2013-06-14, 19:24
Medlem
reemkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Skulle det visa sig att blodfyndet är gjort i stugan och inte i lägenheten så kan detta fall bli betydligt mer komplicerat med tanke på att de pågick någon form av socialt umgänge i denna stuga denna kväll och natt.

Återupprepar min önskan om ifall någon från Boden har möjlighet och lust att kontrollera om stugan och lägenheten fortfarande är avspärrade. Det kan ju i viss mån kanske ge en vink om var blodet kan ha hittats?
Du menar eftersom det var ca fem personer i stugan den natten? Tänker du att dessa personer i så fall kan vara inblandade eller sitta inne med information? Ja, det skulle såklart komplicera det hela men då borde väl nästan alla festdeltagare också sitta häktade (på den lägre misstankegraden eller nåt)? Eller hur menar du?
Citera
2013-06-14, 19:25
Medlem
lilltoes avatar
Jag hade uppskattat (om man kan skriva så) om de hade hittat något annat än blod. Typ KJ:s svett, saliv, vomering på fyndplatserna och på så sätt bundit honom direkt till platserna. Att han åtminstone har varit så nära fp att han måste sett kvarlevorna och pressat honom på det. Droppa blod här och där kan vilken sadist som helst göra (man får ha med sådant i tänket).

Ang. psykopatteorierna, psykopatdrag:
När blir en människa med denna personlighetsstörning svarslös? Enligt egna erfarenheter har de tusen svar på varje fråga, som de på en tusendels sekund serverar trovärdigt (iaf för utomstående). Överraskas de, ställer de med en kobras snabbhet en motfråga. Har man dem både på film och ljud och inte kan slinka undan, åberopar de nödvärnsrätten och blir offret.

KJ blev svarslös när blodspåret presenterades. Någon som har en hypotes?
Citera
2013-06-14, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Jag hade uppskattat (om man kan skriva så) om de hade hittat något annat än blod. Typ KJ:s svett, saliv, vomering på fyndplatserna och på så sätt bundit honom direkt till platserna. Att han åtminstone har varit så nära fp att han måste sett kvarlevorna och pressat honom på det. Droppa blod här och där kan vilken sadist som helst göra (man får ha med sådant i tänket).

När blir en människa med denna personlighetsstörning svarslös? Enligt egna erfarenheter har de tusen svar på varje fråga, som de på en tusendels sekund serverar trovärdigt (iaf för utomstående). Överraskas de, ställer de med en kobras snabbhet en motfråga. Har man dem både på film och ljud och inte kan slinka undan, åberopar de nödvärnsrätten och blir offret.

Läser man på om psykopati så inte stämmer mkt på KJ av vad som framkommit genom media och den här tråden; Men man vet ju inte hur han är i verkligheten

http://patermeduza.bloggsida.se/archives/229
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-14 kl. 19:41.
Citera
2013-06-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Jag lovar att jag aldrig kommer att stycka någon men OM jag skulle göra det skulle jag göra det utomhus, nånstans ute i en skog där man får vara i fred. Dessutom försvinner spår snabbt från en sån plats, en enda regnig dag och det blir svårt att upptäcka...

Men det är ju precis här styckningsproblematiken ligger i detta fall: OM du nu styckar långt ute i skogen där spåren snabbt raderas av naturen varför då öht stycka, varför inte bara lämna kroppen åt sitt öde?
Varför riskera en transport av kroppsdelar och utplacering på 2 (minst) olika platser?
OM en GM vill stycka en kropp för själva styckandets skull så blir det givetvis mer logiskt (blir därför lite orolig över det du skriver.. att skogen skulle vara ditt hypotetiska val..).
Citera
2013-06-14, 19:41
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
<klipp>

Intressant, jag skulle själv blivit svarslös om jag var oskyldig - men du anar mer i det reaktionsmönstret.

Hade han svarat snabbt så...
Eller så vet han om det och ger fan i att svara osv.

Går det att dra alla över en kam på det viset? jag trodde inte det, men frågar nån mig om varför det finns blod i min bil och jag inte har en aning så blir jag nog ganska tyst, vet jag att jag haft en kropp där i några dar så är jag nog troligen lika tyst om jag inte förväntat mig att dom skulle fråga.

Vetefan om man kan dra slutsatser av en enstaka del som svaret på frågan hur VBs blod kommit i hans bil.
Citera
2013-06-14, 19:46
Medlem
why123s avatar
Tror ni att han mår så dåligt att utredarna behöver ta särskild hänsyn till det vid förhören. (Spekulation, jag vet!) Hur vanligt är det att en häktad sitter på rättspsyk under mer eller mindre hela häktningstiden? Vid suicidrisk finns det inte särskild övervakning på häktena?

Vem bevakar hans intresse mer än advokaten? Pappan (som också är god man) får väl knappast närvara, fick KJ förresten en advokat till?
Senast redigerad av why123 2013-06-14 kl. 19:52. Anledning: .
Citera
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Du menar eftersom det var ca fem personer i stugan den natten? Tänker du att dessa personer i så fall kan vara inblandade eller sitta inne med information? Ja, det skulle såklart komplicera det hela men då borde väl nästan alla festdeltagare också sitta häktade (på den lägre misstankegraden eller nåt)? Eller hur menar du?

Nej, sannolikheten att alla personer i stugan är inblandade och polisen inte har kunnat få klarhet i det än idag känns väldigt liten, även om det kanske inte kan uteslutas helt.

Det jag tänker på som komplicerar det hela är att vi vet att hon befunnit sig i lägenheten och att KJ och VB inte kunnat åka till stugan för att koppla av då det fanns folk där.

Om man då har hittat blod i stugan efter VB så blir händelseförloppet och tidspannet väldigt mycket större.
Citera
Medlem
Citat:
Jag lovar att jag aldrig kommer att stycka någon men OM jag skulle göra det skulle jag göra det utomhus, nånstans ute i en skog där man får vara i fred. Dessutom försvinner spår snabbt från en sån plats, en enda regnig dag och det blir svårt att upptäcka...

Jo om man nu är tvungen att stycka någon så är det ju säkrast utomhus pga av spår som du säger.

Men nu är ju saken att oftast (?) och troligtvis den största orsaken till att stycka en person är för att man vill forsla bort en kropp bit för bit i tex i en väska, utan att göra något större väsen av sig, från ett ställe där det är för riskabelt att bli upptäckt om man skulle försöka bära på hela kroppen..
Citera
2013-06-14, 19:47
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
<klipp>
Vem bevakar hans intresse mer än advokaten? Pappan (som också är god man) får väl knappast närvara, fick KJ förresten en advokat till?

Näpp, den han har vetefan om jag skulle vilja ha dock.
Citera
2013-06-14, 19:48
Medlem
Märkligt var att KJ sade ingenting utan vinkade då häktningsförhandlingen var slut. Han har just fått höra att det finns fler bevis mot honom, dagen efter hans advokat försökt få honom fri och han gör en vinkande gest och uppträdde obrydd om det hela.

Antingen är han så stark medicinerade eller så tar han inte in vad som händer eller anser sig ha tagit bort så mkt bevis som möjligt så att de inte går att binda till honom.
Vore han oskyldig skulle han reagera, vore han psykopat skulle han nog ock reagera med ngn kommentar men istället visar han upp en obrydd sida.

Tankar?
Senast redigerad av hemlunda2000 2013-06-14 kl. 20:02. Anledning: Lagt till ett o till skyldig = oskyldig
Citera
2013-06-14, 19:51
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Märkligt var att KJ sade ingenting utan vinkade då häktningsförhandlingen var slut. Han har just fått höra att det finns fler bevis mot honom, dagen efter hans advokat försökt få honom fri och han gör en vinkande gest och uppträdde obrydd om det hela.

Antingen är han så stark medicinerade eller så tar han inte in vad som händer eller anser sig ha tagit bort så mkt bevis som möjligt så att de inte går att binda till honom.
Vore han skyldig skulle han reagera, vore han psykopat skulle han nog ock reagera med ngn kommentar men istället visar han upp en obrydd sida.

Tankar?

Är det en typ av TQ behandling på psyket så är han väl inne i dimman, men det var då själva fan om man inte har lärt sig nåt.

Nån som såg han live, var det som ABB - helt känslokall eller så. Kan tyda på lugnande åxå.
Citera
2013-06-14, 19:52
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000

Vore han skyldig skulle han reagera, vore han psykopat skulle han nog ock reagera med ngn kommentar men istället visar han upp en obrydd sida.

Tankar?

Vanligtvis brukar man hålla förhör med den misstänkte innan en häktningsförhandling där "bevisen" presenteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in