Citat:
Ursprungligen postat av
Krystall
Min åsikt är precis som alla forskare har kommit fram till. Att invandringen tär på vår välfär. OECD rapporten säger just detta.
Vad var den egentliga frågan?
Ingen fråga. Som du säger, så är det bara ännu en rapport som visar att invandringen kostar, trots att man på olika sätt försöker hålla denna kostnad borta i sammanställningen.
Anledningen till att det blev sådant fuss om just denna berodde på att DN prövade ett nytt grepp. Istället för att tysta ned rapporten, så gjorde man jätterubrik om att rapporten visade något annan än vad den gjorde.
Jag är inte riktigt klar med varför. Men det verkar som att rapporten var tänkt att bli offentlig om ett par veckor. Så tanken tycks ha varit att blåsa ut lögnen helt fräckt. Alla medier skulle haka på. Det skulle bli något som politiker och PK kan ha som slagträ.
Om någon blogg några veckor senare skulle säga att innehållet var feltolkat så skulle inte det ha betydelse då det redan skulle ha etablerats som sanning. Politiker skulle redan använda det i debatter, folk skulle redan ha en sanning att hålla fast vid. Och det skulle inte finnas nyhetsvärde att få spridning för kritik av DN:s tolkning.
Vad som dock hände var att någon på flashback hittade en preview av rapport som massa folk läste.
När rapporten sa raka motsatsen till vad DN skrivit så blev det ramaskri på forum, sociala medier och alternativa nyhetssidor.
Jag har hängt med lite i detta, och kan säga att jag aldrig sett något liknande mothugg någonsin!
Det här gjorde att övrig media fick kalla fötter. Bara några har skrivit om DN:s artikel. Då ganska försiktigt, och försökt ha ryggen fri genom att också skriva att det ändå är en nettoförlust.
Ingen politiker hann göra DN:s påstående till eget argument innan sanningen var ute och välspridd. Undantaget Ullenhag, som också blivit söndermobbad för detta på Twitter.
Så rapporten är som du skriver inte särskilt märkvärdig. Däremot DN:s helt oblyga försök att ljuga (inte vinkla, ljuga). Samt hur deras plan gick helt åt pipan.
Långt svar på din korta fråga, men men...