2013-06-08, 16:42
Medlem
Makedon94s avatar
Det finns fullt av jugoslaver i storstäderna som är villiga att jobba svart.
Citera
2013-06-08, 17:26
Medlem
Adam211s avatar
Jag är en självutbildad elektriker. När jag gör lite jobb svart så tar jag 500kr/timme. Det är nice och drygar ut kassan varje månad.
Citera
2013-06-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makedon94
Jag förstår din frustration... Vi blev lovade att 9 av 10 kommer bli anställda men jag har fortfarande gamla klasskamrater som fortfarande är arbetslösa och 4 av 16 jag pluggade med blev slutligen elektriker och det har gått flera år sedan vi tog studenten...

Du får hitta DIN väg. Jag kämpade också som dig men förgäves men du kanske borde fortsätta kämpa, det kan vända.

Efter att ha kämpat helt i onödan i ett helt år tog jag en annan väg. Idag äger jag fastigheter runt hela Jugoslaviska västkusten, äger restauranger runt runt Göteborg och ingår i Jugoslaviska maffian. Sedan dess har jag inte sovit en natt i lugn och ro och har faktiskt vant mig vid den där äckliga känslan i magen över att alltid behöva vara försiktigt... Jag tror det är just den där äckliga känslan som håller mig vid liv och räddat mig många gånger. Men kalla mig inte ohederlig. Jag försökte vara en hederlig medborgare men vårat hypokratiska samhälle bär ansvaret med sina rader av arbetslösa infödda och storimport av somalier...
Javisst, det är de långa raderna av arbetslösa svenskar som är problemet...
Citera
2013-06-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Jag är en självutbildad elektriker. När jag gör lite jobb svart så tar jag 500kr/timme. Det är nice och drygar ut kassan varje månad.
Det borde vara spöstraff på det. Både att som du kalla dig '-utbildad' när du i själva verket är en klåpare, och att anlita dina tjänster. Hoppas ingen brinner inne som följd av ditt elpulande.
Citera
2013-06-10, 00:20
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makedon94
Jag förstår din frustration... Vi blev lovade att 9 av 10 kommer bli anställda men jag har fortfarande gamla klasskamrater som fortfarande är arbetslösa och 4 av 16 jag pluggade med blev slutligen elektriker och det har gått flera år sedan vi tog studenten...

Du får hitta DIN väg. Jag kämpade också som dig men förgäves men du kanske borde fortsätta kämpa, det kan vända.

Efter att ha kämpat helt i onödan i ett helt år tog jag en annan väg. Idag äger jag fastigheter runt hela Jugoslaviska västkusten, äger restauranger runt runt Göteborg och ingår i Jugoslaviska maffian. Sedan dess har jag inte sovit en natt i lugn och ro och har faktiskt vant mig vid den där äckliga känslan i magen över att alltid behöva vara försiktigt... Jag tror det är just den där äckliga känslan som håller mig vid liv och räddat mig många gånger. Men kalla mig inte ohederlig. Jag försökte vara en hederlig medborgare men vårat hypokratiska samhälle bär ansvaret med sina rader av arbetslösa infödda och storimport av somalier...

Hur mycket papp i månaden får du nu?
Citera
2013-06-13, 12:02
Medlem
8222s avatar
Såg just att Manpower sökte elektriker-lärlingar i Sthlm, kanske kan vara nåt att söka?
Citera
2013-06-17, 11:24
Medlem
Lön för sommarjobbare elektriker?

Tjaba, Ska ut och sommarjobba snart, jag undrar om det är någon som vet "minimumlönen" för en som har gått 2 år på EL på gymnasiet?

Tack å hej!
Citera
2013-06-17, 11:46
Medlem
Kurt-Beritzs avatar
Lägsta löner kr/mån från och med 1 april 2013

1:a året i yrket: 16 043 kr
2:a året i yrket: 19 957 kr
3:e året i yrket och därefter: 22 614 kr
Servicemontörer: 24 064 kr
Tekniker: 24 609 kr

Källa http://sef.se/Ung/L%C3%B6nsamtyrkesval.aspx

16 043/ mån, jag tjänade mer än det på slutet av 90-talet för ett okvalificerat jobb, hur kommer det sig att elektriker ger sån skitlön?
Citera
2013-06-17, 11:46
Medlem
Maccee14s avatar
har sökt och försökt på 20-tal företag här i skåne! men känns som allt står still just nu och alla företag vill ha folk med minst 3-4 års erfarenhet ute.... någon som har tips? Finns mycket jobb i Stockholm har jag sett men är kanske inte så sugen på att flytta dit!

Som tur är har jag sommarjobb hos farmor och farfar! Är lite snickare och bygger staket och tar hand om deras trädgård man kanske ska bli trädgårsmästare

Någon som vet om kurvan vänder och elsidan behöver folk snart?
Citera
2013-06-17, 11:51
Medlem
Maccee14s avatar
dock tror jag inte du kommer få första årsmontör lönen! eftersom du har gått i skolan och vad jag fattar det som inte jobbat ute så kommer du få lärlingslönen som ligger på drygt 12 000
Citera
2013-06-17, 21:33
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Beritz
Lägsta löner kr/mån från och med 1 april 2013

1:a året i yrket: 16 043 kr
2:a året i yrket: 19 957 kr
3:e året i yrket och därefter: 22 614 kr
Servicemontörer: 24 064 kr
Tekniker: 24 609 kr

Källa http://sef.se/Ung/L%C3%B6nsamtyrkesval.aspx

16 043/ mån, jag tjänade mer än det på slutet av 90-talet för ett okvalificerat jobb, hur kommer det sig att elektriker ger sån skitlön?

det beror på att det är fortfarande utbildning, även om det på pappret är ett jobb.
Citera
2013-06-17, 21:45
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maccee14
Någon som vet om kurvan vänder och elsidan behöver folk snart?

har du allt från skolan godkänt?
körkort/bil?
kollat på firman du haft praktik på?
snacka med din gamla lärare. de brukar ha bra kontakter på företagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här