Citat:
Ursprungligen postat av
Entr0pi
Givet att vi har funktionen f, vad är då felet med konstruktionen av C?
Det har jag redan förklarat för dig! Varför fortsätter du att ställa samma fråga?
Om du inte är nöjd med svaret får du visa vad det är för fel med svaret!
Citat:
Citat:
Det är helt enkelt så att du antar att alla reella tal finns på listan
och då har du antagit att alla reella tal du kommer att definiera i framtiden
REDAN finns någonstans i listan!
Citat:
Jepp, och sen visar jag, med min definition av talet C som bygger på listan att det antagandet inte stämmer.
Nej det är du tydligen för lat för att göra! Du bara påstår att du visar det!
Du skriver inte ut din definition heller! Du påstår att din definition på något outrett sätt
ska ge ett tal som inte finns i listan trots att alla tal finns i listan!
Och du granskar inte argumentet att;
eftersom alla tal redan finns i listan
så kommer du förr eller senare inför situationen att det tal du granskar i listan
är det tal C som du försöker definiera!
Vilket nummer har i så fall C i listan? Detta nummer är n säger vi,
och då har
det C som finns i listan en n:te decimal som du vill använda...för att räkna ut vilken decimal det C som du beräknar genom listans diagonal har som decimal
på decimalplats nummer n... för än så länge har du ju bara kommit fram till decimal n-1.
Och det C du så långt har beräknat skiljer sig ännu inte från C i listan.
C i listan har redan alla sina decimaler bestämda, och som sagt var så stämmer detta C överens så här långt med det C som du försöker bestämma via siffrorna i listans diagonal...
Men det är stopp nu! För om du beräknar nästa decimal
kommer du att ha två skilda värden på n:te decimalen i C!
Men den kan bara ha ETT värde!
En motsägelse uppkommer redan innan det tal, C , som inte skulle finnas i listan
fått alla sina decimaler definierade.
Det är något annat som bevisas här nämligen att om du ändrar diagonalens siffror i en lista som innehåller ALLA reella tal så måste du lämna minst en siffra oförändrad annars uppkommer en motsägelse eftersom listan då inte kan ordnas om så att den innehåller diagonalen.