2013-06-13, 09:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Vilka böcker i talteori har du läst?
Det undrar jag också, P-A:s bok går igenom grupper ungefär halva boken, innan den kommer in på ringar och kroppar.
Citera
2013-06-13, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Konstiga saker händer ibland när man tar gränser mot oändligheten, och det är inte alls säkert att gränsprocessen beter sig som man först tror. Du hävdar att din bijektion överlever när du går till oändligheten: i så fall varsågod och svara på min fråga: vilken plats ligger talet 0.1000... på?
en.
Det är lite märkligt: Först måste Cantor och du anta att bijektionen finns!
För att kunna ta fram Cantortalet? Eller hur? Varför frågar du inte redan DÅ var ditt tal finns?

Det behövs väl inget Cantortal? Redan DIN fråga bevisar väl att bijektionen inte finns?
OM din invändning äger giltighet så har du visat på en ANNAN felaktighet i Cantors bevis:
Cantor behöver inte visa att Cantortalet inte finns (i bijektionen) han hade i stället kunnat fråga
VAR i bijektionen talet 0,1000... finns!

Så hur vill du ha det? Bevisar din fråga
att det INTE finns någon bijektion mellan N och R?

Är i så fall inte Cantors diagonal argument överflödigt?
Varsågod och svara på båda frågorna?
Citera
2013-06-13, 09:47
Medlem
phunques avatar
"Ireland/Rosen - A Classical Introduction to Modern Number Theory" likaså. Massa grupper och ringar... "Fält" (det som i Sverige brukar kallas kroppar) är inte så talteoretiskt intressanta. Men jag misstänker att TS mest läst imaginär talteori, if you know what I mean.
Citera
2013-06-13, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurdV
För att kunna ta fram Cantortalet? Eller hur? Varför frågar du inte redan DÅ var ditt tal finns?

Det behövs väl inget Cantortal? Redan DIN fråga bevisar väl att bijektionen inte finns?
OM din invändning äger giltighet så har du visat på en ANNAN felaktighet i Cantors bevis:
Cantor behöver inte visa att Cantortalet inte finns (i bijektionen) han hade i stället kunnat fråga

Om någon påstår att det finns en bijektion mellan N och R där 0.1 skickas på 1 så är det en rätt kass invändning. Om någon påstår att det finns en bijektion mellan N och R så borde han kunna ge ett exempel på en sådan och då tala om var ett givet tal hamnar.
Citera
2013-06-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Du behöver bara tala om vilket naturligt tal som motsvarar pi och vilket som motsvarar gyllene snittet när du skapat din bijektion, sigge.
Kom igen nu sigge, nu har du haft hela natten på dig!
Det var ett jävla tjat! Gör nåt själv för en gångs skull!
Du vet mycket väl att man MÅSTE anta att bijektionen existerar
för att kunna ta fram diagonalen och
DÄREFTER ta fram cantortalet via dess definition!

Det där slipper man om du visar att pi INTE finns i bijektionen!
Så GÖR det nu... på en gång! Eller åtminstone INOM 24 timmar!
Eller HÅLL KÄFTEN medan jag funderar över var 0,1000... ligger nånstans.

Det är faktiskt en besvärlig fråga... jag måste nog gå in i närkamp med
oändligheten och det är inte det lättaste.

Jag har just börjat undra om det inte är så att de ändliga naturliga talen faktiskt inte räcker till,
Var finns till exempel ( i normal notation) 0,123... på listan ( här menar jag decimaltalet som fås om ALLA naturliga tal ordnas i följd för att bilda decimalerna)?
Men då måste det ju finnas icke ändliga naturliga tal någonstans, var då?!?
Citera
2013-06-13, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phunque
Vilka böcker i talteori har du läst?
Gör först en FULLSTÄNDIG lista på ALLA böcker du läst...
Så KANSKE jag ÖVERVÄGER att besvara din IRRELEVANTA fråga!
Citera
2013-06-13, 10:11
Medlem
Citat:

Skillnaden är att Cantor (och jag) aldrig säger oss kunna explicit konstruera någon bijektion, utan beviset går just ut på att en sådan konstruktion än omöjlig, och vi kan såklart inte ge ett exempel på något som inte existerar. Du däremot hävdar att du har konstruerat en bijektion, och om så var fallet borde du kunna svara på min fråga. Frågan är bara tänkt att få dig att inse att din konstruktion inte funkar.

Uttryckt på ett annat sätt, om vi tar ett bevis för att roten ur 2 inte är ett rationellt tal, dvs. inte kan skrivas som a/b. Om man vill bevisa detta kan man börja genom att anta att sqrt(2)=a/b och sen bevisa att det leder till motsägelse. Din kritik här är som att kritisera det beviset eftersom man inte säger vilka heltal a och b är i antagandet.

Frågan i sig är inte ett motbevis mot bijektionens existens i allmänhet, utan det som behövs är i så fall att man bevisar att ingen konstruktion kan göras så att man kan svara på frågan (dvs. det går inte att konstruera en bijektion). Detta är ju sen vad Cantor bevisar, men inte genom att direkt undersöka någon sån fråga utan genom sitt diagonalargument och cantortalet. Om du genom din konstruktion inte kan svara på den, är den däremot ett bevis för att just den konstruktionen inte ger dig en äkta bijektion.
Citera
2013-06-13, 10:15
Bannlyst
Citat:

Jag har just börjat undra om det inte är så att de ändliga naturliga talen faktiskt inte räcker till,
Var finns till exempel ( i normal notation) 0,123... på listan ( här menar jag decimaltalet som fås om ALLA naturliga tal ordnas i följd för att bilda decimalerna)?
Du ska inte bli så arg, sigge! Jag gillar dig men du måste kunna ta till dig vad som diskuteras. Cantor visade bara att du aldrig kan hitta en bijektion mellan N och R.
Citera
2013-06-13, 10:15
Medlem
Citat:
Jag fattar ingenting, vilket naturligt tal mappar du pi på? Eller e? Eller fi? Förklara, please.
Om du inte fattar nånting är det väl ingen ide att förklara nånting?
Citera
2013-06-13, 10:18
Bannlyst
Det är ju DU som måste visa hur du sorterar de reella talen, sigge. Det är DIN bijektiva funktion som ska mappa pi på ett specifikt naturligt tal. Det är jättelätt om det bara handlar om pi, men nu handlar det om att ALLA reella tal ska mappas på ett specifikt naturligt tal!
Citera
2013-06-13, 10:19
Medlem
Citat:

Se Cantors argument som ett argument för att du aldrig kan ge ett exempel på en bijektion mellan N och R. Det är en bit till för att säga att det inte finns några. Men för en person som du som ändå knappt tror på oändliga mängder så borde det vara ett tillräckligt bra argument.
Citera
2013-06-13, 10:19
Medlem
Citat:
Du ska inte bli så arg, sigge! Jag gillar dig men du måste kunna ta till dig vad som diskuteras. Cantor visade bara att du aldrig kan hitta en bijektion mellan N och R.
Äh! Jag bara LÅTER arg! Och jag tar till mig (i motsats till ER).
Har någon någonsin faktiskt svarat på någon av MINA frågor,
med något annat än en motfråga? (Har jag kanske dåligt minne?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in