Citat:
Ursprungligen postat av
Nymfhane
Jag ser att många i tråden har förstått hur fel DN har tolkat rapporten.
Jag råder er alla att läsa Tino Sanandajis senaste blogginlägg där han totalt sågar DNs analys och istället ger en bild av att invandringen innebär en rejäl nettoförlust:
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
För dem som betvivlar hur trovärdig svensk-kurdiska Sanandaji är så kan jag upplysa om att han är doktor vid university of Chicago samt är engagerad i institutet för svensk näringslivsforskning, inom områdena Entreprenörskapets ekonomi, skatter och offentlig ekonomi.
Vilket inte är så konstigt. Den naturliga reaktionen från de flesta som är någorlunda insatta i statistik, rapporter och ekonomiska siffror i detta ämne, som sedan ser DN:s rubrik, tänker givetvis relativt snabbt för sig själva: "Hur i helvete har de lyckats räkna ut något sådant?" Svaret var såklart att det hade de inte.
Och sedan när artikeln blir synad, så visar det sig att rubriken är en
fullständig lögn skriven på Orwellianska (förlust är vinst) och den s.k. "journalisten" har skrivit en artikel baserad på newsspeak, i DN:s agendasättande journalistikanda.
1. OECD:s egen rapport kommer inte fram till det svar "journalisten" kom fram till. Tvärtom är det även enligt OECD en förlustaffär med invandring, trots att man bakar ihop samtliga invandrare till en och samma smet, trots att man bara räknar med 60% av de sociala utgifterna, när
hela invandringsdebatten handlar om att det är skillnad på invandring och invandring. En utgiftspost såsom kriminalvården tas inte ens med i beräkningarna, när 80% av alla fångar i svenska fängelser har utländsk bakgrund. Fast jag förstår om OECD tycker det är svårt att hitta fakta och statistik när man letar i Sverige, man måste vara fullblodsproffs för att stånga sig förbi den ständiga mörkningen.
2. Än roligare blir det när OECD felciterar de svenska rapporter de har med som källor.
3. Än roligare blir det när det framkommer att OECD använt sig av enkätundersökningar, med all den problematik som medföljer.
Den här farsen är just en fars. Dessvärre kommer man få höra i åratal från förblindat sjuklöverfolk att invandringen är en vinstaffär nu, utan att de själva ens lagt en sekund på att ögna rapporten eller läsa kritik mot den.
Tur att det finns människor som Tino som står upp för dessa ständiga lögner. Otur att han inte får komma till tals, då han inte har "rätt åsikter". Så blir det när man försöker basera sina åsikter på annat än blind ideologi.