Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Det vore intressant att höra resonemanget till att tyska ligan är en blivande Europa-etta. Jag kan varken se tendenser i spel, spelare eller resultat. Den tyska framgångssagan med sin ungdomssatsning har andra länder tagit efter. Likaså tycker jag inte lika många unga extremt lovande spelare dyker upp. Vem är nya Götze? Reus? Muller? Kroos?
Ja, du har Max Mayer och Leroy Sane som bägge två har potential att bli lika bra som Reus och Götze. Det är lite kul att du säger så, trots att Leroy Sane redan som 19 åring gått in och dominerat mot Real Madrid. Arnold, Brandt, Draxler med flera kanske inte kommer nå den yttersta toppen, men de kan bli riktigt bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Och visst kan man dra fram ekonomiska argument samt peka på fina publiksiffror, men det är bara en grund att stå på. Det största egentliga problemet jag ser för tysk ligafotboll de kommande åren är attraktionskraften för lagen under Bayern (och kanske Dortmund och Wolfsburg). Var finns de utländska importerna av högsta kvalitet? Jag har svårt att hitta dem. Mycket av det tillskrivs nog att man är duktiga på att scouta områden som inte får fram tillräckligt många högkalibriga spelare. Man är tittar gärna mot Schweiz, Österrike och Polen. Det är krasst sett inga större fotbollsnationer.
Ekonomi och bra management = succé
Bayern har starkare ekonomi än Barcelona, United och Real, om man väger in allt - som eget kapital, likviditet, skulder o.s.v. Wolfsburg, Dortmund, Leverkusen å Schalke har starkare ekonomi än Spanska och Italienska toppklubbar. Leverkusen och Wolfsburg är dessutom uppbackade av företag som kan pumpa in stora pengar i klubbarna.
Tyskland är Europas starkaste ekonomi, Tyska industrin är världens starkaste, reallönerna kommer stiga de kommande åren, Tyska banker är bland de mest kapitalstarkaste i hela västvärlden. Dessa faktorer skall man inte underskatta. Det finns alltså mer resurser till ökade sponsorer, krediter till investeringar, högre biljettpriser p.g.a ökad levnadsstandard o.s.v. Hur ser det ut för Italien och Spanien i framtiden? du har ju Real, Juventus och Barcelona som är globala giganter, men de andra lagen påverkas av den lokala ekonomin.
Wolfsburg har värvat Luiz Gustavo, De Bruyne, Schürrle
Dortmund klippte Reus framför ögonen på Bayern, utöver det så har du Mkhitaryan, Sahin, Kagawa, Immobile
Det är ändå hyfsade namn? de allra största namnen hamnar inte i Juventus eller PL, de hamnar oftast i Real, Barcelona eller Bayern. Så du har ett lag som roffar åt sig de finaste som finns, medan toppen under värvar bra spelare, men inte de allra bästa kanske. Så visst har Bundesliga potential att bli nummer 1.