Haha nej, jag är född här och jag söker både inom industrin och installation.
Ja du, så sa min rektor när jag läste till elektriker.
Grejen är att det är väldigt svårt att få en lärlingsplats här i Stockholm och övriga delar av landet. Jag har två kompisar som är färdiga med el linjen och efter flera år av misslyckat sökande så sket dem i det och pluggade annat. Om du har intresset för el så är faktiskt elektroteknik ett bra val.
Ja du, så sa min rektor när jag läste till elektriker.
man ska inte lyssna för mycket på en enda tyckare i såna sammanhang. Men det är grymt stor skillnad på att vara i stort sett outbildad/gymnasie och att ha en 5-årig M.Sc examen inom ett attraktivt område.
man ska inte lyssna för mycket på en enda tyckare i såna sammanhang. Men det är grymt stor skillnad på att vara i stort sett outbildad/gymnasie och att ha en 5-årig M.Sc examen inom ett attraktivt område.
Hur kan man vara en "outbildad" elektriker om man läste el och industri i gymnasiet?
Hur kan man vara en "outbildad" elektriker om man läste el och industri i gymnasiet?
Det man lär sig på gymnasiet är inte mycket, samt tiden man har via praktik är alldeles för lite. så visst är man outbildad när man kommer ut i min mening
Du svarar ju i viss mån på frågan själv. Det finns mängder av folk med högre skolning inom elområdet.
Att du inte får ens en lärlingsplats utan lön är en ganska tydlig indikation på att din utbildning inte är rop notch.
Att gödsla varje inlägg med får knappast din självinsikt att framstå i bättre dager...
Aha okej, har du några tips om att bli lärling om man inte känner någon i branschen?
Inte direkt mer än vad du redan säger att du gör, ring företag, sök gärna upp dem på plats så du får snacka med dem öga mot öga. Kanske ta och börja plugga lite vid sidan om medans du söker kan vara en god ide med.
Har du personer i din närhet som jobbar som elektriker och på det sättet få in dig i yrket hjälper mycket
Inte direkt mer än vad du redan säger att du gör, ring företag, sök gärna upp dem på plats så du får snacka med dem öga mot öga. Kanske ta och börja plugga lite vid sidan om medans du söker kan vara en god ide med.
Har du personer i din närhet som jobbar som elektriker och på det sättet få in dig i yrket hjälper mycket
De har alla sagt att det inte finns någon lärlingsplats och praktikplats. Det känns mer som att företag undviker lärlingar p.g.a. konflikter och onödiga betalningar... herregud vilket samhälle.
De har alla sagt att det inte finns någon lärlingsplats och praktikplats. Det känns mer som att företag undviker lärlingar p.g.a. konflikter och onödiga betalningar... herregud vilket samhälle.
Du har inte funderat på att rycka tummen ur r@ven och göra något annat än att stånga huvudet i väggen och gnälla efter lärlingsplatser? På de två åren som du påstår dig ha varit arbetslös skulle en intelligent individ ha hunnit genom en stor del av en matnyttig utbildning...
Det är så att jag tog studenten för två år sedan och jag läste el i gymnasiet eftersom min gamla rektor sa till mig att det kommer finnas lediga jobb inom industrin för elektriker så jag valde el och kom ut med toppen betyg, diplom, praktik i 15 veckor etc och nu har jag vart arbetslös i 2 år trots att jag svarar på 3-4 annonser varje dag samt ringer till olika företag. Jag har även sagt till andra att jag kan arbeta gratis men ingen vill ta emot en lärling p.g.a. kostnader. Jag söker både i Sverige och Norge men jag ska försöka med USA efter sommaren om jag inte får napp eftersom jag känner några som bor där som kan fixa in mig.
Ska jag ge upp eller fortsätta?
Kan det vara att jag är utav ungerskt ursprung och mitt namn inte är svenskt..? Jag är inte seriös men vem vet.. det kan vara problemet
Jag förstår din frustration... Vi blev lovade att 9 av 10 kommer bli anställda men jag har fortfarande gamla klasskamrater som fortfarande är arbetslösa och 4 av 16 jag pluggade med blev slutligen elektriker och det har gått flera år sedan vi tog studenten...
Du får hitta DIN väg. Jag kämpade också som dig men förgäves men du kanske borde fortsätta kämpa, det kan vända.
Efter att ha kämpat helt i onödan i ett helt år tog jag en annan väg. Idag äger jag fastigheter runt hela Jugoslaviska västkusten, äger restauranger runt runt Göteborg och ingår i Jugoslaviska maffian. Sedan dess har jag inte sovit en natt i lugn och ro och har faktiskt vant mig vid den där äckliga känslan i magen över att alltid behöva vara försiktigt... Jag tror det är just den där äckliga känslan som håller mig vid liv och räddat mig många gånger. Men kalla mig inte ohederlig. Jag försökte vara en hederlig medborgare men vårat hypokratiska samhälle bär ansvaret med sina rader av arbetslösa infödda och storimport av somalier...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!