Citat:
Ursprungligen postat av
denisb
Vad jag förstått så ska saldot på skattekontot alltid stämma med balansen på 1630. Nu har jag märkt att redovisningsbyrån inte brytt sig om att stämma av dessa vid förra bokslutet. Denna skillnad följer ju med under hela räkenskapsåret, så jag undrar hur löser jag detta?
Till att börja med skulle jag ganska omgående byta redovisningsbyrå. De 2 konton som man ALLTID stämmer av, och oftast först av allt, är skattekontot och bankkontot. Om din byrå inte ens lyckas med det så börjar man ju undra vilka andra fel som kan dölja sig i din bokföring.
Sen är regelverket lite mer långtgående än att saldona ska stämma. Bokföringsnämnden (BFN) har sagt att alla poster som finns på skattekontot även ska finnas på konto 1630 i bokföringen. Så det ska stämma post för post, inte bara saldot.
http://www.bfn.se/redovisning/UTT/bfn-u97-02.aspx
Det är ditt val men du är ju ansvarig för bokföringen även om du bett en byrå sköta den åt dig så frågan är hur mycket du vill chansa på att dom inte gjort något annat fel som kan innebära problem för dig.
Eftersom man inte i efterhand kan korrigera inlämnade årsredovisningar så får du göra en bokning av de poster som byrån missade förra året detta räkenskapsår.
Sen skulle jag kontakta byrån och be att få en kredit på fakturan för förra årsbokslutet. Så här gör inte en seriös redovisningsbyrå.