2013-06-14, 22:04
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masena
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=3QFAV8UQL7G186P3

Får lite fantasyvibbar av den här. Som en modern hobbithåla eller något i den stilen.

Jag brukar gilla det annorlunda men..det här var over much!
Citera
2013-06-14, 22:11
Medlem
Citat:

Får lite fantasyvibbar av den här. Som en modern hobbithåla eller något i den stilen.

Oj, det var annorlunda. Så många detaljer att diskutera att man blir snurrig. Två rum med gemensam öppenspis är inget ovanligt men just utförandet på denna var ovanlig. Jag kan tänka mig att en stormig höstkväll är det sjövatten på fönsterrutorna. En träfasad skulle kännas utsatt här, men valet av tak.....jag vet inte mycket om sådana där vasstak iof.
Mysigt var mitt ordval för detta, inget jag skulle vilja bo i men gärna vistas regelbundet i. Tomten och utsikten var underbar, inget gräs att klippa, men farligt nära vattnet känns det som även om det är en upphöjd klippkant som huset står på. Har man småbarn så lär man inte kunna koppla av som förälder med en sådan tomt.
Citera
2013-06-14, 22:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:

När jag ser taken på huset så tänker jag direkt på hur Kustartilleriets gamla pjäser brukade vara maskerade ute i skärgården. Ni som har sett såna vet vad jag menar.
Citera
2013-06-14, 22:42
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Coolt!
Citera
2013-06-15, 09:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Vad är det för fel på denna egentligen. Är det dom vulgära panoramafönstren? Är den galet skrikiga och grälla färgsättningen? Det känns trångt och plottrigt trots alla kvadratmeter. Det känns kallt och sterilt. Badrummet ser ut som från ett hotell i Krasnojarsk. men det kanske är för att det är nyproduktion. Ok, läget är bra men nåt fel är det.

Nyproduktion förresten, wtf? Byggt 2008 mitt i city. Vad fanns det för byggnad där innan?

Allt till ett groteskt högt pris 21 mille (100 000 kr/m²). Good luck Chuck!

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-vasastan-tegnerlunden-stockholms-kommun-tegnerlunden-4-5048080
Citera
2013-06-15, 10:43
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Vad är det för fel på denna egentligen. Är det dom vulgära panoramafönstren? Är den galet skrikiga och grälla färgsättningen? Det känns trångt och plottrigt trots alla kvadratmeter. Det känns kallt och sterilt. Badrummet ser ut som från ett hotell i Krasnojarsk. men det kanske är för att det är nyproduktion. Ok, läget är bra men nåt fel är det.

Nyproduktion förresten, wtf? Byggt 2008 mitt i city. Vad fanns det för byggnad där innan?

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-7rum-vasastan-tegnerlunden-stockholms-kommun-tegnerlunden-4-5048080
Vad som är fel?
Citat:
Är den galet skrikiga och grälla färgsättningen?
Håller absolut med, alldeles för mycket kontraster i allting. Svarta skåp i köket och bruna underskåp mot ljusblå kakel. Orange bord och gula soffor. Rödorangelila fåtöljer som skär sig mot sig själva. Lime och blått i barnrummet. Nästan samma fula medelsvenssonska fondtapet i sovrummet som den i lägenheten i Malmö. Den som inrett denna lägenhet är färgblind, kanske inte medicinskt, men ändå. Den är ju "gaffel i ögat (för att slippa se)" i varje rum utom badrummet. Till och med tvättstugan har en skrikig tapet i rödorange.

Tycker det är komiskt att man skriver "Stor altan med fri utsikt" och fotar från långt bak, vilket är ett tecken på att man försöker dölja något. Och ändå får man med tre våningar som skymmer sikten och har rak syn ner på altanen och antagligen in i lägenheten. Ingen Wow-känsla på den utsikten.

Det fanns en klassisk vit byggnad där tidigare (gissar tidigt 1900-tal). Liknande den rostfärgade bredvid fast vit. Var mycket i området för 15 år sedan, men har inte varit där på länge.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2013-06-15 kl. 10:49.
Citera
2013-06-15, 13:39
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Om man ska spekulera...
1) Även om ytan är väldigt stor för en lägenhet så är den också uppdelad på många rum - fem sovrum och två vardagsrum. Spa och tvättstuga är ju lite ovanligt i en lägenhet.

2) inredning. Jag gillar i of s färger men det är något som inte harmonierar i färg och form. Ser ut som allt är relativt nytt också. Det kan bli omysigt om man köper allt nytt samtidigt. Normalt har man med sig lite grejer sen tidigare. Sådant som är en del av innevånarnas historia och personlighet.

Det går att kombinera färger - även kontrasterande kulörer, men det krävs en del känsla. Jag är inte hundra på vad som är felet - kanske att alla möbler skriker "titta på mig" så att de överröstar varandra?

Tror det blir mer harmoni om man låter vissa grejer dominera - tex en knallgul soffa- och andra möbler, tapeter etc får rama in det som är blickfång snarare än att konkurrera.

EDIT: om man i stället för soffbord har flera runda småbord med pinaler ovanpå ser det lätt rörigt och fullproppat ut.
Senast redigerad av TigerKid 2013-06-15 kl. 13:47.
Citera
2013-06-15, 17:11
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det går att kombinera färger - även kontrasterande kulörer, men det krävs en del känsla. Jag är inte hundra på vad som är felet - kanske att alla möbler skriker "titta på mig" så att de överröstar varandra?

Tror att det är pga att det är så många vitt skilda färger, dessutom väldigt starka färger, i olika rum som nästan börjar "konkurrera" med varandra. Man kan komma undan med något helcrazy färgval men inte ett i varje rum...
Citera
2013-06-15, 17:20
Medlem
donaukinds avatar
Citat:

Man mår ju till och med illa av att bara titta på bilderna...

Och innemöbler på altan? En golvlampa?!
Citera
2013-06-15, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind

Golvlampor i utemodell är senaste mode nu vettu och jag tycker det är snyggt. Lägenheten i övrigt var färgstark, och over the top. Tycker väl inte egentligen att det är något större fel med lägenheten, bara tänka bort möblernas färger så lugnar det ner sig lite grann, någon ny tapet främst färgmässigt, bakom köksbänkarna skulle jag också fixa om jag bodde där. Insyn genom panoramafönster får man räkna med i storstan, men jag tänker mer på den värme som en solig sommardag byggs upp där inne, det är också långa gardiner överallt. Lätt att vädra iof. med dessa skjutdörrar, men inte alltid lika lätt som det låter.
Om man kollar på flygfoto över huset så tolkar jag det som att det är okej utsikt över en park, men jag har inte lagt ner någon möda på att lokalisera vart exakt lägenheten ligger.
Citera
2013-06-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind

Finns bara vanliga utemöbler på altanen så vitt jag kan se.
Citera
2013-06-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Angående de bruna underskåpen i köket såg jag efter att ha tittat igenom bilderna igen att det verkar vara stålfärgade underskåpar och att det troligen är dagsljuset som reflekterar upp golvets bruna färg i metalluckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in