Citat:
Ursprungligen postat av
dMoberg
Med anledning av detta och lite annat, föreslår jag att vi skriver om alla (nollskilda) tal som har en ändlig binär decimalutveckling. Den sista 1:an i utvecklingen byts ut mot 0111...
eftersom 0.01 = 0.0011111...
Det är det där med avrundning... att 0,11111...=1,00000...
Lika bra att säga ifrån på en gång att det segment av den reella tallinjen jag vill åt är alla reella tal som har enbart nollor till vänster om decimalkommat.
Citat:
Ursprungligen postat av
dMoberg
SigurdV: du pratade om matematisk beteckning och att det var någon beteckning du inte förstod.
- Vilken?
- Vad betyder <00>?
Förstår tror jag att jag gör men jag vänjer mig inte!
Jag STÖRS i tankeflykten av notationen...så jag förstår (mot min vilja)
hur andra störs av min notation: "P_n,n" (eller hur fanken det var nu igen. Orkar inte scrolla)
Citat:
Ursprungligen postat av
dMoberg
SigurdV: Jag har lite andra frågor:
- Du pratar om att {{00,01},{10,11}} är en lista. Du har alltså en lista med mängder?
- Om intervallet I=(0, 1), delas upp i två delmängder R0 och R1 beroende på om deras första binära decimal är 0 eller 1, då kan man inte bilda en lista genom att endast konkatenera R0 och R1. Inte på något annat sätt heller för den delen. Problem kommer av att R0 är överuppräknelig.
Välkommen ska du känna dig! Du verkar vilja gå igenom mitt resonemang från grunden
och inte nöja dig med mindre att du begriper det in i minsta detalj...
(Hur var det nu jag tänkte mig det hela???)
Och då ser jag att jag glömt att definiera ordnade par! om vi har två objekt,x och y,
som vi kan skilja åt och välja ordningsföljd dem emellan så gäller antingen
att <x,y> eller <y,x>...
Tar en rökpaus återkommer i listfrågan...faktiskt trevligt frågat!
Innan jag tar steget och accepterar oändlighetsbegreppet vill jag ha finita motsvarigheter till alla oöndligheter vi diskuterar efteråt. Det enda jag förutsätter är att vi har en intuition av den naturliga talserien där ingår efterföljarbegreppet (efter ett kommer två...) men ingen aktuell oändlig mängd existerar INNAN oändlighets axiomet!
Vi bygger upp (a) den naturliga talserien i binär form samtidigt som vi bygger upp (b) R, (d) "den naturliga diagonalen" (c)"Cantortalet", samt (e) bijektionen Och som första ögonblicksbild väljer jag situationen när vi har två naturliga tal:
(a)
00
01
10
11
(d)
01
(c)
10
(b)
{{00,01},{10,11}}
(e)
00={{00}}
01={{01}}
10={{10}}
11={{11}}
Och det tror jag är alla intressanta finita objekt. Fortsätt sedan någre steg längs den intuitiva naturliga talserien och iaktta hur de finita objekten växer... cantortalet återfinns ständigt i listan oavsett hur långt vi går i talserien ...och oavsett om vi möblerar om i listan...allt som händer då är att cantortalet får ett annat värde beroende på att diagonaltalet ändras men båda finns ändå i listan. Och i bijektionen! Detta hur långt vi än utvidgar de naturliga talen.
SÅ VARFÖR FÖRSVINNER CANTORTALET UR LISTAN NÄR LISTAN BLIR OÄNDLIG?
Mitt svar är att det BÅDE finns i listan och utanför listan men att det inte är riktigt samma tal...det skiljer sig från sig självt på ETT DIAGONALELEMENT:nämligen det som är identiskt med platsen på listan!
Vi har i detta läge bara att välja mellan att förkasta cantortalet eller oändlighetsaxiomet!!!
Alternativet att BARA förneka bijektionen föreligger inte eftersom bijektionen är en del av ett större bygge som rasar samman som helhet om endast bijektionen försöks förnekas!
Och slutpoängen är att OM vi förnekar cantortalet behåller vi bijektionen mellan de naturliga och de reella talen.