2013-06-13, 14:26
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Schack matt, Åkesson?

För att DN tolkar en rapport så den passar in i PK-mallen?

Om detta vore en enkel sanning så skulle PK-sidan gjort egna beräkningar för flera år sedan och visat.
Citera
2013-06-13, 14:29
Medlem
cuntbags avatar
Kan dom inte undersöka vilken grupp av invandrare som ger mest och vilken grupp som ger minst? Jag tror knappast att somalier eller någon utom europeisk grupp ligger i topp 10.

Plus detta har ju PK-media kört med innan, dom gör som FP med sitt språktest. Dom drar fram samma kort hela tiden inför valet.
Senast redigerad av cuntbag 2013-06-13 kl. 14:38.
Citera
2013-06-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_129
Jag förstår tyvärr inte riktigt vad det är jag läser.

Jag skulle vilja se samma uträkning som denna fast på den inhemska befolkningen och se vad siffrorna skulle bli då. För skulle det vara att vi även tjänar pengar på genomsnittssvensken, vart tar då dessa intjänade pengar vägen?

Man tar bara med en bråkdel av kostnaderna för invandringen. I samma undersökning så är alla infödda en börda för staten. Vilket omöjligt kan stämma eftersom sysselsättningen bland svenskar är 50% högre en hos invandrare och både medelinkomsten och pensionsålder är högre.

Bara det faktum att samtliga länder i undersökningen hävdar motsatsen gör det bara patetiskt.
Citera
2013-06-13, 14:38
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
För att DN tolkar en rapport så den passar in i PK-mallen?

Om detta vore en enkel sanning så skulle PK-sidan gjort egna beräkningar för flera år sedan och visat.
Jag har faktiskt sett någon PK-miffo som gjort liknande beräkningar, med liknande resultat(enligt presentationen av beräkningen, vill säga). Problemet vara bara att när man kollade på samma beräkning för svenskar så hade de högre "nettobidrag till samhället" än invandrare. Att båda grupperna hade ett nettobidrag på åtminstone över 10%(var flera år sedan jag läste skiten) borde rent logiskt betyda att Sverige hade ett >10% budgetöverskott under perioden, något som definitivt inte stämde. Med andra ord hade man inte räknat in saker som inte går att härleda till individer, som exempelvis infrastruktur.

Nu vet jag inte om man gjort samma sak hos OECD(förhoppningsvis är de iaf mer subtila), men jag har mina misstankar.
Citera
2013-06-13, 14:39
Medlem
hakro807s avatar
Kort fundering, finns det någon som kan ladda hem swf-filen och konvertera den till pdf- eller doc-format? Vill kunna läsa den på plattan.
Citera
2013-06-13, 14:41
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Jag antar undersökningen skiljer på olika demografiska folkgrupper. Låt mig gissa: nej. Alltså kan vi dra slutsatsen att det enligt rapporten är lika lönsamt att importera en högutbildad finländare som att importera en analfabetisk somalier med posttraumatiskt stressyndrom.

Jag har inte en aning hur de har kommit fram till dessa briljanta beräkningar, men de verkar hämtade ur arslet. Det är skillnad på invandrare och invandrare när det kommer till samhällsekonomi, det kan inte ens den mest vurmande sjuklöverröstaren sticka under stolen.
Bra analys av rapporten, så slapp jag göra det
Till nytillkomna som inte orkar läsa hela tråden: det Ubbe Cykelkedja skriver ovan är mitt i prick och beskriver exakt varför undersökningen ska avfärdas som trams.
Citera
2013-06-13, 14:42
Medlem
cuntbags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moixa
Jag är ledsen, min svenskvänlige vän, men den här artikeln kommer ramas in på väggar och användas i både offentliga samt privata debatter framöver. Kolla redan hur den twittras av folk som accepterar den helt okritiskt:

https://twitter.com/search/realtime?q=http%3A%2F%2Fwww.dn.se%2Fekonomi%2Finva ndrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillba ka%2F

Twitter är till för vänsterpack. Det är inte konstigt att dom tar emot detta okritiskt.
Citera
2013-06-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Man måste ha i åtanke att flyktinginvandringen till Sverige förs på en moralisk grund, dvs målet är först och främst att hjälpa människor och inte gå i vinst. Och det får kosta att hjälpa människor. Men nu vet vi att samhället i stort ändå går i vinst, så frågan är om inte rapporten är en anledning att hjälpa ännu fler människor? Även om vi skulle gå back något, vilket vi i nuläget inte gör, så är det inte tillräckligt för att neka flyktingar fristad.
Rapporten bevisar inte överhuvudtaget om flyktingmottagning är en vinst. Alls. Den tar inte ens ställning till flyktingmottagningens eventuella kostnad/vinst.
Vad den däremot visar är att invandring som helhet är en "vinstaffär". Där flyktingmottagning mer troligtvis drar ner snittet. Hur som helst är det som du säger inte därför vi har flyktingmottagning.

I rapporten pekar man på Schweiz som gjort störst "vinst" i hela Europa. Ett land som i princip har obefintlig flyktingmottagning.
Citera
2013-06-13, 14:43
Medlem
De som kom från krigets Jugoslavien på 1990-talet och började jobba rätt snart måste givetvis vara en samhällsekonomisk nettovinst för Sverige. De var barn och gick i skolan i Jugoslavien och de produktiva åren hamnar i Sverige. Rena klippet faktiskt. Rasister och fascister har alltid haft svårt med både matte och samhällsanalys.
Citera
2013-06-13, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moixa
Jag är ledsen, min svenskvänlige vän, men den här artikeln kommer ramas in på väggar och användas i både offentliga samt privata debatter framöver. Kolla redan hur den twittras av folk som accepterar den helt okritiskt:

https://twitter.com/search/realtime?q=http%3A%2F%2Fwww.dn.se%2Fekonomi%2Finva ndrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillba ka%2F
De predikar för de som redan är frälsta.
Citera
2013-06-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Har inte hunnit läsa rapporten ännu men jag antar att en del flashbackare hunnit läsa delen om Sverige. Jag bortser helt från DNs artikel och frågar er som läst åtminstone den del som handlar om vårt land:

Görs det någon som helst skillnad mellan invandrare och invandrare i rapporten eller klumpas välutbildade finländare och danskar ihop med lågutbildade somalier och araber?

Det är helt oväsentligt, använd enkel matematik.

Om Schweiz invandrare bidrar med ett överskott på 60,000 kr/år så betyder det att Schweizarna själva kostar staten 15,000 kr/år. (Schweiz har 25% invandrare och balanserad budget)

Det är väldigt naivt att tro att infödda skulle tjäna sämre en utlandsfödda, trots att de enligt all statistik har högre medelinkomst det motsäger sig självt.
Citera
2013-06-13, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cetkin
De som kom från krigets Jugoslavien på 1990-talet och började jobba rätt snart måste givetvis vara en samhällsekonomisk nettovinst för Sverige. De var barn och gick i skolan i Jugoslavien och de produktiva åren hamnar i Sverige. Rena klippet faktiskt. Rasister och fascister har alltid haft svårt med både matte och samhällsanalys.
Å andra sidan är det inte människorna från f.d. Jugoslavien som problematiseras eller hur? Verkar snarare som om det är du som har svårt med läsförståelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in