2013-06-13, 11:17
Medlem
Zycombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Så, när tror ni Snowden avslöjar att NSA har knäckt de vanligaste krypteringarna och helt brutit sönder internet för ehandel och alla som trodde att saker som VPN hjälper?

Förhoppningsvis har det inte skett men ja, risken finns väl.

USA har verkligen förstört internet "as we know it". Dessutom sitter jag ju bakom den otroligt censurerande kinesiska brandväggen så det är lite dubbelt upp för mig.

Men det värsta är väl ändå att om någon månad kommer det här ha blåst över...
Citera
2013-06-13, 11:23
Medlem
Vad mer kan vi vänta oss ur denna soppa?
Visselblåsaren hade väl utlovat mer materiel?
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-13 kl. 11:26.
Citera
2013-06-13, 11:37
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano

Jag har hört samma. Själve Daniel Elfsberg säger att detta är större än både han + Bradley Manning.

Själv följer jag Guardians Live-uppdatering hela dagen.

Det har också kommit fram att det verkar som om både Washington post och Guardian tvekar... Washington post har frågat myndigheterna om lov att publicera resten och Guardian verkar följa samma variant. Vilket låter fegt.

Jag hoppas Glenn Greenwald släpper materialet...
https://twitter.com/ggreenwald

Eller bäst: Mister Snowden. himself

jaja

ps. kaymano kan jag kyssa din avatars panna försiktigt?
Citera
2013-06-13, 12:22
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Själv är jag positivt överraskad av den debatt som väckts av dessa avslöjanden. Snowden har inte berättat nåt som jag och måmga andra inte visste — men det har en effekt på debatten och allmänheten tycks det, hoppas jag.
Citera
2013-06-13, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
"Googla" inte alls med google. Använd t.ex. ixquick.com

Jag har duckduckgo.com som standardsöksida, men tyvärr saknar den Google typ av bildsökning. Finns det någon annan söktjänst som kan mäta sig med Googles bildsökning, där man ju kan använda en bild för sökning och inte enbart söka på en sträng?
Citera
2013-06-13, 12:30
Medlem
Citat:
Själv är jag positivt överraskad av den debatt som väckts av dessa avslöjanden. Snowden har inte berättat nåt som jag och måmga andra inte visste — men det har en effekt på debatten och allmänheten tycks det, hoppas jag.

Jag ser det mer som ett, av politikerna, desperat försök att rädda sina egna karriärer. Historian exploderade rakt upp i ansiktet på dem.
Citera
2013-06-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
Jag har hört samma. Själve Daniel Elfsberg säger att detta är större än både han + Bradley Manning.

Själv följer jag Guardians Live-uppdatering hela dagen.

Det har också kommit fram att det verkar som om både Washington post och Guardian tvekar... Washington post har frågat myndigheterna om lov att publicera resten och Guardian verkar följa samma variant. Vilket låter fegt.

Jag hoppas Glenn Greenwald släpper materialet...
https://twitter.com/ggreenwald

Eller bäst: Mister Snowden. himself

jaja

ps. kaymano kan jag kyssa din avatars panna försiktigt?
Det låter intressant. Annars får väl Mr Snowden höra av sig till Wikileaks. Julian Assange skulle nog mer än gärna publicera resterande dokument. Känns som en katt och råtta-lek. Snowden lever nog farligt just nu.

Absolut! Min avatar är stekhet så fukten från din kyss lär bli till ånga.

Citat:
Debatten kommer dö ut om några veckor. Sen blir allt som vanligt igen.
Övervakningen fortsätter och folk fortsätter leva sina liv som om ingenting hade hänt.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-13 kl. 13:56.
Citera
2013-06-13, 14:27
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag har duckduckgo.com som standardsöksida, men tyvärr saknar den Google typ av bildsökning. Finns det någon annan söktjänst som kan mäta sig med Googles bildsökning, där man ju kan använda en bild för sökning och inte enbart söka på en sträng?
ixquick.com har bildsökning
Citera
2013-06-13, 14:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Debatten kommer dö ut om några veckor. Sen blir allt som vanligt igen.
Övervakningen fortsätter och folk fortsätter leva sina liv som om ingenting hade hänt.
Hörde att detta är precis vad Snowden är rädd för. (Nånstans på youtube alldeles nyss). Han hoppas/räknar med att få en större framgång. Allt hänger på hur andra hakar på. Elsberg, Assange, och andra som uttalat sig i stöd. Det finns en möjlighet att saker börjar rulla.
Citera
2013-06-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Tro mig, det där gör skillnad. Vad tror du facebook aktie ägarna gör med Obama när facebook användar talet bara sjunker för varje dag. De kommer på ett eller annat sätt hänga honom högt. Iofs tror jag att skadan redan är skedd och att mycket färre ungdomar börjar med facebook nu när de vet vilken övervaknings maskin det är

Våran generation som har facebook vi kanske inte allihop tar bort skräpet men i vart fall slutar använda skiten. Vilken nytta att spionera i facebook är det om nästan ingen uppdaterar något?

Jag förstår hur ett ett kapitalistiskt samhälle fungerar det var inte riktigt så jag menade. Jag instämmer nog snarare i farhågan över att det här avslöjandet inte kommer att förändra något. Jag tror att en allt för stor dela av befolkningen bara vandrar vidare och inte förändrar sina internetvanor. Så nej jag tror inte att det här förändrar något. Förstå mig rätt jag önskar att det gjorde det
Citera
2013-06-13, 15:00
Medlem
Det är skillnad på att inaktivare ett konto och att avsluta det på fb. Men det finns länkar på nätet hur man tar bort fb men det är 14 dagars karantän
Citera
2013-06-13, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dokoalseled
Det är ju inte terroristerna och de kriminella som folk blir rädda för när de hör sånt här, utan vad ökad övervakning leder till och kan leda till. Skrämselpropaganda skulle det däremot kunna vara, förutsatt att det är fejk.

Fast det är väl ingen överraskning att vi övervakas på nätet. Det som är en överraskning är hur folk låta sin personliga integritet bli norpad mitt framför näsan på en och låta bli att prata om det för att inte verka vidskeplig och konspiratorisk bland sina facebookvänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in