2013-06-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
Jaså du hittar här i 2000-talet då får du äran att presentera Smullyans
relevanta forskning i frågan
Läsa får du göra själv.
Det stora flertalet av matematiker (på alla nivåer) använder sig av oändliga mängder. De är medvetna om att det kan hittas motsägelser. Du tycks inte tro mig, men bara gå till närmsta universitet och fråga någon där i så fall.
Citera
2013-06-13, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du kan inte rada upp dom rationella på det viset, vilken metod du än väljer. Du kan inte skriva dom i storleksordning med hjälp av decimaltal. Du kan bara rada upp dom.

Jag antar inte att de är i storleksordning.

Citat:
Ursprungligen postat av Smartochsnygg
För att C inte nödvändigtvis blir periodiskt. Så du kan inte garantera att listan var inkomplett vilket du kan göra när det är reella tal. Det blir inte någon motsägelse.

Det hela blir lätt förvirrande eftersom jag antar något som är sant och försöker förstå varför vi inte får en motsägelse. Men måste man inte visa att C nödvändigtvis inte blir periodiskt?
Citera
2013-06-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PJP
Det hela blir lätt förvirrande eftersom jag antar något som är sant och försöker förstå varför vi inte får en motsägelse. Men måste man inte visa att C nödvändigtvis inte blir periodiskt?
Om du vill hitta en motsägelse ala Cantor så måste du visa att det blir periodiskt. Det kan du (antagligen) inte, så du får ingen motsägelse.
Citera
2013-06-13, 13:09
Bannlyst
Citat:
Jag antar inte att de är i storleksordning.

Då förstår jag inte riktigt vad du menar? Menar du att om vi har t ex 0.8769564876954876954...och byter en siffra så att vi får 0.876954876934876954876954...?
I så fall får vi ju bara ett nytt bråk (vilket?) som garanterat finns med på listan.
Citera
2013-06-13, 13:10
Medlem
Citat:
Om du vill hitta en motsägelse ala Cantor så måste du visa att det blir periodiskt. Det kan du (antagligen) inte, så du får ingen motsägelse.

Det är hur man kan visa att det inte är periodiskt som jag inte förstår
Citera
2013-06-13, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Då förstår jag inte riktigt vad du menar? Menar du att om vi har t ex 0.8769564876954876954...och byter en siffra så att vi får 0.876954876934876954876954...?
I så fall får vi ju bara ett nytt bråk (vilket?) som garanterat finns med på listan.

Vi antar att vi har en lista med alla rationella tal. Om den t.ex. börjar

0.333333...
0.500000...
0.481481...

så börjar C 0.465. Hur kan man visa att C inte är rationellt?
Citera
2013-06-13, 13:25
Medlem
Citat:
Du undrade varför Cantors argument inte fungerar för rationella talen. Anledningen är att du inte kan visa att C är rationellt. Skulle du kunna visa att det är rationellt skulle du få en motsägelse. Men man får ingen motsägelse av påståendet att C är antingen reellt eller rationellt, och det är allt diagonal argumentet ger.
Citera
2013-06-13, 13:38
Medlem
Citat:
Du undrade varför Cantors argument inte fungerar för rationella talen. Anledningen är att du inte kan visa att C är rationellt. Skulle du kunna visa att det är rationellt skulle du få en motsägelse. Men man får ingen motsägelse av påståendet att C är antingen reellt eller rationellt, och det är allt diagonal argumentet ger.

Varför kan man inte det? (Utan att hänvisa till att Q är uppr.)

P.S. Måste lämna tråden en dag eller två.
Citera
2013-06-13, 13:45
Medlem
Citat:
Det tror jag inte. Hur kan man förresten ens prata om rationella tal om man inte tillåter oändliga mängder?
De rationella talen konstrueras ju mha heltalen, och de är oändligt många.

Det VET vi inte om de är!
Allt vi vet är att OM x är ett heltal så är (x+1) också ett heltal!
Vad vi kan säga är att det för VARJE påstått största heltal,n, så finns ett större, (n+1)!

Alltså: om "n" är ett heltal så finns det MÅNGA andra heltal definierade via n...
Men "Många" verkar inte vara ett heltal så HUR många, de många heltalen är,
saknar vi namn och/eller beskrivning för! Vi vill gärna säga att de är ALLA...

Men hur många är då "ALLA"? Jag kallar det gärna för "Ordinalparadoxen",
i litteraturen är den känd som Burali-Fortes Paradox.
Och jag har för mig att han avsåg den att vara en kritik av Cantors Transcendenta Talbegrepp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Burali-Forte_paradox

The reason is that the set of all ordinal numbers carries all properties of an ordinal number
and would have to be considered an ordinal number itself. Then, we can construct its successor ,which is strictly greater than the ordinal number itself .
However, this ordinal number must be an element of the set of all ordinal numbers
since the set contains all ordinal numbers, and we arrive at a contradiction.
Senast redigerad av sigurdV 2013-06-13 kl. 14:11.
Citera
2013-06-13, 13:45
Bannlyst
Citat:
Vi antar att vi har en lista med alla rationella tal. Om den t.ex. börjar

0.333333...
0.500000...
0.481481...

så börjar C 0.465. Hur kan man visa att C inte är rationellt?
Jag hänger inte riktigt med? Hur menar du att talet C fortsätter?
Citera
2013-06-13, 13:48
Medlem
Citat:
Varför kan man inte det? (Utan att hänvisa till att Q är uppr.)
Det kanske man kan, men hittills har vi inte hittat några motsägelser i den typen av matematik
Citera
2013-06-13, 13:49
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Rationella tal har periodisk decimalutveckling, men det finns ingen begränsning för hur lång perioden är. Så om du väljer att skapa ett tal C = 0.a1a2a3... med godtycklig period m så kommer du till slut stöta på ett tal på plats k vars k:te decimal råkar vara just densamma som ak skulle behöva vara för att stämma in i perioden hos C. Om du då ska göra den skiljd för godtyckligt k så är C inte längre periodisk.

Alltså, eftersom periodens längd är godtycklig kan vi alltid hitta ett rationellt tal som sammanfaller på en olämplig decimalplats för ditt C.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in