2013-06-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Tyvärr har du nog rätt
Troligen är det så. Man kan vidta olika försiktighetsåtgärder men helt säker blir man först den dag man inte använder deras tjänster. Svårt att signalspana på folk som inte använder elektronik.

Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Nix, nätet är vårat syre och luft, man kan inte överge det MEN du kan överge din nuvarande "leverantör" för en bättre sådan ;-)

Det gäller att sätta ner foten och välja bättre tjänster. Mera lokalt tror jag (jag vet inte gissar bara såhär nu). Hittar Reinfeldt eller Löfven på alltför mycket dumheter röstar vi bort dem. Det kan vi inte med Obama och has hejdukar i NSA så därför är det det första vi bör göra.

Att sitta och gråta över att vi inte kan vara 100% anonyma är ingen idé för vi är ändå sociala varelser som behöver kommunikation.
Nätet kommer aldrig bli säkert. Oavsett om du krypterar eller byter ISP. Antingen accepterar man riskerna eller så överger man den elektroniska världen. Sedan ska vi givetvis kämpa för mer öppenhet och hårdare reglering för vad som är acceptabelt. Men säkerhetstjänsterna kommer alltid se Internet som en guldgruva för informationsinhämtning. Inte så konstigt med tanke på att folk publicerar sina liv där.

Sociala varelser träffar folk i verkligheten. Till det behövs knappast internet, även om det underlättar.

Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Nä man gör som jag - man delar sitt liv i 2 eller flera delar. Nätet är den delen man måste vara försiktigast på. Jag har minst 45 olika e-mails som är vilande och de är registrerade från datorer/isps som inte tillhör mig och som inte på något sätt kan kopplas till mig. Dom kan man använda en enda gång i nödfall.

Själva det egna..det riktiga livet har man inte på nätet eller telefoner. Samtliga smartphones är avlyssnade. (ironiskt nog av dom man betalar till) Mac/Iphone ska vi inte ens snacka om hahaha.

All luftburen radiotrafik är avlyssningsbart - det satt tom stora jävla orange lappar på varje telefon - sa man förr under kalla kriget. Gäller nätet också.

Det här klippet är ÄNNU bättre - Eisenhower nämner tom "electronical computers"

http://www.youtube.com/watch?v=wE58Y2LETAs
FRA bedrev signalspaning redan på 50-talet (DC3:an osv). De har garanterat blivit bättre/effektivare på att utföra sitt jobb sedan dess. Det skulle inte förvåna mig om de redan bedriver signalspaning mot Facebooks serverhallar i Luleå. Försvarsmakten har ju rätt mycket verksamhet där omkring (i Boden & Luleå). Det här har jag inte minsta belägg för men det känns ändå som ett troligt scenario. Varför skulle de inte spana på en sådan guldgruva?

Du har helt rätt i att man bör vara medveten om att allt man säger/skriver elektroniskt (via dator eller smartphone) kan bli avlyssnat. Detta bör man ha i åtanke innan man öppnar truten.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-15 kl. 14:17.
Citera
2013-06-15, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Fick av min "kollega" tips på östeuropas/turkiets största sökmotor. Yandex heter den och funkar fintfint de få dagar jag sökt-även på svenska sidor. Har både bild och videosök samt mail som INTE har jag testat, men ska nu fasa ut mitt yahookonto.

Turkiet är med i NATO. Det betyder att allt inom turkland avlyssnas och sorteras och automatiskt skickas till Washington.
Senast redigerad av HDCase 2013-06-15 kl. 14:00.
Citera
2013-06-15, 14:00
Medlem
Citat:
Turkiet är med i NATO.

Här är iallafall Yandex sida där det står mer om dem: http://company.yandex.com/

Verkar vara baserat i östeuropa,, vad menar du man ska göra med sökmotorn??
Senast redigerad av pollarn 2013-06-15 kl. 14:03.
Citera
2013-06-15, 14:02
Medlem
Citat:
Här är iallafall Yandex sida där det står mer om dem: http://company.yandex.com/

Helt opålitligt.

Och skulle du få för dig att Tor är pålitligt så har du fel även där.
Senast redigerad av HDCase 2013-06-15 kl. 14:06.
Citera
2013-06-15, 14:09
Medlem
Citat:
Helt opålitligt.

Och skulle du få för dig att Tor är pålitligt så har du fel även där.

Vilken är den "minst" skadliga sökmotorn då,om man uttrycker sig så???
Citera
2013-06-15, 14:11
Medlem
Det finns ingen sådan sökmotor - ej heller kommer det någonsin att finnas en sådan sökmotor.

Du får fråga de äldre i samhället om du vill ta reda på saker och ting. De registrerar möjligen att du ställer dumma frågor (?), men de använder det inte emot dig om 20 år när du krockar med bilen.

Bibliotek går också bort.
Senast redigerad av HDCase 2013-06-15 kl. 14:17.
Citera
2013-06-15, 14:22
Medlem
Citat:
Det finns ingen sådan sökmotor - ej heller kommer det någonsin att finnas en sådan sökmotor.

Du får fråga de äldre i samhället om du vill ta reda på saker och ting. De registrerar möjligen att du ställer dumma frågor (?), men de använder det inte emot dig om 20 år när du krockar med bilen.

Bibliotek går också bort.

Med andra ord the future is so bright , att vi inte behöver veta var vi befinner oss
Citera
2013-06-15, 14:26
Medlem
Citat:
Med andra ord the future is so bright , att vi inte behöver veta var vi befinner oss

Det ser mycket illa ut framtidsmässigt - men som svensk borde du vara van vid att du registreras+samkörs

När kom personnummer? 1920talet? När du hör uttrycket: kunskap är makt så är det statens makt man pratar om.
Citera
2013-06-15, 15:35
Medlem
Simson1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Nätet kommer aldrig bli säkert. Oavsett om du krypterar eller byter ISP. Antingen accepterar man riskerna eller så överger man den elektroniska världen.
Ovan är en kraftig överdrift. Självklart går det att skydda sig. Det handlar bara om kunskap och motivation. Fortfarande kan underättelsestjänsterna inte dekryptera PGP. Ifall det skulle ske något stort framsteg inom dekryptering så kan man börja använda OTP, vilket är bevisad helt oknäckbar så länge man följer protokollets regler. https://en.wikipedia.org/wiki/One-time_pad
Citera
2013-06-15, 15:37
Medlem
Smutskastningen har börjat. Var det inte Snowden förutspådde skulle ske? Att man så snabbt kan gräva upp hans nätpseudonymer visar ju bara hur rätt han har. Nu kan ju allt det som plockats fram vara falskt också, ren smutskastning, Snowden borde om någon ha vetat hur man skyddar sig.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/edward-snowden-skrev-flera-hundra-kritiska-inlagg-pa-natet_8268244.svd
Citera
2013-06-15, 16:02
Medlem
Grundaren av Apple, Steve Wozniak filmas (i smyg?) på en flygplats när han diskuterar med några han träffat:
http://www.liveleak.com/view?i=e11_1371293536

I början diskuterar de endast det kommande iOS7, men sedan diskuterar de Prism.
Steve är uppenbarligen mycket kritisk till Prism, den ständigt ökande övervakningen och kränkningar av integriteten.

Och för de som undrar så hade Steve antagligen ingen aning om att detta skedde, trots att han är en av grundarna av Apple. Han är fortfarande officiellt anställd av Apple, men har numera inga egentliga uppgifter eller makt
Senast redigerad av nummer10011 2013-06-15 kl. 16:07.
Citera
2013-06-15, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny-Sumo
Smutskastningen har börjat. Var det inte Snowden förutspådde skulle ske? Att man så snabbt kan gräva upp hans nätpseudonymer visar ju bara hur rätt han har. Nu kan ju allt det som plockats fram vara falskt också, ren smutskastning, Snowden borde om någon ha vetat hur man skyddar sig.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/edward-snowden-skrev-flera-hundra-kritiska-inlagg-pa-natet_8268244.svd

Lol, jag kan bara tänka mig hur tidningsartiklarna skulle se ut om man gick igenom allt JAG skrivit på nätet de senaste 15 åren..
De skulle kunna få mig att framstå som precis vad som helst.

Det som plockats fram är nog sant men so what?
ALLA människor leker på nätet, och det mesta man gör på nätet är inte genomtänkt alls och duger således inte som en logg över en persons faktiska egenskaper.

Hela den där SVD-artikeln verkar vara en enda stor oväsentlighet och borde aldrig publicerats över huvud taget.. Men sen är ju SVD horor också så ... man får vad man betalar för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in