2013-06-14, 11:58
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Men varför var den efterlyst?

Frågan ska ställas till AirforceSpecOp som kom med upplysningen att KJ:s bil varit efterlyst.
Citera
2013-06-14, 12:08
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Om din teori och slutsats har bäring mot verkligheten är gärningsmannen en psyksjuk som helt säkert inte är okänd i vården. Men bakom styckmordet på Vatchareeya ligger inte resultatet av psykisk sjukdom, utan någons/någras morbida intresse av att med utstuderad grymhet plåga henne till döds - a show down för att demonstrera vem som är Herre över liv och död. Det är Ondska 87:an, inte sjukdom.

På Efterlyst diskuterades en ny drog, NDPV, som tydligen gör människor helt galna. Bland annat mordism, självmordism, kannibalism och översexualism.
Citera
2013-06-14, 12:10
Medlem
Jag är också nyfiken på varför den var lyst.
Men ännu mer nyfiken på var uppgiften kommer ifrån, ASP, FB, eller annat ej offentligt, alternativt personlig kännedom.

Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Frågan ska ställas till AirforceSpecOp som kom med upplysningen att KJ:s bil varit efterlyst.
Citera
2013-06-14, 12:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Som medgärningsman förvisso, alltså det då finns två GM som båda är skyldiga till mord.

Det stämmer, en person som häktas på sannolika ska sannolikt även vara den skyldige, då kan det inte finnas någon annan misstänkt för detta brott. Skäligen går bra och används ibland.

När det gäller vietnamesiskan som mördades för ett tag sedan så var de två personer, var för sig, häktade för mord på henne, på skälig misstanke. Efter en vecka hade polisen rett ut vilken av dessa som var sannolikt skyldig och som då häktades på sannolika och den andra släpptes.

Men polisen har kanske inte lyckats reda ut vem medgärningsmannen är, de kan ha några misstänka men vet inte vem av dem?
Citera
2013-06-14, 12:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Men polisen har kanske inte lyckats reda ut vem medgärningsmannen är, de kan ha några misstänka men vet inte vem av dem?

Visst, det finns utrymme för att det kan finnas fler medgärningsmän, men inte för annan mördare.
Citera
2013-06-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Signaler togs dessförinnan emot 18:40 av en av masterna vid Sävastklinten:
https://www.flashback.org/sp43829502
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6837130

Signalerna 18:40 från VB:s mobil utvisade att den då befann sig någonstans i området kring Åberget. Detta tillsammans med de (det) sms VB vid denna tid, alt. något tidigare, avsänt, är några av de fåtalet faktiska omständigheter som är kända.

Enligt fu-ledaren KR hade VB sms:at mt innan denne vid 16-tiden hämtat henne med bil vid hennes bostad. Om detta stämmer måste man kalkylera med att VB bara kan ha velat att mt skulle skjutsa henne till en viss plats där hon t ex hoppades stöta ihop med någon kille hon kände och gillade, och hon behöver inte ha aviserat sin ankomst till denna plats.

Den manlige bekant som VB 18:40 eller tidigare sms:at hade fått indikationer på att VB varit upprörd över något. Detta ”något” kan t ex ha varit att hon pga mt aldrig tycktes få komma i väg till sin avsedda destination (mt kan ha uppehållit henne genom att vilja visa och berätta om diverse olika miliutäranläggningar mm). – Det är nu c:a två och en halv timme sedan VB lämnat den egna bostaden - och hon är fortfarande i livet. Hon befinner sig tillsammans med mt någonstans i närheten av det gamla fortet vid Åberget, och frågan är vad som utspelade sig 18:40 - 21:00 = drygt två timmar under vilka VB med ganska stor sannolikhet kan ha berövats livet. - Den allra sista signalen var kort och svag och kan antas representera mobilens position när gm stängde av den.

Vem sms:ade VB? Sms:ets innehåll? - Varför sms:ade VB just denna person?

en grej jag vet jag läste för länge sen i någon tidning var att det var KJ hon hade smsat tidigare under dagen och varit irriterad på någon, men han hade inte sett det förän senare på kvällen påstod han. då var det lite luddigt också huruvida hon faktiskt hade varit där öht
tror jag måste försöka leta rätt på denna tidningsartikel..
Citera
2013-06-14, 12:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Visst, det finns utrymme för att det kan finnas fler medgärningsmän, men inte för annan mördare.

Vi vet ju inte, men polis och åklagare vet kanske, måste ju bevisas vem som höll i mordvapnet, kanske är det redan fastställt. Om inte, så kan det finnas fler misstänka, iaf för brott mot griftefriden. Jäkligt spännande fall hur som helst.
Citera
2013-06-14, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Mastnoteringarna tiden 18:00-21:00 motsäger KJ:s berättelse. Enligt ett tidigare inlägg #4180 på forumet:

18:40 - Telefonen kopplar upp mot mast och positioneras till Friluftsområde i Sävast
21:00 - Hon lämnar kompisen gående och glad
21:xx - Telefonen kopplar upp mot mast som täcks in av kompisens bostad, därefter dör telefonen.

Det tolkar jag som att VB:s mobiltelefon kl 18:40 inte är i Bodsvedjan. Då faller också KJ:s berättelse. Rätta mig någon om jag har fel i antagandet att mobilsignalerna motsäger KJ:s berättelse!

var inte det kring 14-15 tiden?
Citera
2013-06-14, 12:30
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:

Tack ni som benat ut detta. Jag har bara så svårt att se KJ som "hjärnan" bakom detta (OM det var planerat) och också svårt att se honom som den som planerade hur stycka, transportera, var placera, hur gömma saker/händer etc. Men det kan vara helt fel, det kan bara vara känslan man får av honom av beskrivningarna i denna tråd (som jag iuf många gånger tar med ett LASTBILSFLAK salt). Men jag är övertygad om att han var med på nåt sätt, indragen, utnyttjad eller aktiv och planerande.
Citera
2013-06-14, 12:37
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Begreppen ondska/sjukdom kan man ju filosofera kring en rätt bra stund om man sätter sig ner och börjar klura. Finns ens ondska, eller är det rätt och slätt att betraktas som sjukdom? Egentligen? Vilka diagnoser inbegriper drag som skulle kunna kallas onda?
Det enda som är säkert är nog att ingen kan säga säkert vad som är "ondska" och vad som är sjukdom.

En definition av ondska är önskan att tillfoga någon lidande, och ett belysande exempel är att KJ under sin uppväxt varit en omtalad djurplågare. Han har enligt vad som framgått i tråden uttryckligen berättat om sin fascination att någon gång ta livet av en människa, att mörda någon, och då är det väl knappast långsökt att avsikten är att göra detta under så plågsamma former som möjligt för att tillfredsställa sitt behov av att plåga, således i linje med den historik på området som är känd beträffande KJ. Det är ondska. Tror inte KJ är mera psykiskt sjuk än Breivik. Dvs inte alls.
Citera
2013-06-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Det här inlägget är tämligen intressant. Någon som vet mer om efterlysningen?

https://www.flashback.org/sp43877093

Var inte detta ang händelsen när han och en till blev anhållna efter att ha varit och viftat med sina airguns mot någon? Har för mig att någon skrev om detta och att det var det enda som hände just det datumet i boden??

vet inte men men..
Citera
2013-06-14, 12:39
Moderator
OYs avatar
Ska bli intressant att se om polisen haft hjälp av Flashback i det här fallet, väntar med spänning på upplösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in