2013-06-12, 23:34
Medlem
Läste åt om att man kan göra GMU även fast man har halv-taskig fysik, sant?

Sen, måste man ha gymnasiekompetens för att söka? Har sökt 1 gång och kom in även fast jag inte hade det(kom med andra ord till fas 2 eller va det blir, som är fys prov men gick aldrig).
2013-06-13, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thooht
Läste åt om att man kan göra GMU även fast man har halv-taskig fysik, sant?

Sen, måste man ha gymnasiekompetens för att söka? Har sökt 1 gång och kom in även fast jag inte hade det(kom med andra ord till fas 2 eller va det blir, som är fys prov men gick aldrig).

Beror helt på vad du vill jobba med. Olika befattningar ställer olika krav. Men fysisk fostran bör vara något att sträva efter, vad man än må välja att jobba med inom FM.

Vad menar du med gymnasiekompetens? Du ska vara godkänd i -minst- Svenska A, Matte A, Engelska A och Samhällskunskap A om jag inte missminner mig (och i sådant fall kommer säkerligen någon att rätta till det ). Däremot är högskolebehörighet inget krav, förutsatt att du inte vill söka dig mot officer.
2013-06-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Beror helt på vad du vill jobba med. Olika befattningar ställer olika krav. Men fysisk fostran bör vara något att sträva efter, vad man än må välja att jobba med inom FM.

Vad menar du med gymnasiekompetens? Du ska vara godkänd i -minst- Svenska A, Matte A, Engelska A och Samhällskunskap A om jag inte missminner mig (och i sådant fall kommer säkerligen någon att rätta till det ). Däremot är högskolebehörighet inget krav, förutsatt att du inte vill söka dig mot officer.

Fysiken kan jag träna upp, men med andra ord behöver jag gymnasiebetyg i dessa ämnen? :/, då blir det svårt. Har inga betyg i något gymnasieämne (är 20 år, 93a) Har hoppat av och tbx osv.

Hade tänkt att träna inför nästa GMU antagning, söka och göra mitt bästa och se vad som händer. Men om jag inte kommer vidare tack vare mina betyg så blir det lite surt.
2013-06-13, 13:32
Medlem
zyltburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thooht
Fysiken kan jag träna upp, men med andra ord behöver jag gymnasiebetyg i dessa ämnen? :/, då blir det svårt. Har inga betyg i något gymnasieämne (är 20 år, 93a) Har hoppat av och tbx osv.

Hade tänkt att träna inför nästa GMU antagning, söka och göra mitt bästa och se vad som händer. Men om jag inte kommer vidare tack vare mina betyg så blir det lite surt.

Du kommer nog inte ens att bli kallad till tester om du inte har betyg från gymnasiet.
Senast redigerad av zyltburk 2013-06-13 kl. 13:33. Anledning: stavfel
2013-06-13, 14:28
Medlem
Mayorns avatar
Mönstrade här om dagen och klarade dagen med
Styrka: 9
Datatest: 9
Psykolog: 6
Cykel: 5

Är 184cm och väger 103pannor. Alla kontroller med läkaren var bra också (hörsel, syn osv).

Slutade med att jag fick tjänstbarhet B. Spelar vikten verkligen så stor roll? Eller baserade läkaren det enbart på 5an på cykeln?
2013-06-13, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Mönstrade här om dagen och klarade dagen med
Styrka: 9
Datatest: 9
Psykolog: 6
Cykel: 5

Är 184cm och väger 103pannor. Alla kontroller med läkaren var bra också (hörsel, syn osv).

Slutade med att jag fick tjänstbarhet B. Spelar vikten verkligen så stor roll? Eller baserade läkaren det enbart på 5an på cykeln?
Det är psykologresultatet som gör att du får tjänstbarhet B. För att få A i tjänstbarhet så ska man ha minst 7 hos psykologen (då kommer man ifråga för befälsskattning också)
2013-06-13, 18:25
Medlem
Mayorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra-II63
Det är psykologresultatet som gör att du får tjänstbarhet B. För att få A i tjänstbarhet så ska man ha minst 7 hos psykologen (då kommer man ifråga för befälsskattning också)

Det är inte vad dom sa till mig. Dom sa att 6/6 hos psyk var tillräkligt för att söka till allt förutom Jägare/Elitförbanden
2013-06-13, 21:34
Medlem
WillyB0Bs avatar
Fick A i tjänstbarhet med en femma hos psyket. Du vill inte ha någonting som står ut på dina grundkrav, dvs. styrka, fys, intelligens. Har du 5 i någon av dem så får du helt enkelt svårare att komma in.
2013-06-13, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WillyB0B
Fick A i tjänstbarhet med en femma hos psyket. Du vill inte ha någonting som står ut på dina grundkrav, dvs. styrka, fys, intelligens. Har du 5 i någon av dem så får du helt enkelt svårare att komma in.

Va menar du när du skriver att man ska inte ha något som "står ut"?
2013-06-13, 22:33
Awaiting Email Confirmation
Jag fick endast en femma hos psykologen. Förstår inte vad jag gjorde fel? Vilka svar är rätt där? Hur ska man agera?
2013-06-13, 22:48
Medlem
Mayorns avatar
Hur funkar det med att "söka vidare" efter GMU? Kan jag utan problem söka till markstrid på LG efter en GMU på ledning/logistik? Eller måste man göra fler tester?
2013-06-14, 00:16
Medlem
Ockletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabrio
Jag fick endast en femma hos psykologen. Förstår inte vad jag gjorde fel? Vilka svar är rätt där? Hur ska man agera?
Fick också en femma.

Du ska säga det dom vill höra och med lite krydda av verklighet på ett sätt som stärker den bilden du beskriver av dig själv.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in