2013-06-14, 19:53
Medlem
Jag är oerhört intresserad dom polisanmälningar som VB gjort. Borde inte dom tas upp i FUP om dom kan stärka misstankar mot en gm?

OT. Såg en dokumentär om jaktpiloter och F1-förare angående reaktionsförmåga. Det visade sig vid tester att dessa inte hade bättre reaktionstider än andra. Deras förmåga att behärska fordon i extrema situationer härrör ur en förmåga att behålla kyla under omständigheter där andra grips av panik. Enligt en psykiater som medverkade kan majoriteten i dom grupperna klassas som milda psykopater. Dvs. fullt fungerande socialt men med ökad förmåga att agera i pressade lägen.

Om gm är psykopat har han inte agerat i panik utan njutit av att få leva ut en sjuk dröm. Alltså inte styckat i panik.
Citera
Medlem
Beslut om rättspsykiatrisk vård [redigera]

Föreskrifter om beslut av domstol om överlämnande till rättspsykiatrisk vård finns i brottsbalken. Personer som får ges rättspsykiatrisk vård och som lagen gäller för ska:
lida av en allvarlig psykisk störning
med hänsyn till sitt psykiska tillstånd och sina personliga förhållanden i övrigt, ha behov av psykiatrisk vård som också kan tillgodoses genom intagning på en sjukvårdsinrättning.
motsätta sig sådan vård eller till följd av sitt psykiska tillstånd inte anses kunna fatta beslut kring detta.
Om en person som vårdas enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård anhålls eller häktas och tas in på enhet för rättspsykiatrisk vård eller kriminalvårdsanstalt så ska beslut om sådan vård anses som ett beslut om rättspsykiatrisk vård.

Beslut om rättspsykiatrisk vård fattas av chefsöverläkare på en sjukvårdsinrättning. För ett sådant beslut krävs att ett vårdintyg har utfärdats av någon annan läkare först. Om rätten har fattat beslut om rättspsykiatrisk undersökning och den misstänkte redan tagits in på undersökningsenheten så krävs inget vårdintyg. Samma sak gäller för personer som är häktade, anhållen eller de som ska till kriminalvårdsanstalt. Ytterligare en grupp innefattas av detta och det är ungdomar som är dömda till sluten ungdomsvård och ska till ett särskilt ungdomshem.

Rättpsykiatrisk vård kan endast ske inom landstinget och den ska efter domstolsbeslut påbörjas genast. Om personen är häktad kan vård påbörjas om den häktade och åklagare godkänner detta. Inskränkningar för patienten, utifrån ordnings- eller säkerhetsfrågor, får ske om kriminalvården godkänner detta. Inskränkningar kan vara att skicka eller ta emot brev, få besök, eller prata i telefon. Efter domstolsbeslut är det regeringen som fattar beslut om inskränkningar, det gäller fram för allt om det finns risk för rikets säkerhet eller terroristbrott.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Helt befängd teori men...om ngn annan bragt VB om livet, låt säga oavsiktligt... och kallar till sig KJ för hjälp. Vem skulle det då vara? Räcker det med en kompis eller måste det vara en nära släkting som får KJ att reagera? Nu är denna teori inte vad jsg tror på men skulle KJ täcka upp för låt säga sin bror?

KJ tar VB till stugan. Party ngn försöker våldta henne och hon stryps ( ngn nämnde att ögonen var blodsprängda som om hon strypts) KJ rycker in, får det att se ut som två knivhugg mot hjärtat och sedan styckar och gör sig av med kroppen. Strypningen hemlighåller åklagarna för att locka ut GM...

Spekulationer!

Kan då någon förklara hur man vet att hennes ögon är blodsprängda, fullständigt bullshit för det har endast rättsläkare och tekniker sett och definitivt inte någon militär som sökt, då måste vederbörande ha en syn som klart är som en Hök.
Att tro sig visuellt se på håll sig blodsprängda ögon på en avliden ca 15 dagar efter döden är lika sannolikt som att samma avlidna person stiger upp och går iväg, d.v.s. NOLL.
Det fanns tidigare i tråden t.o.m. att livmodern var bortskuren etc. Vore väl bäst för tråden att hålla sig till fakta som finns och utgå från det och inte den ena efter den andra dårskapen om bl.a. fynden FP1 och FP2.

Vem myntade att hon var irriterad och sms'ade någon p.g.a. denna irritation, jo det gjorde den mtGM och det blev en sanning i media. Aftonb. skriver att man kontaktat den person det skulle ha varit men sen så blir det tyst, varför ?? Det är alltså mtGM som lämnat de uppgifterna och jag tror de är sanna för det är vad som skett, det vet mtGM och då finns det med i hans redogörelse.

Det som skett före ca 21.00 4 maj har mtGM en hyfsad bild på och lämnat den redogörelsen med säkert vissa undantag som ev. konflikt, tjafs etc. Men efter 21.00 4 maj så blir det aningen besvärande för mtGM för då har han inga referenser att hänvisa till, det enda.."hon lämnade lägenheten". Hennes mobil avstäng, förmodligen hans egen också.

Sen har mtGM haft ca 3, max 4 dygn på sig att undanskaffa offret för sen så klarar han inte det då han blivit upphittad av polisen som plugg kompis.

Jag slänger ut lite saker som jag tycker är givna och det får var och en tugga på, jag tror att rätt man är gripen och det är nu för länsman att reda ut hur och varför.
Citera
2013-06-14, 19:57
Medlem
why123s avatar
Citat:
Märkligt var att KJ sade ingenting utan vinkade då häktningsförhandlingen var slut. Han har just fått höra att det finns fler bevis mot honom, dagen efter hans advokat försökt få honom fri och han gör en vinkande gest och uppträdde obrydd om det hela.

Antingen är han så stark medicinerade eller så tar han inte in vad som händer eller anser sig ha tagit bort så mkt bevis som möjligt så att de inte går att binda till honom.
Vore han skyldig skulle han reagera, vore han psykopat skulle han nog ock reagera med ngn kommentar men istället visar han upp en obrydd sida.

Tankar?

Ja, förträngning?! Kan det vara så att hans förnekande beror på att han har lyckats förtränga det. Vi ska nog inte helt bortse från den möjligheten, att han sen då mår dåligt kan vara för att han inte förstår vad som händer. Dessa absurda anklagelser (ur hans sett att se det) gör att han känner sig jagad och då är det självklart lätt att neka och visa sig oberörd. Han är säker på att det löser sig i halvlek...
Citera
2013-06-14, 19:57
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Märkligt var att KJ sade ingenting utan vinkade då häktningsförhandlingen var slut. Han har just fått höra att det finns fler bevis mot honom, dagen efter hans advokat försökt få honom fri och han gör en vinkande gest och uppträdde obrydd om det hela.

Antingen är han så stark medicinerade eller så tar han inte in vad som händer eller anser sig ha tagit bort så mkt bevis som möjligt så att de inte går att binda till honom.
Vore han skyldig skulle han reagera, vore han psykopat skulle han nog ock reagera med ngn kommentar men istället visar han upp en obrydd sida.

Tankar?

Och om han är oskyldig så skulle han inte reagera menar du.

Hur frustrerande är det inte att sitta och vara oskyldig och samtidigt höra hur åklagaren radar upp bevis, ett efter ett, fast man vet att man är oskyldig.

Skulle man obrydd då vinka hejdå till rätten som låter han sitta ytterligare 2 veckor på bevisning som man absolut inte kan acceptera då man vet att man är oskyldig.

Jag menar inte att han ska slänga sig på golvet och böla eller börja skrika och gapa, men någon reaktion borde man väl ända förvänta sig att man som oskyldig skulle ha.

De som är skyldiga reagerar inte nämnvärt, de vet redan att det är ganska hopplöst att undkomma häktning när det finns bevis, de går dit ihop om att ett mirakel ska ske så att de släpps fria, men de har inte de förväntningarna, som en oskyldig har, att någon ska ta sitt förnuft till fånga och inse att man är oskyldlig.
Citera
2013-06-14, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Nej, sannolikheten att alla personer i stugan är inblandade och polisen inte har kunnat få klarhet i det än idag känns väldigt liten, även om det kanske inte kan uteslutas helt.

Det lär ju inte krävas för mycket polisarbete för att identifiera samtliga som befann sig i stugan den kvällen. Bara att kolla med alla som har nyckel till huset (KJ +bröder)

Citat:

Det jag tänker på som komplicerar det hela är att vi vet att hon befunnit sig i lägenheten och att KJ och VB inte kunnat åka till stugan för att koppla av då det fanns folk där.

Ärligt talat vet VI inte om VB var i lägenheten alls, det finns bara vittnesmål på att hon eventuellt setts utanför
Citera
2013-06-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Kan då någon förklara hur man vet att hennes ögon är blodsprängda, fullständigt bullshit för det har endast rättsläkare och tekniker sett och definitivt inte någon militär som sökt, då måste vederbörande ha en syn som klart är som en Hök.
Att tro sig visuellt se på håll sig blodsprängda ögon på en avliden ca 15 dagar efter döden är lika sannolikt som att samma avlidna person stiger upp och går iväg, d.v.s. NOLL.
Det fanns tidigare i tråden t.o.m. att livmodern var bortskuren etc. Vore väl bäst för tråden att hålla sig till fakta som finns och utgå från det och inte den ena efter den andra dårskapen om bl.a. fynden FP1 och FP2.

Vem myntade att hon var irriterad och sms'ade någon p.g.a. denna irritation, jo det gjorde den mtGM och det blev en sanning i media. Aftonb. skriver att man kontaktat den person det skulle ha varit men sen så blir det tyst, varför ?? Det är alltså mtGM som lämnat de uppgifterna och jag tror de är sanna för det är vad som skett, det vet mtGM och då finns det med i hans redogörelse.

Det som skett före ca 21.00 4 maj har mtGM en hyfsad bild på och lämnat den redogörelsen med säkert vissa undantag som ev. konflikt, tjafs etc. Men efter 21.00 4 maj så blir det aningen besvärande för mtGM för då har han inga referenser att hänvisa till, det enda.."hon lämnade lägenheten". Hennes mobil avstäng, förmodligen hans egen också.

Sen har mtGM haft ca 3, max 4 dygn på sig att undanskaffa offret för sen så klarar han inte det då han blivit upphittad av polisen som plugg kompis.

Jag slänger ut lite saker som jag tycker är givna och det får var och en tugga på, jag tror att rätt man är gripen och det är nu för länsman att reda ut hur och varför.
Håller med det du skriver...prövar bara olika teser

Vet ni något om alibit att KJ skulle vara hos lillebror och spela tillsammans med denna och kompisar i dennas lägenhet?
Enligt nyligen tillkomna uppgifter var det Alibit som hade festen på stugan!
Citera
2013-06-14, 20:00
Medlem
Citat:
Nej, sannolikheten att alla personer i stugan är inblandade och polisen inte har kunnat få klarhet i det än idag känns väldigt liten, även om det kanske inte kan uteslutas helt.

Det jag tänker på som komplicerar det hela är att vi vet att hon befunnit sig i lägenheten och att KJ och VB inte kunnat åka till stugan för att koppla av då det fanns folk där.

Om man då har hittat blod i stugan efter VB så blir händelseförloppet och tidspannet väldigt mycket större.

jag förstår inte hur menar nu.
Vet vi att hon befunnit sig i lägenheten?
Citera
2013-06-14, 20:01
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Det lär ju inte krävas för mycket polisarbete för att identifiera samtliga som befann sig i stugan den kvällen. Bara att kolla med alla som har nyckel till huset (KJ +bröder)

Ärligt talat vet VI inte om VB var i lägenheten alls, det finns bara vittnesmål på att hon eventuellt setts utanför

Och mobilen som varit i området sedan klockan 16 eller åtminstone runt 18:40.
Citera
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inter-preter
Exakt. Det är också det jag befarar, att han gjort detta utomhus och att han inte heller har gjort detta av de vanliga skälen (dvs för att lättare forsla bort kroppen) utan pga någon förvriden känsla/nyfikenhet/impuls, som bara är logisk i hans ögon, och som är nästintill omöjlig för oss att förstå.

Är det så är det illa, det är bland det värsta att utreda såvida han inte öppnar sig och börjar prata. Därför borde man nu sätta in det bästa vi har i förhörsväg, som tex Dag Andersson, som har lite bakom pannbenet och som inte stövlar in och vräker på i primitiv Gunvald-Larsson-stil..
Själv tror jag att Hans Strindlund skulle vara bra. Synnerligen erfaren när det gäller grova brott och Gunvald Larssons motsats. Kan skapa förtroende och samtidigt sätta press genom att på ett ödmjukt sätt ställa den misstänkte inför fakta och bevisning. En klurig och erfaren utredare och förhörsledare.
Citera
Medlem
Citat:
Och om han är oskyldig så skulle han inte reagera menar du.

Hur frustrerande är det inte att sitta och vara oskyldig och samtidigt höra hur åklagaren radar upp bevis, ett efter ett, fast man vet att man är oskyldig.

Skulle man obrydd då vinka hejdå till rätten som låter han sitta ytterligare 2 veckor på bevisning som man absolut inte kan acceptera då man vet att man är oskyldig.

Jag menar inte att han ska slänga sig på golvet och böla eller börja skrika och gapa, men någon reaktion borde man väl ända förvänta sig att man som oskyldig skulle ha.

De som är skyldiga reagerar inte nämnvärt, de vet redan att det är ganska hopplöst att undkomma häktning när det finns bevis, de går dit ihop om att ett mirakel ska ske så att de släpps fria, men de har inte de förväntningarna, som en oskyldig har, att någon ska ta sitt förnuft till fånga och inse att man är oskyldlig.

Ett o föll bort...givetvis oskyldig skulle det stå. Det är då jag skulle förvänta mig ngn reaktion...My Bad..ändrar det nu
Citera
2013-06-14, 20:02
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Och mobilen som varit i området sedan klockan 16 eller åtminstone runt 18:40.
Jag tror nog hon varit i lgh frågan är om hon var i stugan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in