2010-05-06, 03:18
Bannlyst
Jag förstår verkligen inte hur man räknar.
Det verkar vara påhittade siffror tagna ur luften fast när man pratar med någon som kan detta så är det samma belopp hela tiden.
Jag förstår dock inte vart siffrorna kommer ifrån och varför.
Största problemet har jag med ingående och utgående moms, det är som ett mysterium för mig.
Jag undrar även vad max omsättning (tkr) per år är för att man ska få deklarera en gång per år istället för var tredje månad.

Behöver alltså ett konkret komplett ifyllt räkneexempel, jag vill helst ha en mall med en färdigt ifylld ansökan som jag kan jämföra med.

Jag har sökt runt här i över 50 trådar men inte hittat något jag begriper så var snäll och kasta inte min tråd i papperskorgen.
Citera
2010-05-06, 16:29
Medlem
Vad är din fråga? Vad vill du ha exempel på?
Citera
2010-05-06, 18:15
Medlem
Jag chansar på att jag tror mig veta vad du undrar över, säg att du säljer tröjor, från din leverantör köper du in tröjor för 80 kr exklusive moms, eftersom momsen är 25 % ska det läggas till 80 kr, alltså får du betala 100 kr. När du säljer tröjan vidare vill du ha 200 kr från din kund exklusive moms. och eftersom momsen är 25 % måste du sälja den för 250 kr, då har du betalt 20 kr i ingående moms, och fått betalt, utgående moms, 50 kr. Skillnaden däremellan (50-20) 30 kr ska du betala in till skatteverket i moms.

Hoppas det är svar på din fråga.
Citera
2010-05-07, 10:59
Medlem
saagverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaireRedfield
Det verkar vara påhittade siffror tagna ur luften fast när man pratar med någon som kan detta så är det samma belopp hela tiden.
Största problemet har jag med ingående och utgående moms, det är som ett mysterium för mig.
Jag undrar även vad max omsättning (tkr) per år är för att man ska få deklarera en gång per år istället för var tredje månad.

Behöver alltså ett konkret komplett ifyllt räkneexempel, jag vill helst ha en mall med en färdigt ifylld ansökan som jag kan jämföra med.

Jag har sökt runt här i över 50 trådar men inte hittat något jag begriper så var snäll och kasta inte min tråd i papperskorgen.
Om du menar momsdeklaration så är det väl vid en miljon i omsättning gränsen går, men att man skulle kunna momsdeklarera en gång i kvartalet var något nytt för mig, men det är väl inte omöjligt. Varje månad är väl annars det normala för de flesta företag.
Citera
2010-05-07, 21:08
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaireRedfield

Här förklaras det rätt bra hur man bokför moms: http://www.expowera.se/mentor/ekonomi/bokforing_exempel_moms.htm

Citat:
Handelsbolag och kommanditbolag, som gör momsdeklaration en gång om året, gör det på en skattedeklaration som ska vara inne senast den 12:e februari.

http://www.moms-info.se/deklaration_moms.html

Kan man verkligen momsdeklarera var tredje månad?
Citera
2010-05-07, 21:18
Medlem
Farmorankas avatar
Jag redovisar moms var tredje månad iaf.
Det var det jag valde i enskild firma, och har redovisat första kvartalet

http://www.online.blinfo.se/bok-x/artikel.gml?nummer=07:328&art=skt
Citera
2010-05-07, 21:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmoranka
Jag redovisar moms var tredje månad iaf.
Det var det jag valde i enskild firma, och har redovisat första kvartalet

http://www.online.blinfo.se/bok-x/artikel.gml?nummer=07:328&art=skt

Citat:
Ikraftträdande
De nya reglerna träder i kraft 1 januari 2008.

Det var därför jag var lite ouppdaterad om ämnet.
Citera
2010-05-16, 13:26
Medlem
Faszoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr blueeye
Jag chansar på att jag tror mig veta vad du undrar över, säg att du säljer tröjor, från din leverantör köper du in tröjor för 80 kr exklusive moms, eftersom momsen är 25 % ska det läggas till 80 kr, alltså får du betala 100 kr. När du säljer tröjan vidare vill du ha 200 kr från din kund exklusive moms. och eftersom momsen är 25 % måste du sälja den för 250 kr, då har du betalt 20 kr i ingående moms, och fått betalt, utgående moms, 50 kr. Skillnaden däremellan (50-20) 30 kr ska du betala in till skatteverket i moms.

Hoppas det är svar på din fråga.

vad händer om man har mer ingående än utgående moms?
får man pengarna tillbaka av staten då?
Citera
2010-05-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faszom
vad händer om man har mer ingående än utgående moms?
får man pengarna tillbaka av staten då?

Ja
Citera
2010-08-12, 21:25
Medlem
Hjälp-Företagsekonomi B

Hej jag behöver hjälp med en uppgift:

AB Chocho har en liten försäljning av golfbollar och i samband med bokslutet inventerades lagret. Det fanns 550 st i lager. Under året har följande inköp gjorts.

Inköpstillfälle Antal Pris/styck Summa per inköp
2005-03-10 500 7.00 3 500 kr
2005-05-10 1 000 7.50 7 500 ”
2005-06-10 3 000 7.40 22 200 ”
2005-08-10 600 7.30 4 380 ”
2005-10-10 400 7.00 2 800 ”

a) Till vilket belopp ska varulagret värderas, enligt lägsta värdets princip? Verkligt värde beräknas till 3000 kr.

b) Vad blir årets varukostnad om ingående lagret värderas till 2 000 kr?
Citera
2010-08-15, 19:21
Medlem
bernie512s avatar
Kan ge dig ett tips och det är "först in först ut". Dock är det här en väldigt lätt uppgift som du ska klara lätt om du har Företagsekonomi B
Citera
2011-03-03, 20:50
Medlem
bernankes avatar
Redovisningsakuten!

Jepp jepp. Här svarar proffsen (undertecknad exkluderad) på knepiga frågor i redovisning, värdering, styrning, analys och så vidare. Lämpliga trådstarter kan komma att infogas!

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in