Citat:
Jag vill gärna tro att min matematiska notation är standard och vad du hittar om du läser lite matematikböcker eller artiklar. Det är ok att du inte hänger med... du verkar ju ärligt försöka. Jag är snart sextio år (Aj FAN! Sjuttio är det!) och din matematiska notation irriterar mig... Jag har inte sett den i engelska språket inte heller i svenskan ...men minst två personer här inne använder den. Var kommer den ifrån? Jag använder tydligen ett föråldrat språkbruk och är dessutom teoretisk filosof, inte matematiker... det är rimligt att vi har ömsesidiga kommunikations svårigheter!
Citat:
Okej, men jag ställer ju frågan baserat på din fjärde punkt, så jag antog att din konstruktion i punkt tre var avslutad! Så jag ser inte hur det där är relevant.
Din fråga är inte definierad så länge punkt tre i min bevisföring inte är avslutad!
Citat:
Varför skulle definitionen av "..." vara felaktig? Är det inte rimligare att antagandet att bijektion existerar är felaktigt? Vad är problemet med oändligheter? Är det inte uppenbart att oändligheter existerar, iaf i någon mening? T.ex. mängden naturliga tal har oändligt många element, och mängden av alla reella tal mellan 0 och 1 har oändligt många element och så vidare. Eller tror du att det bara finns en ändlig mängd naturliga tal?
Punkt tre konstruerar enbart finita mängder ...och som avslutning antas en oändlig mängd, och då ska alla relevanta finita konstruktioner redan ha definierats som t ex namnen på mängderna inom R som utgör en finit exemplifiering av naturliga tal och då med oändlighetsantagandet så uppkommer mängden av alla naturliga tal, mängden reella tal och bijektionen mellan dem alla på en gång. Innan oändlighetsantagandet är ditt tal: "talet 0.10000... " INTE DEFINIERAT.
Vad betyder de tre punkterna?
IGEN: Jag börjar enkelt med talserien: 1,2,3. INTE: 1,2,3 ...
Och så konstruerar jag alla de relevanta finita mängder
som samtidigt skall göras oändliga
(speciellt då bijektionen och cantortalet)
om och när de tre punkterna "..." är definierade!
OM då cantortalet och bijektionen motsäger varandra
SÅ ÄR definitionen av "..." felaktig
och oändligheten finns inte,
ELLER så är cantortalet felaktigt definierat!
PS: Hinner nog inte mer nu...vi ses i kväll
Vad betyder de tre punkterna?
IGEN: Jag börjar enkelt med talserien: 1,2,3. INTE: 1,2,3 ...
Och så konstruerar jag alla de relevanta finita mängder
som samtidigt skall göras oändliga
(speciellt då bijektionen och cantortalet)
om och när de tre punkterna "..." är definierade!
OM då cantortalet och bijektionen motsäger varandra
SÅ ÄR definitionen av "..." felaktig
och oändligheten finns inte,
ELLER så är cantortalet felaktigt definierat!
PS: Hinner nog inte mer nu...vi ses i kväll