2013-06-14, 21:45
Medlem
AbrahamLincolns avatar
En blog jag följer skrev en "artikel" om detta som jag tyckte var rätt intressant. Tänkte att jag kan dela med mig: http://generalkrax.wordpress.com/2013/06/14/this-nsa-mess/

Som det skrivs i "artikeln" så är det rätt intressant hur det hela verkar skyllas på bara NSA när det är ett mycket större problem. Frågan jag ställer mig är om folk ens tänker på att problemet är rätt så komplicerat och att även om man skulle säg, lägga ner NSA så skulle skiten fortsätta.
Citera
2013-06-14, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Du använder tor vem äger världens tor ju hackers gänget CDC cult dead cow se på youtube hur de presenterar sina verktyg sök Jacob applebaum sedan gå inte till polisen och säg jag har blivit haxxad .

Du är amatör på nätet att du går på såna saker som tor .

Men att det är hackarfolk som uppfinner sådant som Tor är väl inte så konstigt. Vad skulle det annars vara för folk?

Kan du i korthet förklara varför det skulle vara en scam?
Citera
2013-06-14, 21:55
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Frågan jag ställer mig är om folk ens tänker på att problemet är rätt så komplicerat och att även om man skulle säg, lägga ner NSA så skulle skiten fortsätta.

Som jag skrev i detta inlägg https://www.flashback.org/sp43904822, så verkar det som att mängden medborgare i USA med problemkännedom är ganska stor, definitivt större än vad media förespeglar.
Citera
2013-06-14, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Tack for ideer och lankar. Sjalv anvander jag TOR och tormail.org. Kommer dock uppgradera allt och byta till ngn eller flera Linux distros (iaf tails) hitta en bra kryptering for hela hardisken m.m(truecrypt ska ju va backdoorad med sags det) Facebook far val forsvinna helt, men det blir nog mest en befrielse.
Men jag maste hitta en bra losning pa Skype... :/ Ska ta o kolla in mumble snarast, Jag gillar verkligen Skype men jag vill kunna kanna att jag inte delar min kommunikation med ngn bokstavs fascist myndighet..

https://ssd.eff.org/
www.bitcoin.org
www.tails.boum.org
www.torproject.org (glom inte att titta in de andra mjukvarorna som finns dar )
www.mullvad.net var det ngn som rekommenderade
www.startpage.com soksida (duckduckgo gar bort om de har med yaho0 att gora)
www.virtualbox.org
macchanger
Det har borde vara en ganska bra borjan iaf.
Efterlyser dock fler sakra email tjanster, bra och sakra cloud servrar, flera bra o trygga VPN tjanster.
truecrypt,PGP, mumble ar jag inte saker pa, efterlyser darfor tankar, funderingar och ideer om dessa.

Den som soker skall finna.
www.mailinator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_VoIP_software
https://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_disk_encryption_software

Kanns som att man borjar komma en bit pa vagen iaf.
Fler ideer, lankar och mjukvara

Sen laste jag lite mer om LUKS, skype, skypesecurity, voip och truecrypt pa wikipedian. finns mycket bra info dar en del valdigt nyligen uppdaterat sedan PRISM kom ut.
Citera
2013-06-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Du använder tor vem äger världens tor ju hackers gänget CDC cult dead cow se på youtube hur de presenterar sina verktyg sök Jacob applebaum sedan gå inte till polisen och säg jag har blivit haxxad .

Du är amatör på nätet att du går på såna saker som tor .

Du skriver lite grann pa obegripliska men det jag hittade om personen och Cult of dead cow var

http://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_Appelbaum
http://www.cultdeadcow.com/
http://www.youtube.com/user/cultdeadcow/videos

Klockan e mycket och jag maste nog sussa for natten, men ska lasa mer om honom imorgon.
Jag tror ju personligen att TOR ar hyfsat sakert, Silkroad marketplace bland flera andra maste ju anda sticka i nasan pa vissa myndigheter. Med tanke pa att de har omsattning pa miljontals dollar fast de anvander amator verktyg som TOR.
Men jag skulle uppskatta om du kunde/ville lanka till de bitarna om TOR natverket och deras verktyg du pratade om. Och aven hur du skulle gora for att gomma din identitet pa natet. Vore valdigt intressant.
Citera
2013-06-14, 22:21
Bannlyst
Problemet är ju att man vet aldrig vem som spelar dubbelspel. Något som känns aningen oroande är att både svenska och amerikanska regeringarna bidrar med pengar till Tor, men det kan ju faktiskt vara så att de gör det av helt egennyttiga skäl, t.ex. för att dissidenter i något land där USA vill störta ledarna ska kunna vara anonyma, utan att de fördenskull själva har insyn i det.
Citera
2013-06-14, 22:22
Medlem
fintnirs avatar
Det är verkligen skrämmande hur avtrubbade vi västerlänningar blivit de senaste ~40 åren. Den successiva förflyttningen emot mer och mer juridiskt repressiva åtgärder samt det ständigt ökande och expanderande kontroll- och övervakningssamhället verkar kunna fortgå i all oändlighet utan motstånd. Bara genom att jämställa, och analysera händelserna i ett tidsbaserat perspektiv är intressant. 1972 lät den dåvarande republikanske presidenten Richard Nixon bugga ett antal telefoner på Watergate-hotellet där det demokratiska partiet hade ett antal politiska representanter stationerade, för att få reda på deras strategi inför valet, det resulterade i Watergateskandalen som i princip räknas som USA:s största politiska skandal genom tiderna; och det säger väldigt mycket om dagens bisarra situation som vi lever i. Richard Nixon blev avsatt, hånad, och nästan fängslad (dock benådad av Gerald Ford 1974) för sin involvering i skandalen. Och enda fram till att Nixon dog på 90-talet så kunde han aldrig visa sig offentligt i större sammanhang utan tynade mer eller mindre bort ifrån kändisskapet – en sådan stigmatiserande effekt hade politiska misstag på den tiden.

Idag är det verkligen en ding ding värld, Hussein Obama leder en regim som övervakar alla amerikanska dissidenter (samt medborgare) tillsammans med hela världen med hjälp av ny teknologi ifrån "No such Agency" NSA – och inga krav på avgångar eller repressalier uppstår (iallafall inte ifrån etablerad media i västvärlden)... Det säger väldigt mycket om hur världen har förändrats under de senaste ~30-40 åren. När USA invaderade Vietnam fanns det många som demonstrerade och uppriktigt visade sin indignation emot de interventionistiska övergreppen som skedde; idag verkar det som om gemene man accepterar anfallskrig som någonting högst normalt i vardagen som man bara ignorerar.

Obama gick till val på att stoppa krigen som W. Bush "startat". Ta hem trupperna ifrån Afghanistan, stäng Guantanamo Bay hette det, men vad hände? Gitmo är fortfarande öppet och har fler internerade än någonsin, och Afghanistan har fått fler soldater. Aktivt krig har också uppmuntrats i Libyen, och nu skall tydligen också Obama beväpna – dem som W. Bush förklarade kriget emot – alltså "Al-Qaida", som verkar vara den primära grenen hos Syrien-"rebellerna", vilket även det är enormt ironiskt. Det är sådant man får Nobels fredspris för i denna förvridna tid. Jag uppmuntrar alla att tala med de avdomnade massmänniskorna som huserar i landet om dessa internationella predikament, och genom upplysning försöka hjälpa dem litet på traven med att komma underfund med att det ohållbara i dagens utveckling, både på individens integritetsnivå samt global geopolitisk nivå.
Citera
2013-06-14, 22:59
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fintnir
Det är verkligen skrämmande hur avtrubbade vi västerlänningar blivit de senaste ~40 åren. Den successiva förflyttningen emot mer och mer juridiskt repressiva åtgärder samt det ständigt ökande och expanderande kontroll- och övervakningssamhället verkar kunna fortgå i all oändlighet utan motstånd. Bara genom att jämställa, och analysera händelserna i ett tidsbaserat perspektiv är intressant.

Väldigt bra inlägg. När jag var ung fick jag i skolan lära mig något i ett ämne som kallades SO att privata brev som tillhör någon annan varken läser eller öppnar man. Men vykort? frågade någon, absolut förbjudet att läsa om det inte är adresserat till dig, svarade fröken. Idag är det något av en hobby bland ungdomar att "hacka" lösenord och tjuvläsa.
Då, för en privatperson att göra detta ansågs mycket skamligt, idag, för en stat att göra detta, ses tydligen som en ickehändelse.
"Rent mjöl i påsen" har inget med saken att göra.
Citera
2013-06-14, 23:10
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silverhest
Soulmates? ^^

Nåväl; jag kan rekommendera dig att installera en variant av GNU/Linux om du inte redan gjort det. Distributioner som till exempel Fedora har versioner med extra säkerhet (egentligen tänkta att använda på servrar) - det finns dessutom LiveCDs som fokuserar på anonymitet, som Tails Linux. Kan även rekommendera i2p, Tor browser bundle, HTTPS Everywhere (Firefox tilläg), Ghostery (Firefox tillägg) samt att du installerar en alternativ webbläsare som lynx (eller ännu bättre links med framebuffer support [att kunna se bilder på nätet är ändå ganska centralt]). Samt att du skaffar dig en PGP-nyckel. Här finns en ganska bra guide, hen har även lite andra säkerhetsrelaterade skrifter och konfigurationsfiler på sin hemsida. Utöver det så är det enda någorlunda säkra (med RSA-kryptering) alternativet till Skype, i öppen källkod, Mumble.

Till alla er som föredrar att läsa kan jag verkligen rekommendera Bruce Schneiers "Beyond Fear - Thinking sensibly about secutiry in an uncertain world" samt hans andra verk som rör säkerhet och kryptografi - heck, till och med hans bloggposter är uttömmande.

Tack för bra tips, speciellt sugen är jag på att börja använda Linuxvarianten istället för jag vill inte stödja Microsoft efter det här. Jag är också väldigt oroad över mobilerna eftersom de har ju android, iOS osv automatiskt. När man köper en ny telefon idag som har android t.ex. så måste man skapa ett konto (en Gmail) samt ge ut en massa uppgifter för att kunna använda telefonen som man sedan surfar runt på, ringer, smsar på m.m. Känns inte ok. Fanns tydligen ett program som kunde blocka bort just spårandet men jag funderar starkt på att köpa en gammal vanlig hederlig mobil med 2G nät och bara surfa på datorn. Känns ganska surt att hela tiden behöva nedgradera sig men vad gör man?
Citera
2013-06-14, 23:19
Medlem
MissRandomnesss avatar
Och nu ska EU få insikt i USAs övervakning enligt DN.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-ska-informera-eu-om-overvakning/

Inte ett ljud om något vad gäller detta på Aftonbladet som säger sig vara Sveriges nyhetskälla.
Citera
2013-06-14, 23:22
Medlem
Skalbaggens avatar
Som jag ser det, ligger lösningen med säkerhet på nätet hos folken i respektive stater. Ju fler som lägger in motåtgärder i sin dator, desto bättre.
I denna tråden har en del skärpta IT-experter lagt fram sina meningar med bifogade förslag på åtgärder, vilket diskuteras fram och tillbaka. Det är enligt min mening här vi har lösningen på problemet med spioneriet och övervakningen på internet. Ju fler datorer som blir fösedda med avancerad kryptering och andra motåtgärder, desto dyrare blir det för stater att dekryptera. För oss noviser på området är det därför stor hjälp när de kunniga experterna och nördarna ger oss förslag på lämpliga åtgärder. Jag kan till och med tänka mig att den som kan lägga upp en sajt med ett batteri kvalificerade motåtgärder i kombination med lite reklam så småningom kan kamma hem många sköna miljoner, som tack för hjälpen. Integriteten är ju viktig för gemene man (för att inte snacka om företagen). Sedan skulle jag vilja se den negativa politiker som skulle säga att vi skall förbjuda ”säkerheten” på nätet – det vore politiskt självmord!
Citera
2013-06-14, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Honduras.
Varför? Utveckla gärna (nyfiken). Jag har dålig koll på det landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Frågan är vad "demokrati" är. De som har valt dessa skurkar för att "representera" sig har ju blivit lurade. Hela poängen med "demokratin" i modern tappning är att det ska gå att lura majoriteten att göra sådant som är rakt mot deras egna intressen.
Det här kan knappast komma som en överraskning för folk som följer med i samhällsutvecklingen.
Signalspaning har pågått i över 50 år. Det är inget nytt. Den som tror att man kan vara anonym på nätet bör tänka om. Internet glömmer aldrig. Bästa sättet att skydda sin integritet på är att överge all elektronik. Skaffa en klassisk skrivmaskin (som ersättare till PC), använd kontanter istället för kreditkort och gå klädd i burka osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Frk.Lindholm
Du bevisar ju hur torsk i skallen människor av idag egentligen är! Folket har inte varit medvetna om den närgångna bevakning som de utsatts för. Hur f-n kan det bli folkstyre? Det är en minoritet som håller på att möblera om all logik i världen med hänvisning till "terrorism"! Det är fullt uppenbart vilka de verkliga terroristerna är numera. Vilket inte minst alla drönarattacker med många civila dödsoffer bevisar. Betänk möjligheten att något land skickat drönare över Sverige och mördat människor till höger och vänster.

Problemet är att folk inte kan och eller vill tänka längre än näsan räcker. Hela världen fördes bakom ljuset då olika offentliga lögner medförde invasion av Irak. Vilket j-vla pack de är! De drar allehanda krigshetsare inför rätta men går själva lösa. Är det ett juridiskt hållbart system baserat på demokrati? Det är enkom reptilhjärnor och räknenissar som styr inom politiken, krigsmakten samt krigsindustrin. De och inga andra kan dra igång tillräckligt med konflikter så mänskligheten snart är ett minne blott på planeten.
Då tillhör inte jag "folket". För det här kom inte som någon överraskning för mig. Inget av det här är nytt.
Det som möjligen har varit okänt är omfattningen på signalspaningen. Men en normalfuntad människa borde ju inse att världens alla säkerhetstjänster ser Internet som en guldgruva för informationshämtning. Tror man någonting annat så är man enligt mig naiv och blåögd.

Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Oavsett hur man definierar demokrati kan man under inga omständigheter kalla USA för en demokrati. Tror du verkligen att en som hotar kontinuiteten inom maktsfären i det landet skulle kunna bli vald till president, eller ens som kandidat till presidentposten? Det är ju val i Iran nu och enda skillnaden är väl att i Iran vet alla att "demokratin" är något satt ur spel. Makten bakom irans president känner alla till, i USA är det mer diffust.
Ett väldigt gott exempel är Ron Pauls valrörelse eller snarare hur andra politiker och media samt valdistrikt hanterade dennes valrörelse. Köpt media och riggade val borgar knappast för ett demokratiskt styrt land.
För att återknyta till trådens ämne så var Ron Paul den ende som faktiskt ville avsluta kriget mot terrorismen, vilket Obama använder för att rättfärdiga det övergrepp på personlig integritet vi nu ser. Och vilket Bush använde, och är vad vem som helst av de andra kandidaterna skulle använt. Demokrati? pyttsan heller.

http://www.youtube.com/watch?v=o_WBo4sfmi4
Jag ser USA som en demokrati. Sedan finns det självfallet brister i deras system. En sak som du nämner är pengarnas makt. Kandidater som inte har tillräckligt med ekonomiska resurser når inte ut till väljarna. Det är tråkigt men å andra sidan är det väl så verkligheten ser ut? Det kostar att ligga på topp.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-15 kl. 00:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in