2013-06-15, 09:46
Medlem
Jimbos avatar
Vad spelar det för roll vart man lägger mailen, när mailet ändå går genom servrar som inte omfattas av mailbolagets sekretess?
Citera
2013-06-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Såååå underbart att se hur nervösa de är där borta nu:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/it-jattar-redovisar-spionsamarbete_8268450.svd

IT-jättar redovisar spionsamarbete
Efter skandalen kring USA:s omfattande övervakning av tele- och internettrafik offentliggör Facebook och Microsoft uppgifter om hur omfattande samarbetet med USA:s underrättelsetjänster är.

Läste artikeln och det som slog mig...
Varför har vi inga tekniskt kompetenta journalister som ställer rätt frågor?

Att X antal specifika förfrågningar inkommet till facebook/google mfl. är inget nytt, det vi ser här är damage control som lyfter fokus från det riktiga problemet. Tittar man på siffran X så kan man säga "ja men det var väl inte så farligt mycket". Det alla tycks missa är ju allt det där som händer innan man ställer en fråga som räknas av mot X. För att kunna komma fram till vem man är intresserad av att göra en förfrågan på så måste man gå igenom enorma mängder informationsflöde och eftersom man inte kan veta i förväg vad man leter efter alla gånger måste flödet sparas så man kan gå tillbaka och bearbeta när man fått nya spaningsuppslag.
Senast redigerad av T|N|X 2013-06-15 kl. 09:52.
Citera
2013-06-15, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo
Vad spelar det för roll vart man lägger mailen, när mailet ändå går genom servrar som inte omfattas av mailbolagets sekretess?

Det är snarare viktigare att krypteringen är så stark att den inte går att knäcka.
Citera
2013-06-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Forsok istallet hitta providers som accepterar bitcoin, och inte ligger i NATO lander som Norge.

Och hur skaffar man sig bitcoin?

För första gången på länge gillar jag Datainspektionens bestämda agerande. Härligt!
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/datainspektionen-kan-tvinga-salems-kommun-att-sluta-anvanda-google-apps_8253244.svd

Jag förväntar mig att Salems kommuns tar sitt ansvar och säger upp alla tjänsterna med Google pga NSA
Senast redigerad av FulAgent007 2013-06-15 kl. 10:32.
Citera
2013-06-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är snarare viktigare att krypteringen är så stark att den inte går att knäcka.
Det finns bara ett säkert sätt och det är att överge nätet.
Citera
2013-06-15, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Tyvärr har du nog rätt
Citera
2013-06-15, 12:58
Medlem
Jag tycker ni ska lyssna på den här killen.

http://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY

Om ni kan engelska så inser ni att han varnar för just det vi ser idag - 1960 !

Videon heter Eisenhower warns us of the military industrial complex.
Citera
2013-06-15, 13:11
Medlem
Citat:

Nix, nätet är vårat syre och luft, man kan inte överge det MEN du kan överge din nuvarande "leverantör" för en bättre sådan ;-)

Det gäller att sätta ner foten och välja bättre tjänster. Mera lokalt tror jag (jag vet inte gissar bara såhär nu). Hittar Reinfeldt eller Löfven på alltför mycket dumheter röstar vi bort dem. Det kan vi inte med Obama och has hejdukar i NSA så därför är det det första vi bör göra.

Att sitta och gråta över att vi inte kan vara 100% anonyma är ingen idé för vi är ändå sociala varelser som behöver kommunikation.
Citera
2013-06-15, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HDCase
Jag tycker ni ska lyssna på den här killen.

http://www.youtube.com/watch?v=8y06NSBBRtY

Om ni kan engelska så inser ni att han varnar för just det vi ser idag - 1960 !

Videon heter Eisenhower warns us of the military industrial complex.

Tung kille så här 52 år senare. Han var militär och han visste hur farligt det är med militärer som vill tjäna pengar på krig. Skönt med en president som kan informera folket vad som de egentligen bör tänka på
Citera
2013-06-15, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Tung kille så här 52 år senare. Han var militär och han visste hur farligt det är med militärer som vill tjäna pengar på krig. Skönt med en president som kan informera folket vad som de egentligen bör tänka på

Ja det klippet är guld värt. En president som säger sanningen. I like Ike.
Citera
2013-06-15, 13:34
Medlem
Citat:

Nä man gör som jag - man delar sitt liv i 2 eller flera delar. Nätet är den delen man måste vara försiktigast på. Jag har minst 45 olika e-mails som är vilande och de är registrerade från datorer/isps som inte tillhör mig och som inte på något sätt kan kopplas till mig. Dom kan man använda en enda gång i nödfall.

Själva det egna..det riktiga livet har man inte på nätet eller telefoner. Samtliga smartphones är avlyssnade. (ironiskt nog av dom man betalar till) Mac/Iphone ska vi inte ens snacka om hahaha.

All luftburen radiotrafik är avlyssningsbart - det satt tom stora jävla orange lappar på varje telefon - sa man förr under kalla kriget. Gäller nätet också.

Det här klippet är ÄNNU bättre - Eisenhower nämner tom "electronical computers"

http://www.youtube.com/watch?v=wE58Y2LETAs
Senast redigerad av HDCase 2013-06-15 kl. 13:53.
Citera
2013-06-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Mycket bra fynd. Vissa av alternativen ar ju lite fragetecken, som duckduckgo p.g.a deras samarbete med Yahoo. Det stora problemet ar fortfarande avsaknaden av VOIP/ videoconferencing losningar som ar open source.. :/

Fick av min "kollega" tips på östeuropas/turkiets största sökmotor. Yandex heter den och funkar fintfint de få dagar jag sökt-även på svenska sidor. Har både bild och videosök samt mail som INTE har jag testat, men ska nu fasa ut mitt yahookonto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in