2013-06-14, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur vet du det? Institutet han jobbar för samarbetar ju med sådana som betalar för rätt "forsknings"resultat.
Hej foliehatt.
Och du har fel. Näringslivet vill ha stor invandring, eftersom det minskar lönetrycket. Så då skulle Tino istället prisa DN´s vinkel. Om du hittar några fel i Tino´s redogörelse är du självklart välkommen att peka ut dessa. Men du talar troligtvis med ideologiska skygglappar.
Jag är ledsen, men den enda migration som är ekonomiskt lönsam är arbetskraftsinvandring. Resten är en ren och skär förlustaffär. Innebär det att vi INTE ska ha flyktingmottagning?
Nej det gör det inte.
Men rätt ska vara rätt.
Senast redigerad av CastorTroy. 2013-06-14 kl. 11:57.
Citera
2013-06-14, 11:56
Medlem
Bertil Jonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Fast siffrorna som sådana är väl korrekta?
Siffrorna är korrekta så till vida att det man redovisar är balansen mellan utbetalda bidrag och återbetalda skatter. Inget mer. Sedan skall de här människorna börja konsumera av våra välfärdstjänster, och det är då det skiter sig. De skall ha skola, sjukvård, barnbidrag, etableringstöd, SFI, använda allmänna kommunikationer etc. och det är då kostnaderna stiger. De går knappt runt redan i första ledet, men sedan bidrar de enbart med 1/7 av vad svensken gör. För att förbättra siffrorna så finnas alla som invandrat i populationen invandrare, alltså även en finne som kom till Sverige i 15 årsåldern och fortfarande står till arbetsmarknadens förfogade.
Personligen tror jag att Walodraski eller vad karln heter satt ett formidabelt vapen i händerna på Åkesson. Jag tror han bittert ångrar publiceringen av OECD-rapporten.
Citera
2013-06-14, 11:56
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
oavsett så är rapporten ganska tandlös då den bygger på enkäter. det är inte ren fakta.

Källa på detta?
Citera
2013-06-14, 12:00
Medlem
Nymfhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeeeerrrr
Källa på detta?

Testa att kolla i källförteckningen/källkritiken på den faktiska rapporten:
http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013_migr_outlook-2013-en
Citera
2013-06-14, 12:00
Medlem
Nymfhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Fast siffrorna som sådana är väl korrekta? Problemet med undersökningen är att den inte går att använda i den debatt som faktiskt existerar, alltså den om invandring från tredje världen eftersom alla människor som flyttar till Sverige räknas in i samma grupp. De är alla invandrare och kan därför räknas till samma grupp i undersökningen, men om den ska användas som ett bevis för något åt det ena eller andra hållet (i annan debatt än generell invandring) så blir den ganska värdelös.

Det handlar mer än något om att man använder vad begreppet "invandrare" konnoterar hos de allra flesta. När någon säger invandrare så tänker de flesta på en människa från arabvärlden eller Afrika och DN har använt sig av det faktumet i sin presentation. Det gör väl iof varken hit eller dit eftersom även siffran som presenteras är låg, men är ändå ett faktum.

Citerar Tino Sanandaji, tino.us:

"Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnander av insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen. Orsaken att OECD inte tar med dessa är att det är oklart exakt hur mycket invandring påverkar kostnader för exempel infrastruktur eller rättsväsende. Eftersom en stor del av de offentliga kostnaderna helt enkelt inte tas med så ser invandring ut att vara en knapp vinst."
Citera
2013-06-14, 12:05
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfhane
Testa att kolla i källförteckningen/källkritiken på den faktiska rapporten:
http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013_migr_outlook-2013-en

Idiotjävel, länken går till en preview. Således kan man ej läsa källförteckningen.
Citera
2013-06-14, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Jonson
Siffrorna är korrekta så till vida att det man redovisar är balansen mellan utbetalda bidrag och återbetalda skatter. Inget mer. Sedan skall de här människorna börja konsumera av våra välfärdstjänster, och det är då det skiter sig. De skall ha skola, sjukvård, barnbidrag, etableringstöd, SFI, använda allmänna kommunikationer etc. och det är då kostnaderna stiger. De går knappt runt redan i första ledet, men sedan bidrar de enbart med 1/7 av vad svensken gör.

Är så verkligen fallet? Jag har förvisso inte läst rapporten själv, men följande står i TS:

Citat:
Ursprungligen postat av TS
har i sin stora undersökning jämfört vad invandrarhushållen betalar in i skatter och avgifter med vad de kostar i form av socialbidrag, pensioner och annan samhällsservice. Nettot blir ett plus för samhället i de flesta av de 27 länderna, med ett genomsnitt på drygt 3 000 euro per år (26 000 kronor).

Torde inte annan samhällsservice inkludera skola, sjukvård, barnbidrag och SFI?
Citera
2013-06-14, 12:08
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deeeeerrrr
Källa på detta?
läs ovan, det står i själva rapporten.

som sagt, oavsett om man vill använda rapporten till mot och för-argument så tycker jag att det är ganska vanskligt eftersom den är byggd på enkäter, det är inte "hard facts".

ska man göra något på riktigt så måste man ha ordentliga underlag annars är det inte seriöst.

oavsett så tror jag naturligtvis inte på att getknullare skulle vara en vinst för oss i sverige, det säger sig självt.
Citera
2013-06-14, 12:11
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfhane
Jag ser att många i tråden har förstått hur fel DN har tolkat rapporten.

Jag råder er alla att läsa Tino Sanandajis senaste blogginlägg där han totalt sågar DNs analys och istället ger en bild av att invandringen innebär en rejäl nettoförlust:
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/

För dem som betvivlar hur trovärdig svensk-kurdiska Sanandaji är så kan jag upplysa om att han är doktor vid university of Chicago samt är engagerad i institutet för svensk näringslivsforskning, inom områdena Entreprenörskapets ekonomi, skatter och offentlig ekonomi.
Vilket inte är så konstigt. Den naturliga reaktionen från de flesta som är någorlunda insatta i statistik, rapporter och ekonomiska siffror i detta ämne, som sedan ser DN:s rubrik, tänker givetvis relativt snabbt för sig själva: "Hur i helvete har de lyckats räkna ut något sådant?" Svaret var såklart att det hade de inte.

Och sedan när artikeln blir synad, så visar det sig att rubriken är en fullständig lögn skriven på Orwellianska (förlust är vinst) och den s.k. "journalisten" har skrivit en artikel baserad på newsspeak, i DN:s agendasättande journalistikanda.

1. OECD:s egen rapport kommer inte fram till det svar "journalisten" kom fram till. Tvärtom är det även enligt OECD en förlustaffär med invandring, trots att man bakar ihop samtliga invandrare till en och samma smet, trots att man bara räknar med 60% av de sociala utgifterna, när hela invandringsdebatten handlar om att det är skillnad på invandring och invandring. En utgiftspost såsom kriminalvården tas inte ens med i beräkningarna, när 80% av alla fångar i svenska fängelser har utländsk bakgrund. Fast jag förstår om OECD tycker det är svårt att hitta fakta och statistik när man letar i Sverige, man måste vara fullblodsproffs för att stånga sig förbi den ständiga mörkningen.

2. Än roligare blir det när OECD felciterar de svenska rapporter de har med som källor.

3. Än roligare blir det när det framkommer att OECD använt sig av enkätundersökningar, med all den problematik som medföljer.

Den här farsen är just en fars. Dessvärre kommer man få höra i åratal från förblindat sjuklöverfolk att invandringen är en vinstaffär nu, utan att de själva ens lagt en sekund på att ögna rapporten eller läsa kritik mot den.

Tur att det finns människor som Tino som står upp för dessa ständiga lögner. Otur att han inte får komma till tals, då han inte har "rätt åsikter". Så blir det när man försöker basera sina åsikter på annat än blind ideologi.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2013-06-14 kl. 12:13.
Citera
2013-06-14, 12:15
Medlem
Nymfhanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragil
Är så verkligen fallet? Jag har förvisso inte läst rapporten själv, men följande står i TS:

Torde inte annan samhällsservice inkludera skola, sjukvård, barnbidrag och SFI?

Så är fallet.
Kolla på tabell 3.7, det står svart på vitt att:
"Baseline plus per capita allocation of collectively-accroed items (excluding defence)"
Sweden -0,57 % of GDP

Notera även att försvaret kostar ca 50 miljarder om året, hade även det inräknats så hade siffran sjunkit ytterligare.
Citera
2013-06-14, 12:15
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
läs ovan, det står i själva rapporten.

som sagt, oavsett om man vill använda rapporten till mot och för-argument så tycker jag att det är ganska vanskligt eftersom den är byggd på enkäter, det är inte "hard facts".

ska man göra något på riktigt så måste man ha ordentliga underlag annars är det inte seriöst.

oavsett så tror jag naturligtvis inte på att getknullare skulle vara en vinst för oss i sverige, det säger sig självt.

Vad jag har läst så står det ingenstans i rapporten att siffrorna bygger på enkäten. Vänligen ge mig ett sidnummer.
Senast redigerad av Deeeeerrrr 2013-06-14 kl. 12:24.
Citera
2013-06-14, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavalleristen
"världens mest inavlade folk". Ok.

Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Lögnare. Folkmördare.

I rest my case. Er språkliga lathet beror just på att ni är så inavlade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in