2013-06-14, 23:55
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalbaggen
Som jag ser det, ligger lösningen med säkerhet på nätet hos folken i respektive stater. Ju fler som lägger in motåtgärder i sin dator, desto bättre.
I denna tråden har en del skärpta IT-experter lagt fram sina meningar med bifogade förslag på åtgärder, vilket diskuteras fram och tillbaka. Det är enligt min mening här vi har lösningen på problemet med spioneriet och övervakningen på internet. Ju fler datorer som blir fösedda med avancerad kryptering och andra motåtgärder, desto dyrare blir det för stater att dekryptera. För oss noviser på området är det därför stor hjälp när de kunniga experterna och nördarna ger oss förslag på lämpliga åtgärder. Jag kan till och med tänka mig att den som kan lägga upp en sajt med ett batteri kvalificerade motåtgärder i kombination med lite reklam så småningom kan kamma hem många sköna miljoner, som tack för hjälpen. Integriteten är ju viktig för gemene man (för att inte snacka om företagen). Sedan skulle jag vilja se den negativa politiker som skulle säga att vi skall förbjuda ”säkerheten” på nätet – det vore politiskt självmord!

Ja jag håller verkligen med i vad du säger. Det har varit så många kloka inlägg i den här tråden och jag ser också att många privatpersoner men även företag har god chans att kamma hem en hacka nu när det är uppe på tapeten. Jag har till 95% säkerhet kunnat säga att det var såhär innan Snowdens avslöjande men jag kan tänka mig att det är många som reagerar, agerar och tänker till lite extra först nu när världens största media rapporterar om det efter avslöjandet. Sen är det många som fortsätter som vanligt i sitt komatillstånd också trots de uppenbara bevisen, inte att förneka.

Edit:
Men jag vill också tillägga det att övervakningen på internet inte är det enda problemet vi står inför idag tyvärr. Som någon annan skrev så är det också en fråga om demokrati och mänskliga rättigheter skulle jag vilja säga. Hur styrande makten i USA behandlar andra länder och deras invånare i jakten på sin olja exempelvis är verkligen sjukt och manipulativt. Och det är bara en del av kakan. Det är oerhört komplext men samtidigt hör allt ihop.
Senast redigerad av MissRandomness 2013-06-15 kl. 00:02.
Citera
2013-06-15, 00:16
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Då tillhör inte jag "folket". För det här kom inte som någon överraskning för mig. Inget av det här är nytt.
Det som möjligen har varit okänt är omfattningen på signalspaningen. Men en normalfuntad människa borde ju inse att världens alla säkerhetstjänster ser Internet som en guldgruva för informationshämtning. Tror man någonting annat så är man enligt mig naiv och blåögd.

Ja men precis! Man har ju vetat om länge att Facebook spårar genom cookies (nämndes för bara några veckor sedan i media), även Google, Yahoo osv är ju förväntade. Men övriga och i den omfattningen trodde jag inte riktigt. Sen är det nog bara detta toppen av isberget också. Hoppas att mer info från Snowden eller någon annan snart kommer ut.
Citera
2013-06-15, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Ja men precis! Man har ju vetat om länge att Facebook spårar genom cookies (nämndes för bara några veckor sedan i media), även Google, Yahoo osv är ju förväntade. Men övriga och i den omfattningen trodde jag inte riktigt. Sen är det nog bara detta toppen av isberget också. Hoppas att mer info från Snowden eller någon annan snart kommer ut.
Jag tror att det handlar om strukturer och hur samhället är uppbyggt.
Får chefen för säkerhetstjänsten (i vilket land det nu än gäller) i uppdrag att minimera risken för terrorbrott, och i övrigt inga direkta restriktioner för vad som är acceptabelt, så gör väl denna person det som är mest effektivt. Varför skulle de inte övervaka nätet? Sett ur deras ögon vore det ju hjärndött att låta värdefull information passera obemärkt förbi.

Den som är intresserad av att se hur effektiv övervakning går till kan ta å se filmen "De andras liv".
Filmen handlar om Östtysklands forna säkerhetstjänst Stasi. En organisation som garanterat har inspirerat många av världens nuvarande säkerhetstjänster.

Ja, sitter Snowden inne på mer information så bör han agera snabbt. Hans dagar i frihet är räknade.
Frågan är om han ens kommer levande ur detta?
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-15 kl. 00:56.
Citera
2013-06-15, 00:55
Medlem
http://prism-break.org/

Jag följer sidan neråt, steg för steg. Integriteten är viktig för mig. Jag vill inte att nån går efter mig och noterar vad jag köper på ica, vad jag läser för skyltar när jag är ute eller vad jag oroar mig över vad jag har för sjukdomar, vidare vill jag inte att nån ser vad jag oroar mig över vad jag har för sjukdomar då jag söker på nätet eller söker på recept, osv osv. Jag gillar helt enkelt mig själv och tycker att min integritet är viktig.
Citera
2013-06-15, 01:07
Medlem
Zycombs avatar
Man kan också web-suicida. http://suicidemachine.org/

Citat:
What exactly is happening or how does the suicide machine delete my account in detail?

We are doing our best to expand possibilities of erasing your entire presence, however it is a work in progress. Please note, that we are not deleting your account! Our aim is rather to remove your private content and friend relationships than just deactivating/deleting the account! Our current achievements are so far:

Facebook

logging into your account
changing your password and your profile picture
excluding your account from public search
removing all email notifications
removing all your friends
removing all groups you were member of
removing all your wall posts (beta)
joining the group "Social Network Suiciders"
logging out

Myspace

removing all your friends
leaving a status message that you've comitted suicide
logging out

LinkedIn

removing all your business connections
logging out

Twitter

removing all people you follow
removing all your followers
removing all your tweets
logging out
Citera
2013-06-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilhimlen1

Jag följer sidan neråt, steg för steg. Integriteten är viktig för mig. Jag vill inte att nån går efter mig och noterar vad jag köper på ica, vad jag läser för skyltar när jag är ute eller vad jag oroar mig över vad jag har för sjukdomar, vidare vill jag inte att nån ser vad jag oroar mig över vad jag har för sjukdomar då jag söker på nätet eller söker på recept, osv osv. Jag gillar helt enkelt mig själv och tycker att min integritet är viktig.
Samma här. Tyvärr är vi dock inte så många som gör det.
Jag lever hellre med risken att utsättas för ett terrordåd än att ge avkall på all min integritet.
Citera
2013-06-15, 01:31
Medlem
Man får verkligen hoppas att den stora massan användare nu tar sig själv i kragen och säger upp bekantskapen med NSA helt. Själv har jag påbörjat processen och det hela bör vara klart någon gång i höst. Tar ett tag att flytta över allt som går att flytta över, byta mailadress till alla tjänster osv.

Jag vill också passa på att slå ett litet slag för mailtjänsten Runbox.com. Deras servrar ligger i Norge och de lämnar inte ut några uppgifter om de inte får ett norskt domstolsbeslut för det (se videoklipp). Nackdelen är dock att tar betalt för det hela. Men mitt privatliv är lätt värt de $20/år det kostar!
Citera
2013-06-15, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sitkin
Så alla mina nedladdade porrfilmer finns registrerade i någon databas hos FBI?

ehh tycker inte man ska förvånas. I dagens samhälle är det bara få ställen där man kan vara "fri". I tankarna och toaletten.
vad är det du klagar över? hämta din egna mat, rena ditt eget vatten och bygg ditt eget hus din jävel
Citera
2013-06-15, 03:28
Medlem
Sitkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
vad är det du klagar över? hämta din egna mat, rena ditt eget vatten och bygg ditt eget hus din jävel
Vill du bli övervakad eller? Har du hört talas om integritet? Varför ska mina meddelanden som jag och min vän har skrivit till varandra övervakas av myndigheten? Ge mig en god skäl så lovar jag att jag kommer konvertera mig till scientolog. Varsågod

MVH
Citera
2013-06-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eject
Man får verkligen hoppas att den stora massan användare nu tar sig själv i kragen och säger upp bekantskapen med NSA helt. Själv har jag påbörjat processen och det hela bör vara klart någon gång i höst. Tar ett tag att flytta över allt som går att flytta över, byta mailadress till alla tjänster osv.

Jag vill också passa på att slå ett litet slag för mailtjänsten Runbox.com. Deras servrar ligger i Norge och de lämnar inte ut några uppgifter om de inte får ett norskt domstolsbeslut för det (se videoklipp). Nackdelen är dock att tar betalt för det hela. Men mitt privatliv är lätt värt de $20/år det kostar!

hehe ... vad bra. Jag har också slutat använda gmail nu och kör egen köpt mail vilket kostar otroligt lite.

Såååå underbart att se hur nervösa de är där borta nu:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/it-jattar-redovisar-spionsamarbete_8268450.svd
Citat:
IT-jättar redovisar spionsamarbete

Efter skandalen kring USA:s omfattande övervakning av tele- och internettrafik offentliggör Facebook och Microsoft uppgifter om hur omfattande samarbetet med USA:s underrättelsetjänster är.
Senast redigerad av FulAgent007 2013-06-15 kl. 08:53.
Citera
2013-06-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aprilhimlen1

Mycket bra fynd. Vissa av alternativen ar ju lite fragetecken, som duckduckgo p.g.a deras samarbete med Yahoo. Det stora problemet ar fortfarande avsaknaden av VOIP/ videoconferencing losningar som ar open source.. :/
Citera
2013-06-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eject

Forsok istallet hitta providers som accepterar bitcoin, och inte ligger i NATO lander som Norge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in