2013-06-14, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Utdelningsfråga.

Aktiekapital 6 000 000
Uppskrivningsfond 1 150 000
överkursfond 300 000
Balanserad vinst 810 000
Årets vinst 980 000

Plussar jag dessa delposter?

Hur stor är största tänkbara utdelning om man tar hänsyn till kraven på försiktighetsregeln?

EFtersom du endast får dela ut fritt eget kapital så ska du endast addera ihop de posterna som är fritt eget kapital.
Citera
2013-06-15, 09:40
Medlem
Tänkte be om lite hjälp. Två exempel; Säg att ett aktiebolag har som idé att plocka blommor och sälja fina buketter, hur bokför de blommorna från de att de plockas och går in i företagets lager?

Ett annat exempel (antar att det är på samma vis); Säg att ett aktiebolag har som idé att sälja fina stensmycken där stenarna är självplockade i t.ex. skog och stränder. Hur bokför de så att stenarna går in i företaget och dess lager?
Citera
2013-06-15, 11:08
Medlem
Superslaskens avatar
Lagret får du ta upp till det minsta av anskaffningsvärdet och marknadsvärdet. Då anskaffningsvärdet är noll får du alltså inte ta upp något värde på något av dina "lager". Eventuellt skulle du kunna ta upp lönekostnader eller dylikt direkt kopplade till att "plocka" lagret, men det blir rejält krångligt.
Citera
2013-06-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Till att börja med skulle jag ganska omgående byta redovisningsbyrå. De 2 konton som man ALLTID stämmer av, och oftast först av allt, är skattekontot och bankkontot. Om din byrå inte ens lyckas med det så börjar man ju undra vilka andra fel som kan dölja sig i din bokföring.
Det är redan gjort, sedan 1/3, sköter jag redovisningen.
Citat:
Sen är regelverket lite mer långtgående än att saldona ska stämma. Bokföringsnämnden (BFN) har sagt att alla poster som finns på skattekontot även ska finnas på konto 1630 i bokföringen. Så det ska stämma post för post, inte bara saldot.
http://www.bfn.se/redovisning/UTT/bfn-u97-02.aspx
Under cirka 8 månader har de inte konterat personal skatten och sociala avgifter på 1630 utan direkt 1930.
Citat:
Det är ditt val men du är ju ansvarig för bokföringen även om du bett en byrå sköta den åt dig så frågan är hur mycket du vill chansa på att dom inte gjort något annat fel som kan innebära problem för dig.
Vill inte chansa eftersom det troligtvis kommer att straffa sig i längden.
Citat:
Eftersom man inte i efterhand kan korrigera inlämnade årsredovisningar så får du göra en bokning av de poster som byrån missade förra året detta räkenskapsår.
Du menar i bokföringen för 2010-12-15 - 2012-04-30? Hur "överför" jag det till perioden 2012-05-01 - 2013-04-30?
Citat:
Sen skulle jag kontakta byrån och be att få en kredit på fakturan för förra årsbokslutet. Så här gör inte en seriös redovisningsbyrå.
När jag löst detta.
Citera
2013-06-15, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superslasken
Lagret får du ta upp till det minsta av anskaffningsvärdet och marknadsvärdet. Då anskaffningsvärdet är noll får du alltså inte ta upp något värde på något av dina "lager". Eventuellt skulle du kunna ta upp lönekostnader eller dylikt direkt kopplade till att "plocka" lagret, men det blir rejält krångligt.

Tack! Skulle du kunna visa på ett av mina exempel hur det går till med olika konton och så? Från det att man tar blommorna eller stenarna i handen och för in de i företagets lager.
Citera
2013-06-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av denisb
Du menar i bokföringen för 2010-12-15 - 2012-04-30? Hur "överför" jag det till perioden 2012-05-01 - 2013-04-30?

Det låter ju som om du tagikt tag i situationen på ett bra sätt.

När det gäller exakt hur du ska göra så är det lite svårt att svara på utan att mer i detalj veta vad diffarna beror på och hur stora dom är men rent övergripande så får du reda ut vad diffarna är och sedan boka dom på en bokföringsorder under första räkenskapsår som du inte lämnat in årsredovisning för.
Citera
2013-06-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Det låter ju som om du tagikt tag i situationen på ett bra sätt.

När det gäller exakt hur du ska göra så är det lite svårt att svara på utan att mer i detalj veta vad diffarna beror på och hur stora dom är men rent övergripande så får du reda ut vad diffarna är och sedan boka dom på en bokföringsorder under första räkenskapsår som du inte lämnat in årsredovisning för.
Så inte under det år de uppstått? Får jag skicka ett pm?
Citera
2013-06-17, 13:29
Medlem
Ja
Citera
2013-06-21, 21:40
Medlem
Redovisningsbyrån har gjort ett antal bokslutsomföringar, så nu undrar jag vad det är för något?
Citera
2013-06-25, 20:26
Medlem
Citat:
Redovisningsbyrån har gjort ett antal bokslutsomföringar, så nu undrar jag vad det är för något?
Någon vänlig själ som kan berätta vad bokslutsomföringar för något?
Citera
2013-06-26, 01:05
Medlem
Citat:
Någon vänlig själ som kan berätta vad bokslutsomföringar för något?
Det kan vara allt möjligt som behöver justeras. Det framgår ju om du tittar på verifikationerna vilka konton som är berörda.

Vanligtvis i ett aktiebolag:
avsättning till/upplösning av periodiseringsfond
skatt på årets resultat
årets resultat

Andra bokslutsomföringar som är vanliga:
osäkra kundfordringar
pågående arbeten
bortbokning föregående års interims-fordringar/skulder
uppbokning av årets dito
omföring skatteskuld/skattefordran
omföring checkräkning/checkräkningskredit

Allt som behöver justeras innan bokslutet är klart. Det kan vara vad som helst egentligen.
Citera
2013-06-26, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustrun
Det kan vara allt möjligt som behöver justeras. Det framgår ju om du tittar på verifikationerna vilka konton som är berörda.

Vanligtvis i ett aktiebolag:
avsättning till/upplösning av periodiseringsfond
skatt på årets resultat
årets resultat

Andra bokslutsomföringar som är vanliga:
osäkra kundfordringar
pågående arbeten
bortbokning föregående års interims-fordringar/skulder
uppbokning av årets dito
omföring skatteskuld/skattefordran
omföring checkräkning/checkräkningskredit

Allt som behöver justeras innan bokslutet är klart. Det kan vara vad som helst egentligen.
Tack för svaret. Jag har gått utbildning till redovisningsekonom men inte hört uttrycket. Vad jag kan se från din förklaring så handlar det om förflyttningar mellan resultat och balansräkning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in