Wolfsburg är dessutom uppbackade av företag som kan pumpa in stora pengar i klubbarna.

Tyskland är Europas starkaste ekonomi, Tyska industrin är världens starkaste, reallönerna kommer stiga de kommande åren, Tyska banker är bland de mest kapitalstarkaste i hela västvärlden. Dessa faktorer skall man inte underskatta. Det finns alltså mer resurser till ökade sponsorer, krediter till investeringar, högre biljettpriser p.g.a ökad levnadsstandard o.s.v. Hur ser det ut för Italien och Spanien i framtiden? du har ju Real, Juventus och Barcelona som är globala giganter, men de andra lagen påverkas av den lokala ekonomin.

Wolfsburg har värvat Luiz Gustavo, De Bruyne, Schürrle

Dortmund klippte Reus framför ögonen på Bayern, utöver det så har du Mkhitaryan, Sahin, Kagawa, Immobile

Det är ändå hyfsade namn? de allra största namnen hamnar inte i Juventus eller PL, de hamnar oftast i Real, Barcelona eller Bayern. Så du har ett lag som roffar åt sig de finaste som finns, medan toppen under värvar bra spelare, men inte de allra bästa kanske. Så visst har Bundesliga potential att bli nummer 1.
Citera
2015-04-27, 06:39
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Det vore intressant att höra resonemanget till att tyska ligan är en blivande Europa-etta.

Det här är generellt inget som bekymrar tyskarna. Om någon påpekar att t.ex. PL är bättre än Bundesliga så rycker de bara på axlarna och säger att det inte intresserar dem. De flesta i Tyskland är överens om att låga biljettpriser är att föredra framför att ha många dyra importspelare i ligan.

Men jag håller med om att det är problematiskt att Bayern är så överlägsna. Vem vet, kanske Red Bull Leipzig blir nästa lag att bryta Bayerns mästarsvit om nu Wolfsburg skulle misslyckas.
Citera
2015-04-27, 08:24
Medlem
cyberkalles avatar
Jag vet inte alla klagar för det mesta att Bayern är för överlägsna tycker ni att dom skall sluta värva och satsa.
Vill man kriga om Europatitlar utöver den inhemska titeln så kanske man är tvungna att satsa och ha en bred trupp.

Är det Bayerns fel att dom är en ofantligt rik klubb trots 51% regeln.

Visst jag hoppas att andra kommer och utmanar oss och det har dom ju gjort både Wolfsburg och Gladbach var mycket bättre än oss nu i våromgången och hade inte han som dog missat så jäkla grovt i premiären så hade kanske denna säsong sett lite annorlunda ut det har varit små marginaler i många matcher.
Citera
2015-04-27, 13:23
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Jag vet inte alla klagar för det mesta att Bayern är för överlägsna tycker ni att dom skall sluta värva och satsa.
Vill man kriga om Europatitlar utöver den inhemska titeln så kanske man är tvungna att satsa och ha en bred trupp.

Är det Bayerns fel att dom är en ofantligt rik klubb trots 51% regeln.

Nej, givetvis inte. Bayern har ju skapat sin dominans genom år av arbete och att de helt enkelt förvaltat sitt arv och sina framgångar på bästa sätt.

Det är bara upp till de andra klubbarna att göra detsamma.

Ser fortfarande Dortmund som största utmanaren om de kan studsa tillbaka nästa säsong och få ihop ett nytt bygge. Wolfsburg borde ju kunna vara med där också med tanke på sina ekonomiska förutsättningar.

Men Bayern är ju där dom är för att dom förtjänar det precis som Barcelona och Real Madrid. Att gnälla på dessa klubbar är ju att göra det enkelt för sig och då även moralisera över att om du är bäst får du inte fortsätta vara bäst, då ska du låta någon annan vara det i några år. Känns ganska svenskt och jante generellt, även om jag i stunder verkligen avskytt Bayern när de dränerar ligan på spelare. Men det gör ju klubbarna under också på spelarna från de klubbar de närmast konkurrerar med. Så finns ju ingen annan lösning än att varje enskild klubb samt dennes supportrar blickar inåt och spelar sina kort rätt på sikt.

Rolig parentes.
Dortmund är 3p bakom lillebrodern i Gelsenkirchen trots att det är ganska vedertaget att Dortmund gör en katastrofsäsong.

Citera
2015-04-27, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Det är bara upp till de andra klubbarna att göra detsamma.

Tyvärr är detta omöjligt. Alla storklubbar, speciellt de allra största som Bayern, Real, United och Bayern skaffade sig ett stort försprång i och med globaliseringen/kommersialiseringen utav fotbollen på 90-talet. FFP gör inte saken bättre heller, som cementerar dessa klubbars plats i toppen. Platini och CO är ju som sagt lakejer till dessa klubbar.

Ligan kommer bli mer ojämn, men ligans kvalitet kommer öka - vilket är bra. Man kan jämföra det med Kina, visst har ojämlikheten ökat men välståndet har ju ökat rent generellt. Så man får väl fokusera på det positiva helt enkelt.

Bra inlägg i övrigt johnnyhummels!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in