2013-06-14, 00:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Att kalla Kanada för multikulti är ganska fel.
Både ja och nej - fransmän, engelsmän, indianer...
Citera
2013-06-14, 00:46
Medlem
Har inte läst hela tråden så sorry om det blir upprepning av vad någon redan har sagt.

Infödda bidrar enligt rapporten med ca 59 000 kr och invandrare ca 8 000 kr. Detta är räknat på personliga bidrag och kostnader, typiskt löneskatt minus socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag etc. Kostnader för allmän drift av statsapparaten eller ens kostnader för hälso- och sjukvård (22 000 kr/pers) är inte inräknat i detta.

Således är det i dagsläget inte någon vinst. Rapporten är felaktigt tolkad eftersom den inte tar med samtliga personberoende kostnader.

Företagsekonomiskt sett så är det kortsiktigt lämpligt att producera varor/tjänster som ger större intäkter än de direkta kostnaderna (sjukvård, barnomsorg, social omsorg...), men långsiktigt måste man ha även täckning för de indirekta kostnaderna (riksdag, kungahus, länsstyrelser, polis, försvar...). Idag är det, sett till hela gruppen, bara infödda som har positivt täckningsbidrag. Invandrarna täcker inte ens sina egna kostnader och bidrar därmed ingenting till de gemensamma kostnaderna. Vore Sverige ett företag som hade produkterna Infödda och Invandrare så skulle den sistnämnda produktlinjen läggas ner.
Citera
2013-06-14, 00:47
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FonnieSaltloek
Både ja och nej - fransmän, engelsmän, indianer...

Precis som USA har Kanada alltid haft en mycket klar europeisk grund. Att kalla det för multikulturellt i ny-europeisk mening, med import från arabvärlden och tredje världen är rent felaktigt.
Senast redigerad av El Capitano 2013-06-14 kl. 00:51.
Citera
2013-06-14, 00:50
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det kan du faktiskt inte.

Kan jag visst.

Citat:
Tror du på det själv?

Ja

Citat:
En vis man sjöng You are running you are running you are running away, but you cant run away from yourself!

Denne vise man var en mulatt vid namn Bob Marley en man vars musik älskas av i princip alla t.o.m. rasister världen över.

Ja jag diggar Bob Marley, han var en skön och god person (till skillnad från judar), och din poäng är?
Citera
2013-06-14, 00:51
Medlem
Herjarns avatar
Då något sådant här skrivs om invandrarna då haglar det mef bortförklaringar till varför det inte kan stämma från xenofoberna. Men då man säger att etnicitet inte påverkar brottslighet då skriks det om pk och vänsterpack. Oh sweet irony
Citera
2013-06-14, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Precis som USA har Kanada haft en mycket klar europeisk grund.
Jo, dock var skillnaderna (och osämjan) de europeiska folken/kulturerna emellan större förr i tiden.. Dessutom lyckades de inte utrota de amerikanska urinvånarna helt, och de tog dit negerslavar - så visst är nordamerika ett slags multikulti, på sitt sätt..
Citera
2013-06-14, 00:55
Medlem
positivitizers avatar
Citat:

Sen kan du vara hur motsträvig som helst men du kan faktiskt inte veta om du har judeblod i dig. Vilket du troligen har.

Kan jag visst det. Och nej det har jag inte.
Citera
2013-06-14, 00:58
Medlem
Inser nu att mitt företagsekonomiska resonemang i mitt förra inlägg har lite lätt fascistiska drag... Det var inte riktigt meningen.

Man får ju även ta i Aladdinasken i beräkningen. De flesta gillar trillingnöt så den vill ingen ta bort. Eftersom nötanalogin är närliggande, kan vi i detta fall döpa om den till Norrmän. Körsbär i choklad hatas av de flesta, men har ändå en del högljudda anhängare. Därför låter man den vara kvar också. Man kan ju säga att den är kvar av humanitära skäl.

En stat kan/ska inte drivas i vinstsyfte, men det finns en anledning till att det bara är en körsbär i choklad och två trillingnöt i Aladdinasken.
Citera
2013-06-14, 00:58
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Så du har inga tyskar, spanjorer, greker, fransmän, tjecker,ryssar, engelsmän belgare italienare, österrikare eller holländare i släkten alls?

Korrekt.
Citera
2013-06-14, 00:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn
Då något sådant här skrivs om invandrarna då haglar det mef bortförklaringar till varför det inte kan stämma från xenofoberna. Men då man säger att etnicitet inte påverkar brottslighet då skriks det om pk och vänsterpack. Oh sweet irony
DN har ju vinklat rubriken för att vilseleda och försöka göra undersökningen till ett slagträ i invandringsdebatten. De nämner inte att undersökningen enbart avhandlar aspekter av arbetskraftsinvandringen - inte asyl och anhöriginvandring.
Citera
2013-06-14, 01:01
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herjarn

Vilka bortförklaringar? Man har ju inte ens mätt någonting som är intressant. Att invandrare från i-länder varken gör till eller från är knappast någon nyhet, och ingen vill heller begränsa det. Allt man har gjort här är att sammanställa en soppa som kallas invandrare som i huvudsak består av (i sveriges fall) norrmän, finnar, danskar o.s.v: då samtliga av dessa som någon gång invandrat till Sverige räknas till invandringskvoten.

Vill man göra en seriös mätning som faktiskt speglar debatten, och de grupper som vissa vill begränsa - d.v.s. Invandring från tredje världen - så borde man mäta de effekterna istället. Jag är genuint nyfiken på vad de grupperna kostar samhället och helt öppen för att acceptera resultatet, oavsett vad det är, men sådana mätningar ser vi aldrig.
Citera
2013-06-14, 01:01
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Hur vet du det?

Är du dum i huvudet på något sätt?

Älskar du judar av hela ditt hjärta är det väl din sak, jag vill bara så långt bort ifrån dom som jag kan. Sen vad jag är spelar ingen roll här, det har jag klarlagt för dig tidigare att jag ej tänker avslöja.
Senast redigerad av positivitizer 2013-06-14 kl. 01:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in