Men snälla, du är i Den stora Silly Season-tråden för ES/HA säsongen 13/14, hade du förväntat dig något annat? Finns det läge att kasta bajs? Ja då KASTAR man bajs...
Men snälla, du är i Den stora Silly Season-tråden för ES/HA säsongen 13/14, hade du förväntat dig något annat? Finns det läge att kasta bajs? Ja då KASTAR man bajs...
Jaha, då förstår jag.
Är meningen med tråden att vara en stor idiot, och inte diskutera det väsentliga?
Helt javla vardelost!! Det kan skilja 15 poang mellan plats 7 och 10, varfor i helvete ska plats 7 behova riskera att inte fa spela slutspel for att lag 10 har gjort en vardelos sasong? Fy fan vad jag blir irriterad pa sant har. Typisk javla jantelag fran ett ackligt sossesverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Serieändringen känns på pappret ganska intressant men när man tänker efter så är det inte lite sådär att ett lag som slutar sjua ska kunna missa slutspel? Skillnaden i poäng mellan lag sju och lag tio brukar väl vara väldigt stor? (inget jag har kollat upp men det är min känsla). Jag hade köpt om åttan och nian fått spela mot varandra men det hade gott kunnat få räcka så, då hade jag hellre sett att lag tio och elva spelat "slutspel" om att få undvika kvalserien istället.
På något sätt så känns inte det här som ett beslut som är förhastat och inte helt genomtänkt. Däremot så klagar jag inte på att det blir lite hockey i uppehållet mellan serien och slutspelet. Det kommer säkert att bli intressanta och spännande matcher.
Man får se till att hålla sig top6 från och med nu helt enkelt..
Att det kan skilja så mycket poäng mellan 10:an och 7:an beror ju iofs till viss del på dagens system. Börjar det bli en liten lucka mellan slutspel och ingemansland/nedflyttning, så får ju slutspelslagen möjlighet till mer harmoni, långsiktigt tänkande och stabilitet i truppen, medan kampen kring nedflyttningsplats utmärks av panik, krisvärvningar, sviktande publiksiffror/intäkter osv - en allmänt oharmoniskt situation på och utanför isen helt enkelt. Att det därför lätt blir ett glapp (jag har inga siffror på att det är så, men min känsla är också så) mellan 7:an och 10:an blir ju en rätt väntad konsekvens över en lång säsong.
Att det är orättvist - även om inte just ni sagt det kanske - är ju också en vanlig invändning jag inte ser hålla riktigt. Inte mer orättvist än att man har ett slutspel alls; varför ska 8:an kunna vinna sm-guld? Det finns inget sätt att objektivt mäta vilket lag som är »bäst på hockey» - vilket får anses vara ett av huvudsyftena med en liga - eftersom det alltid är beroende av ligautformningen. En serie mäter vilket lag som håller högst kvalite över en lång period, ett slutspel mäter vilka som är bäst när det gäller, ett hybridsystem som vårt låter de som är bäst över tid få vissa fördelar när det väl gäller. Det här gör det alltså inte mer orättvist, men det minskar betydelsen av serien. Vilken är den verkliga faran jag ser med beslutet, serielunken är tillräckligt av en våt filt som den är redan nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Instämmer till fullo. Det slutar inte med det du nämner heller. De tvingas ju också spela en massa matcher för att ta sig till det riktiga slutspelet efter att precis ha genomfört en grundserie som slitit på kroppen. Sen får de väl knappt vila något innan slutspelet drar igång. Sanslöst idiotiskt.
Vilket iofs är positivt, det ska löna sig att hamna högt upp i serien inför slutspel - klarar man sig precis med känns det för min del som att det inte är mer än rätt att man ska ha en tuffare utgångspunkt. Helt avgjort är det ju ändå inte, vilket resultaten från allsvenskans playoff/ks skvallrar om de senaste åren.
Jaha, då förstår jag.
Är meningen med tråden att vara en stor idiot, och inte diskutera det väsentliga?
Får man inte skoja lite utan att man ska få bli kallad idiot? Jag tycker det är fascinerande att Modo-anhängarna anser sin klubb vara så mycket bättre än andra klubbar och att dom på allvar tror att spelarna som värvats kommer dit för att dom har en dröm om Övik och tackar nej till både NHL, KHL och tom. HV71 bara för att få spela där.
Har läst på lite om Hensick och där har vi nog en attraktion i serien kommande säsong, kul och jag glädjer mig med alla modoiter.
Senast redigerad av J.R. 2013-06-13 kl. 18:28.
Fan vad ni gnäller på det nya systemet. Vill ni inte se på hockey eller? Det är väl fan så mycket bättre nu när det faktiskt spelar någon roll om man hamnar 5-6-7-8, innan har det knappt haft någon betydelse alls. Sen att lag sju skulle få välja vem de möter är en liten sak som kanske skulle göra det ännu bättre.
Nu var du riktigt rolig för en gångs skull. Men visst är det väl som loafmaster säger att Modo klingar särskilt i Amerika. Agenterna har säkert full koll men gemene man (hockeyspelare?) har säkert noterat det stora antalet stjärnor som gjort oförglömliga avtryck i NHL.
Rolig, vadå rolig? Det är ju ett hockeyforum. Vill du ha roligt får du vända dig till humoravdelningen och inte mig.
Det spelar väl för fan ingen roll vad folk tror och tycker, finns ju för faen till och med folk som tycker och tror att Brynäs är ett hockeylag
Det enda som spelar roll är vad spelaragenterna vet och känner de inte till fler lag än MoDo då är det ta mig fan brynäs-klass på dem.
Folk ar aven hockeyspelare. Och det spelar stor roll vad dessa hockeyspelare har hort och vad dom vet om Sverige. Det ar inte agenten som i slutandan bestammer vart en spelare ska spela. Jag har sjalv fatt det svart pa vitt fran amerikanska hockeyspelare jag ar bekant med att Modo lockar om spel i Sverige skulle bli aktuellt.
Tanken har aldrig slagit dig att han kom till Modo för att han ville spela här, trots att det säkerligen fanns andra klubbar som erbjöd högre lön. Markus sa ju i princip det själv i pressmeddelandet.
"– Vi har under en längre tid haft en dialog med T.J. och är jätteglada över att vi har lyckats få till en lösning som passar in i vår ekonomiska situation. Han har under den här processen verkligen visat att han vill spela för MODO Hockey trots många andra alternativ, säger MODO Hockeys GM Markus Näslund"
Det är ju verkligen något nytt att man belyser att en spelare ville komma till klubben och att man som klubb lyckades landa spelaren bland alla klubbar som slängde väskor med pengar efter honom.
Har Modo råd med värvningen så ser jag inget fel i den. Klingar lite illa bara efter att man just har redovisat en stor förlust förra säsongen.
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Folk ar aven hockeyspelare. Och det spelar stor roll vad dessa hockeyspelare har hort och vad dom vet om Sverige. Det ar inte agenten som i slutandan bestammer vart en spelare ska spela. Jag har sjalv fatt det svart pa vitt fran amerikanska hockeyspelare jag ar bekant med att Modo lockar om spel i Sverige skulle bli aktuellt.
Visst kanske det hjälper beslutet en aning, men tror du på fullaste allvar att någon spelare med absolut noll koppling till Sverige skulle välja bort 10000 extra i HV per månad för att få chansen att spela i Modo?
Det finns ju en anledning till varför man har agenter med kunskap om länderna utanför USA och Kanada också.
Senast redigerad av siryessir 2013-06-13 kl. 19:24.
Det tror jag inte alls på. Det är länge sen nu Näslund och Forsberg var bra och kända och den som är i den åldern att man minns dom två är bra gammal och trött så snarast ett nedköp av MoDo att få dit såna. De enda transatlanter som är värda att värva är de som är unga och hungriga helst med siktet ställt på NHL (läs Bud Holloway), eller ja åtminstone hungriga och dom kommer hit för att vinna. Får väl hoppas för MoDo:s skull att deras värvning hör till de hungriga om än jag tror de mest var pengar som avgjorde det hela.
Precis. Det är så klart en stor fördel för oss att vi hade de spelare du nämner i truppen + att Modo är känt som något av en NHL-stjärnefabrik. Jag tror knappast man hade lyckats ro Hensick i hamn om allt bara handlade om pengar.
Ni andra är bara avundsjuka. T.J. skjuter hem guldet till Ö-vik 2014!
För övrigt gillar jag slutspelsändringen ju mer jag tänker på det. Att 1:an och 2:an får vila, medans deras kommande motståndare måste spela ett förkval. Känns rättvist på något vis att man får den fördelen när man gjort en bra säsong. Istället för att bara få någon miljon i prispengar, så får man ut något av det även i det sportsliga framöver.
Senast redigerad av RossoBiancoVerde 2013-06-13 kl. 19:49.